Ny Teknik och Elektronik

Pris på Solcellsanläggning

27 inlägg 8710 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pris på Solcellsanläggning

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808318
halvproffs skrev:Kan det månntro vara bättre att montera solpanelerna på mark istf tak? Borde ju bli billigare, mindre risk för brand i byggnad, mm. Sett företag som varken använder ställning eller livlinor för arbetet. Unga killar som inte tror att dom kan ramla ner.

Kan det vara så att om vi hade dom monterade på en låg pelare på mark som datorstyrd följde solens läge att det kanske bara behövdes hälften så många paneler?
Har själv takmonterade paneler och tänkt mycket på det.


Det lönar sej inte. Effektvinsten blir inte så stor mera eftersom moderna paneler klarar av sned instrålning ganska bra. Man får aldrig tillbaka extrakostnaderna.

Avatar Fallback

Re: Pris på Solcellsanläggning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808324 Man försökte en del med rörliga påaneler i början vill jag minas, står några längs E6:an en bit norr om Kungälv(?)

Avatar Fallback

Re: Pris på Solcellsanläggning

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808331 Vid Västerås också om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Pris på Solcellsanläggning

foves  
#808343 Jag satte upp en anläggning på marken för 5 år sedan.
Hade lite tur med timingen och de har nu nästan betalat sig.
Jag byggde markställningen själv med impregnerat virke och sådana aluminiumprofiler som man använder på taket vid takinstallation. Slutpriset blev 8kr/W efter den tidens avdrag som var något förmånligare än dagens rot.

Gällande skattereglerna om man ska ta det i verksamheten så var det supersnårigt och jag fick ingen riktig klarhet i det men tolkade det som att det var ganska kört att dra momsen om det var kopplat till villan. Jag valde att köra det privat.

Gällande lönsamheten är det svårt att ge några råd. Skatteavdraget för överskottselen som mikroproducent är rätt avgörande och det kan försvinna när som helst. Kanske har Europa lärt sig sin läxa nu och det är slut det tokiga elpriser, kanske inte.
Senast redigerad av foves tor 10 aug 2023, 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pris på Solcellsanläggning

Emil ljungkvist  
#808350 Har precis klubbat en markanläggning innan semestern
Installeras Jan/mars nästa år beroende på hur länge vinter sträcker sig
Elområde 4a
56 paneler a 505w
Beräknad produktion 31460kwh
Pris efter avdrag 370000kr

Användarvisningsbild

Re: Pris på Solcellsanläggning

Aeae  
#808527 Min anläggning på 20kwp kostade 295000 innan avdrag ink allt. 36 paneler 550w. Beställde i december, panelerna är här men inte monterade

Avatar Fallback

Re: Pris på Solcellsanläggning

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808539 Jag tog inte batterier till min anläggning för de är ännu ganska dyra. Frågan är hur mycket nytta man har av dem för vi har sällan elavbrott mer ån någon minut. Men jag ångrar att jag inte tog en inverter för batterier (utan batteri). En sådan är inte mycket dyrare och man kan köpa batterier senare och koppla till ganska enkelt.

En fördel med batteri är att man kan ladda på dagen och sedan använda på natten. Det är ju mest fördelaktigt att använda all solproduktion själv så behöver man inte betala överföringsavgifter. Det blir att utvärdera i vinter och fundera om man skall byta invertern till en med batteriladdning.

Användarvisningsbild

Re: Pris på Solcellsanläggning

Sjögård 4  
#808546 Fick offert i veckan (blev rekommenderad leasing)

20st paneler 415W
Växelriktare
Batteri 5kwh
Installation "nyckefärdigt"

Batteri: 73593kr
Månadskostnad: 1333kr/mån
Utköp av system: 7651kr
Totalt på 20 år om man inte förlänger leasingavtalet: 401.164kr
Kampanj + grönt avdrag + rot: -53995kr
Senast redigerad av Sjögård 4 tor 10 aug 2023, 11:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pris på Solcellsanläggning

The Yeti  
#808547 Ofta kan du inte kör på batteri under strömavbrott då det kräver en ö-bryter så din anläggning inte kan skicka ström ut i elnätet. Dom flesta anläggningar stängas om där är strömavbrott

Avatar Fallback

Re: Pris på Solcellsanläggning

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808553 Jag utgick ifrån att jag installerar brytare mot nätet om jag skaffar batteri. Då stängs elnätet automatiskt vid strömavbrott och solpanelerna (batteriet) tar över. Det är ju bara en trefas kontaktor vid huvudcentralen. Jag är elingenjör så jag installerar allt själv. Materialet är inte så dyrt.

Avatar Fallback

Re: Pris på Solcellsanläggning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808565 Då måste du även ha en växelriktare som klarar ö-drift, merparten av de som säljs klarar inte de.

Har du en växelriktare från ferroamp kan man lägga till batteri i efterhand på likströmssidan via en eso som sköter kommunikationen o laddningen av batteriet.
Iom bristen på branschstandard på dylik kommunikation så måste de till deras batteri med klart

Avatar Fallback

Re: Pris på Solcellsanläggning

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808571 Jag kör med SMA Tripower men borde ha valt en SMA Tripower Smart Energy i stället för den kan ladda batterier och köra från enbart batteri.

Batterierna är det största problemet SMA SE kan numera köra från ett antal olika batterier efter den senaste uppgraderingen av programvaran men vi är mycket långt ifrån standarder ännu - tyvärr. Jag kanske väntar tills det kommer nån sorts batteristandard för jag gillar inte alla möjliga specialkonstruktioner. Det är också viktigt för prisnivån att vi får batteristandard för då ökar tillverkningsserierna och priserna sjunker. Japp, det är nog bara att vänta ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).