Vedmaskiner, flishuggar

liten vedklyv nåt att ha?

7 inlägg 2203 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

liten vedklyv nåt att ha?

perssons  
#808374 Hur brukar små vedklyvar kunna fungera?
Ska drivas med ett Honda elverk på 2000w och är lite osäker på om klyvar är väldigt tunga att driva? Hittat några modeller på 1500W.
Ska inte klyva annat än kanske 5 eller högst tio träd per år men önskar ha de få stugdagar per år till annat än att övervinna vedklabbar som tuffat till sig mot hösten:-)
Ska endast klyva kort ved på kring 30cm och inga över 30cm diameter.
Vad tror ni är det för tungt för elverk/klyv?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: liten vedklyv nåt att ha?

Williamm  
#808375 Jag skulle tror det är bättre att ta en större yxa alt: kompletera med någon kil.

Användarvisningsbild

Re: liten vedklyv nåt att ha?

JörgenO  
#808386 Jag har haft min 1500w Sheppach i 11 år nu. Köpte den på Bauhaus eller Jula.Jag klyver 3-4m3 per år med den, 30cm Björk. Den fungerar jättebra och orkar med. Du bör inte ha bråttom bara 😁

Användarvisningsbild

Re: liten vedklyv nåt att ha?

toker72  
#808415
perssons skrev:Hur brukar små vedklyvar kunna fungera?
Ska drivas med ett Honda elverk på 2000w och är lite osäker på om klyvar är väldigt tunga att driva? Hittat några modeller på 1500W.
Ska inte klyva annat än kanske 5 eller högst tio träd per år men önskar ha de få stugdagar per år till annat än att övervinna vedklabbar som tuffat till sig mot hösten:-)
Ska endast klyva kort ved på kring 30cm och inga över 30cm diameter.
Vad tror ni är det för tungt för elverk/klyv?

Om du ska driva med elverk ska du ha en klyv där elmotorn går hela tiden vissa mindre klyvar stoppar motorn när du inte klyver och startar den just vid klyvtillfället vilket inte funkar bra vid elverks drift eftersom det brukar gå tungt just när motorn startar och sen går det lättare.

Användarvisningsbild

Re: liten vedklyv nåt att ha?

perssons  
#808781 Efter att ha kollat/frågat runt lite samt era svar så får jag nog ordna det på annat sätt... vill inte överbelasta eller förstöra mitt elverk... detta klyvsätt där man lägger ner klabben i en behållare och hamra med en slägga kanske inte hller är så smidigt...
Får nog fortsätta med min Jula släggyxa med glasfiberskaft... noll härlig känsla men det går ju iallafall:)

   TS
Avatar Fallback

Re: liten vedklyv nåt att ha?

LasseA  
#808784 I min värld är det klyven som tar med stryk än elverket, men det är jag det.

Användarvisningsbild

Re: liten vedklyv nåt att ha?

JensSkoog  
#808795 Lite sent in i den här tråden, men jag är säker på att ett elverk på 2000W inte skulle tola en klyv på 1500W.
Min klyv drar 1800W, och mitt elverk ger 3200W, och det är bara med nöden att det går.
När klyven drar i gång hämtar den nästan 2,5 gånger av det den använder när den arbetar, ungefär,
enligt en som har koll, så min klyv drar upp emot 4500W när jag startar den.
Testade att köra en klyv på 2000W, men då tvärdog elverket varje gång jag startade klyven.
Rekommenderar yxa när du bara har några få träd. Senn är ett par stålkilar bra att ha, och om
klabbarna är vresiga med grov kvist, kan man ju alltid klyva lite med motorsågen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).