Skogsekonomi

Ekonomi i skyddad skog

3 inlägg 1388 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ekonomi i skyddad skog

Bjork  
#790465 Jag reagerar på det låsta läget i skogsdebatten och det stundvis hårda tonläget mellan skogsfolk och de som oroar sig för att skogarna utarmas på biologisk mångfald.
Vi måste ju hitta en fungerande mellanväg här när skyddet av natur har lett till att markägare är livrädda för att ha för höga naturvärden i sina skogar och ibland ser till att de försvinner.
Vilket förstås leder till att biologer och ekologer anstränger sig än mer för att skydda områden,
Mardröms moment 22.

Jag tänkte därför ta upp ett personligt exempel som vi varit med om i min släkt på vår släktgård
Det är gammal skog som historiskt varit skogsbetesmark
Som vuxit igen sedan 1950-talet typisk bondeskog.
Vi skulle göra en avverkning som blev stoppad i nyckebiotops inventering.
Här kommer en liten ögonbrynshöjare tycker jag iallafall-
Vår kontakt på skogsägarföreningen sade att de kan ta risken för böter om vi avverkar ändå....

Det blev ingen avverkning utan vi tog förslaget om att bilda reservat med ersättning 125% som blev ganska mycket pengar förstås.
Skogen står kvar och förslag finns från länsstyrelsen att återuppta skogsbete som skulle ge en årlig ersättning till djurhållaren på 3500:- per hektar!
I skogen kommer det behövas öppnas upp gläntor för att restaurera skogsbetet och det är ju ett jobb som passar den själverksamme för en bra timmpeng.

Det är ganska mycket bättre ekonomi i det brukandet än i normalt skogsbrukande!
Det är en mellanväg som kan funka för ett fåtal då det är väldigt lite sådana skogar kvar i Sverige på grund av trakthyggesbruket.

Ett annat senario för för denna skogen hade nog varit att aldrig lämna in en avverknings anmälan utan istället försökt sköta skogen med andra brukningsmetoder som inte kräver anmälan.

Det jag vill komma till är att vi måste ju komma till lösningar som funkar brett i samhället för debatten i skogen kommer inte att svalna, och att bara hugga på på inrådan av experter inom branschen som bryter mot alla certifierinar kan väl inte vara en smart väg framåt.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skyddad skog

Bosse1  
#790511 https://areca.se/sa-fick-vi-frid-i-skogen/

Skogsbruk är långsiktigt,man måste ha lite tålamod 👍 Fåglar har vingar och svampar har sporer.
När timmerskogen infinner sig så har de landat,både fåglar och svampar. Och med dessa kommer mupperiet.
Lämna ett statligt Tjernobylhygge i 100år, blir lika där.
Så vi småbönder med småhyggen kan lungt fortsätta bruka vår skog.
Staten har för mycket redan, "det är friheten de vill ät" har jag läst nånstans 🤓

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skyddad skog

surjämten  
#790520 Denna fråga är nog minst sagt komplex!
Finns nog allt mellan mer än nöjda skogsägare, till skogsägare som anser sig mist allt eller blivit fråntagna allt de har.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).