Skogsekonomi

Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

19 inlägg 6215 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

idkfa  
#771166 Försöker sätta ihop en kalkyl för skogsfastigheten med fokus på att undersöka vilken kassa jag behöver för att göra kommande skogsåtgärder, kan liksom inte bränna av allt på underhåll av byggnader och leksaker. Tidsperspektivet och åtgärderna grundar sig i skogsbruksplanen, det vill säga ungefär tio år, men med viss hänsyn till beståndens åldersfördelning för åtgärder bortom tio år. Kort och gott, jag behöver ha en uppfattning om hur mycket pengar som behövs i framtiden för att genomföra kommande åtgärder (om kassan är tom är det...dåligt). Det här är på nivån av en förstudie, jag kommer kontakta leverantörer vid ett senare tillfälle för offerter, innan dess behöver jag bygga en någolunda modell för att kunna planera lite bättre.

Hittar följande data hos Skogsstyrelsen (1) för 2021 i södra Sverige för storskaligt skogsbruk vilket definieras som "ägande av mer än 16 000 ha eller årlig avverkning av 50 000 kubikmeter fast massa under bark.". Det är ungefär 100 gånger större skala än mitt skogsbruk. Kostnaden avser SEK/hektar.

Hyggesresning, 1283:-
Markberedning, 2814:-
Plantering, 8060:-
Sådd, 5320:-
Hjälpplantering, 5794:-
Röjning, 2854:-

Det vore naivt och tro något annat än att detta är en drömkostnad för att avverka en avdelning som är en eller ett par, tre hektar. Nu står förvisso skogen i lätt tillgänglig, ganska plan mark utan stora dalar och berg samt består av nästan bara gran. Den är däremot ganska eftersatt i alla huggningsklasser. Det som ska avverkas har stått sedan början av förra seklet mer eller mindre.

Jag skulle verkligen behöva hjälp med att estimera kostnaderna per åtgärd lite bättre eftersom min egen erfarenhet är ganska liten. Med många svar kan det åtminstone bli en ganska spännande statistisk modell.

Källa:
1. Kostnader för skogsvårdsåtgärder, SEK per hektar, i det storskaliga skogsbruket efter Region, Åtgärd och År (http://pxweb.skogsstyrelsen.se/pxweb/sv/Skogsstyrelsens%20statistikdatabas/Skogsstyrelsens%20statistikdatabas__Kostnader/JO0307_2.px/table/tableViewLayout2/?loadedQueryId=b151976c-e50a-40ea-b895-e3cac499f784&timeType=top&timeValue=11)



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

Torbjörn Johnsen  
#771219 Kostnaderna som du anger kan nog vara rimliga. Det storskaliga skogsbrukets kostader för markberedning, föryngring och röjning ligger nog på liknande nivå som de tar ut om de gör det på uppdrag av skogsägare. Möjligen med påslag för administration, flytt och lite marginal.

En sak som man kanske ska fundera över men som väldigt mycket beror på dina specifika förutsättningar, eller rättare sagt din skogs förutsättningar, är om det går att göra andra föryngringslösningar än enligt paragraf 1A i skogsskötseln? D v s markberedning, plantering och röjning i några omgångar. Finns det t ex förutsättningar för att ställa tallskärm och självföryngra med tall (troligen behov av markberedning men du kan skippa plant/eringskostnaden). Eller är det bra mark för löv så du kan lämna björkar att fröa in. Eller är det t o m så lättföryngrat att det går ett köra med "sofflocks-modellen"?

Det finns många varianter på föryngring som inte är granplantering beroende på var i landet du har din skog. Lite experimenterande tenderar även att göra skogsägandet mer intressant😁

Användarvisningsbild

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771222 Pga kriget i ukraina + inflationen tippar jag att priserna för skogsvården kommer bli betydligt högre framöver.... Svårt att hitta arbetskraft idagsläget som är villiga att utföra skogsvården till 2021 års priser eller för den delen företag.

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

hfab  
#771261
SkogsGotte skrev:Pga kriget i ukraina + inflationen tippar jag att priserna för skogsvården kommer bli betydligt högre framöver.... Svårt att hitta arbetskraft idagsläget som är villiga att utföra skogsvården till 2021 års priser eller för den delen företag.

Vart hittar du arbetskraft idag?

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

jannee  
#771264 Ska man leja för allt inom skötsel av skogen, framför allt på små fastigheter blir det inte många korvören över.
En kostnad man vill glömma är underhållet av skogsbilvägar, en dyr kostnad om man inte är ute i tid.
Du har ett grandominerat bestånd = förhållandevis god växtlighet = planterar du själv med ca 1600 Södra elit kommer du undan med ca 10 000 kr/ha, troligtvis kan du glömma all hjälpplantering om du markberett, du får tillräckligt med inslag av björk.
Vid all markberedning får du också räkna med en flyttkostnad på ca 1 000 kr
Hyggesrensning är något man INTE ska leja bort, där kan du lätt spara in några kronor, likväl själva planteringen och kommande röjningar.
Lejer du bort får du även räkna med en fördyrande plantering (hjälppantering) men även en högre åtgång på plantor.
Plantorna här nere i söder är inte direkt gratis.
Hyggesrensning görs med fördel TVÅ år INNAN beräknad slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

Elis76  
#771267 Janne har rätt, arbetskraft är oerhört dyrt om man behöver köpa arbetskraftrelaterade tjänster.

Ett alternativ om man har ett yrke utanför skogsbruket är att räkna på om det är mer lönsamt att exempelvis ta tjänstledigt eller obetald semester för att jobba i sin egen skog istället för att köpa in tjänsterna.

Användarvisningsbild

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

Älgfoderodlare  
#771271 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

Tralsmo  
#771278 Ja håller i huvudsak me föregående talare.
Gör så mycke som möjligt själv, de blir billigast.
Även de älgfoderodlare rekommenderar. Om man nu tror på älgfoderodlares idéer.
Dom är lite udda men ja har inte varken kunskap eller lust att kritisera det han gör.
Han kan va rätt ute trotts att ja har en annan uppfattning.

Däremot har ja en annan uppfattning om att köpta skogstjänster skulle va dyra, tvärtemot ä dom nog egentligen ganska billiga.
Då menar ja dom som vanliga skogsägare kan göra själv ( me små investeringar) å jämfört me andra branscher.

Dessutom
Ja har gjort mycke kalkyler på mina verksamheter genom åren som ja drivit.
De har alltid blivit bättre än ja kalkylerat. Kanske ja ä lite av pessimist men ja tror nog inte de.
Ja har gett mej på det trotts att att det här sett spektakulärt ut. Borde väl indikera optimist, eller?

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

Lindveden  
#771432 Skulle väl säga att leja till vissa skogsvårdsåtgärder idag inte e speciellt dyrt om man jämför med andra hantverksyrken...jämför tex en snickare,rörmokare eller elektriker idag så ligger skogsentreprenör på skogsvårdsidan långt efter det idag. O ja skulle faktiskt hävda att en duktig manuellhuggare/röjare idag är ett hantverksyrke. Men du som markägare kan ju alltid komma me specifika önskemål hur du vill ha dina röjningar osv...så vet ju förhoppningsvis en duktig entreprenör om hur han/hon ska lägga upp det så du blir nöjd.
Dom premisserna jobbar iallafall ja på dagarna.

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

jannee  
#771438 Bedriva skogsbruk med allt vad det innebär är trots allt ingen direkt lysande affär.
Gör du en ekonomisk kalkyl på vad det innebär att låna till hela investeringen + därefter hyra personal för alla tjänster som behövs får du problem att över huvud taget räkna hem affären.
Hitintills har räddningen varit att skogsmarken/skogen (fast egendom) hela tiden haft en hög prisutveckling.
Arbetskraften är billig just p.g.a. detta men även att mycket just skett i privat/egen regi dessutom av lågutbildad personal.
De stora bolagens strategi att dessutom ta in personal från utlandet har säkert haft en prisdämpande effekt.
Låg efterfrågan kontra god tillgång.
När företag som erbjuder skogstjänster till mer än 80 % endast består av öststatare blir automatiskt prisbilden därefter.

Användarvisningsbild

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

Otik  
#771445 En markberedare blir inte fet med de priserna och dagens dieselpris ? Säg ett hygge på 2 hektar och typ knappt 6000 kr + 1000 kr för flytt för det jobbet med priserna som ni uppger? Sen är jag är nog inne på samma linje som tvillingarna Eriksson i Hyssna vad gäller markberedning men det är en annan femma.

Användarvisningsbild

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

lodin92  
#771481 Nu är jag inte insatt i kostnaderna för skogsåtgärder, men en flytt för 1000 kr är ju garanterad förlust. I min värld så känns 3-4 k som ett riktigt bra pris oavsett hur kort flytten, en flytt kan ju aldrig gå på mindre än 2 h inklusive lass/lossning?

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

jannee  
#771482 En flytt kan gå till på flera sätt.
Många ggr rullar maskinen för egen hand den eller de km till nästa arbetsplats.
Behöver i princip "bara" koppla på tankvagnen + p-bil.
Många har här nere i söder ett fast pris/objekt = samma kostnad för alla oberoende flyttlängd = upp till entreprenören att lägga upp en vettig slinga.

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771490 Ingen maskin flyttas för 1000 kr. Möjligen om man kan hjula med banden på.

Avatar Fallback

Re: Ungefärliga priser för skogsåtgärder i små skogsbruk?

Tralsmo  
#771549 1000kr är ju en löjligt låg summa för det ja kallar etablerings kostnad.
Hjular man 5km så är det ändå på tok för dåligt.
Att bara haka på bilsläpet å köra som Janne skriver har inte mycke me de verkliga problemet att göra.

På små objekt blir ju etablerings kostnad stor å på stora blir den ju låg.
Inte svårt att fatta.
Bolagen vill ju naturligtvis hålla entreprenören i örat hela tiden.
Då blir det ett jämsöverpris på flytten. Entreprenören får då kompensera det i nån annan ände. Dom flesta lyckas inte me de.

Om man tittar på helheten för en entreprenör så är ackordslistan en del, storleken på medelobjektet en annan. Planeringen en del. Brandrisk eller ösregn å dålig bärighet en annan. Allt detta sammantaget påverkar ju etableringskostnaden över tid.

Hjulning medför ju oftast band å kedjor av å sen ska dom på.
Ju mer hjulning desto mindre körning me band å kedjor efterssom det tar tid.
Påverkar komfort å markskador när man kör.

Ibland får man lägga på banden i skogen. Finns ingen plan yta å lägga på dom.
Blir ju rätt krångligt. Tar inte lång stund å lägga på band.

Ja har hört så många gånger att de tar inte lång stund å göra de, då menar ja överlag ånte bara i skogsbranchen.

Nä inte mycke som tar särskilt lång tid.
Allt från några minuter till en vecka eller 2.
Men det ä klart får man inte betalt för det så får man ju göra det på fritiden å plocka dom pengarna på lönen.

Edit
Glömde ju att påpeka att det här nog inte va va trådskaparens frågade om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).