Skogsekonomi

Glömt anmäla leveransvirke

10 inlägg 2098 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Glömt anmäla leveransvirke

Persimongreger  
#838830 Fan jag har glömt att anmäla mitt leveransvirke.
Hugget nov- feb. Sen ska man ju anmäla inom två veckor. Är det verkligen helt för sent?? Eller kan man anmäla det nu även fast det är två veckor för sent?!?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Glömt anmäla leveransvirke

alias  
#838834
Persimongreger skrev:Fan jag har glömt att anmäla mitt leveransvirke.
Hugget nov- feb. Sen ska man ju anmäla inom två veckor. Är det verkligen helt för sent?? Eller kan man anmäla det nu även fast det är två veckor för sent?!?


Min erfarenhet är att datumet inte brukar vara hugget i sten, men ring gärna din virkesköpare och kolla för säkerhets skull.

Mot bakgrund av att det känns som att det är ovanligt mycket "säljarens marknad" för rundvirke i dagsläget så bör det inte vara svårare i år, än tidigare år, att slira lite på anmälningsdatumet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Glömt anmäla leveransvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838841 Det blir ofta liggande en bit in på vårkanten även om man anmält det mitten av mars. Jag tror inte det är några problem.

Avatar Fallback

Re: Glömt anmäla leveransvirke

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838846 Knorrar dem så finns det fler köpare. Här åkte inköparen och lappade vältan samma dag som jag anmält och det hämtades dagen efter, ligger det bra till så hämtar de fort nu.

Användarvisningsbild

Re: Glömt anmäla leveransvirke

dodde03  
#838880 Vi anmäler alltid när vi huggit klart. Aldrig innan, funkar fint iallafall med det skogsbolag vi säljer till.

Avatar Fallback

Re: Glömt anmäla leveransvirke

Tralsmo  
#838905 Ja har lev virke som ja anmälde härom dan.
Grannarna ochså.
Allt är hugget i januari å skotat ibörjan på mars.

De mesta ligger kvar både hos grannarna å mej.

Tillsammans är de nog 7 800fub.

Användarvisningsbild

Re: Glömt anmäla leveransvirke

Elis76  
#838935 @Tralsmo

7.800 kubikmeter är en rejäl trave/flera travar, härligt.
Du får gärna dela en bild vid tillfälle.

👍 💪 🌲

Avatar Fallback

Re: Glömt anmäla leveransvirke

Tralsmo  
#838953
Elis76 skrev:@Tralsmo

7.800 kubikmeter är en rejäl trave/flera travar, härligt.
Du får gärna dela en bild vid tillfälle.

👍 💪 🌲



Nja 7 till 800 fub ska de va.
Men vid närmare eftertanke högg vi nog ett par hundra meter frötall åt en annan granne ochså.

De har varit fullt upp å hugga leverans virke åt grannarna me extra skördaren.

Maskinen har krånglat såpass de sista.
Tur att den varit på hemmaplan.

Användarvisningsbild

Re: Glömt anmäla leveransvirke

dotcom  
#839244 [quote="dodde03"]Vi anmäler alltid när vi huggit klart. Aldrig innan, funkar fint iallafall med det skogsbolag vi säljer till.[/quote]
För trettio år sedan var jag skogsarbetare. Hade så varit dryg tio år. Jag tog några helger svart ner en fröträdställning åt en bekant. Det var märklig standardlängd och ingen skillnad på kvalitet, det var längden som styrde. Jag var skeptisk, men tok gör som tok säger. Det visade sig att han också skulle skriva kontrakt i efterhand, den speciella beställning han trodde sig tillrett var inte längre aktuell. Den apteringen var milt uttryckt inoptimal som standard, men han blev av med det även om han gick miste om flera tusen jämfört med att apterat mot en faktisk prislista. Nu har detta förvisso inget med din leverans att göra, bara ett gammalt minne jag kände för att dela.
Men som köpare i dag kan jag säga att har du sorterat virket rätt får du det sålt.

Avatar Fallback

Re: Glömt anmäla leveransvirke

Tralsmo  
#839247 Vi kör ju en hel del leverans virke åt grannar å även andra skogsägare.

De gäller å va klar över vilken köpare som ska ha sortimenten ( observera SOTIMENTEN) innan de huggs.

Att bara aptera på vinst å förlust utan å veta va de ska å sen kontakta kan kosta onödigt.

Reda ut vem som ska ha vilka sortiment innan huggning är VIKTIGT.

Själ säljer ja leverans virke till olika köpare men de är inte så vanligt i övrigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).