tor 01 maj 2008, 16:16#27933Snickaren som jag känner säger att det svåraste med svensk ek är att torka det så det inte spricker. Tysk ek är bättre om man ska göra möbler o sånt så allt som han gör köper han virke till från tyskland.
Tanken med detta virket är att det ska få torka nu o sen räknar jag med att det ska kunna bli ett stavlimmat köksbord så småningom. Om det inte spricker för mycket lär det räcka till 3 bord så om nån kommer o vill köpa sen så säljer jag nog en del av virket.
Dom jag frågat om ek har sagt att det ska sågas så snabbt som möjligt, helst inom en vecka. Sen ska det ändförslutas o torkas skyddat från solljus. Till ändförslutning använde jag vanlig plastfärg i 3 lager.
Ang spik så har jag en bekant som högg ner en dunge på tomten o skulle ha till ett garagebygge. Åkte till en lokal bysåg o där blev han varnad att om det var spik i så fick han betala skadorna. Det är ok sa han o dom körde på. Det slutade med en räkning som var högre än om han köpt allt på brädgårn

.
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran