Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

515 inlägg 131208 visningar 60 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841956
Sjögård 4 skrev:
Vedmaskin skrev:Tycker att det är synd o elda upp dom här alarna.

Nyfiken, till vad används al och vilka egenskaper har det?


Nu är väl inte jag rätt person o svara på det. Men @halvproffs har sågat en del al.

Jag tänker att såga upp dom okantande och sedan får man se vad det blir av det. 😀

Har för mig al änvänds till bland annat tofflor.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#841963 Klibbalen kan användas till mycket. Ganska hårt träslag som är mycket hårdare än gråalen.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Brorsan  
#843279 Jag sågar ganska ofta grov gammal tall, 120 - 170 år.
Rotstocken på dom är ofta rejält växtvridna den första metern med mycket tjärved, resten av stammen är oftast tillfredsställande rakväxt.

Är det något ni andra sett eller är det bara här på dom magra skärgårdsmarkerna det är så?

Funderar faktiskt på att börja aptera timret 60 - 80 cm upp på de grövsta.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

källefall8  
#843338 Rotstock är bättre att sälja av den anledningen men det är ju frestande mycket virke och de VERKAR kvistrena av utsidan att döma. Tyvärr har furan här i söder, iaf hos oss,ofta mycket svartkvist så jag blir alltid lika besviken…
”Granen sågar upp sig å furan sågar ner sig”…

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

halvproffs  
#843350 På grusåsar blir det mycket svartkvist i tall. På vanliga magra marker brukar tallen bli bra om den stått tillräckligt tätt så kvistarna blir veka och ramlar av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).