Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkort, värt det?

22 inlägg 13946 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Motorsågskörkort, värt det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7032I morgon skall jag på infoträff om motorsågskörkort som de skall hålla kurs i till våren. Har någon här gått en sådan kurs? Vad anser ni, bra att gå eller bortkastade pengar.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7034Å jag skall börja min studiecirkel för kortet i morgon...

Krävs inte kortet om man tänker sig arbeta åt någon annan i skogen, eller "bevis på utbildning"?

//.D

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7035Rapportera gärna om din kursdag!

TS
Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#7037Arbetsmiljöverket vill att det skall införas krav på kortet för att få jobba som yrkesman i skogen

Användarvisningsbild
#7039För mig som ganska grön i skogen så måste jag säga att boken var mycket bra (hämtat den innan). Lättläst med bra text och bilder och informativ. Även om man kände till det mesta känns det bra att ha det mig sig. Skall rapportera om första träffen.

//.D

Användarvisningsbild

Kurs rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7056För mig som tidigare aldrig hade hållt i en motorsåg, har kursen varit kanonbra! :D Jag har lärt mig undvika många dumheter och ovanor, som annars lätt kan leda till allvarliga personskador! Jag ska förhoppningsvis köra upp för A+B kortet i början av april!
/Niklas

Användarvisningsbild
#7075Så var första träffen avklarad. Det största behållningen var att få träffa en massa andra självverksamma skogsägare i samma situation som jag själv; Ganska ny i skogen, samma frågeställningar och en lust och vilja att lära sig mer.

Det var blandning på kunskapsnivåerna i gruppen, men det gör bara utbytet ännu större.

Vi tittade på lite filmer och diskuterade kring en del frågeställningar om personligskyddutrustning. En av filmerna finns på kunskapdirekt.se och den andra handlade om Tage Risk och Ville Varasäker och om deras inställning till kurser i motorsågning. Lite rolig med dialekten och de misstag som Tage givetvis gjorde.

Nästa vecka är det dags att i en verkstad lära sig mer om sågen och filning.

//.D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7081låter som en mkt bra kurs för inte allt för stora pengar!

Huggis  
#7083Filning lär man sig inte bara direkt, det tar några år innan det sitter.

Använd ryttarmall, inte den som kommer med filmallen utan husqvarnas orginalmall. Ryttarna är superviktigt, håll efter dom ordentligt.

Skulle även rekommendera att ni prövar att utlösa kast med sågen så ni vet när det sker och hur farligt det är. Tappa aldrig respekt för sågen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7096staten skall inte tala om vad en fri medborgare skall göra säger bara en sak vägra annser att det ätr totalt värdelöst att lära sig kapa trissor som man får göra på a nivå b-nivå är att lära sig fälla vägra skiten det är bara för att svinen skall få in ännu mera pengar
sen är frågan blir man bättre om man har gått en sån kurs sen får dom väl tillsätta en ny myndighet som kan åka omkring och snoka på den självverksamma.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:staten skall inte tala om vad en fri medborgare skall göra säger bara en sak vägra annser att det ätr totalt värdelöst att lära sig kapa trissor som man får göra på a nivå b-nivå är att lära sig fälla vägra skiten det är bara för att svinen skall få in ännu mera pengar
sen är frågan blir man bättre om man har gått en sån kurs sen får dom väl tillsätta en ny myndighet som kan åka omkring och snoka på den självverksamma.

Låter som att du har en del dåliga erfarenheter i bagaget..

Eftersom en del av mina skattepengar går till att plåstra ihop knallkorkar med motorsåg, anser jag det inte fel att man pushar för kurser.

Gissar att du inte gillar lagar om hastighet,säkerhetsbälten, mc-hjälmar, åldersgränser,droger et.c heller?

/Nisse

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nisse skrev:Eftersom en del av mina skattepengar går till att plåstra ihop knallkorkar med motorsåg, anser jag det inte fel att man pushar för kurser.

Gissar att du inte gillar lagar om hastighet,säkerhetsbälten, mc-hjälmar, åldersgränser,droger et.c heller?

/Nisse

Håller med.

Det finns faktiskt fler nötter än man tror inom många områden: motorsågning, elinstallationer, naturisar mm, och de flesta problem dessa knäppisar orsakar hamnar ju på våran skattsedel. Sen är det kanske så att de flesta som skulle behöva en kurs inte har en tanke på att gå en.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nisse skrev:
knaggen skrev:staten skall inte tala om vad en fri medborgare skall göra säger bara en sak vägra annser att det ätr totalt värdelöst att lära sig kapa trissor som man får göra på a nivå b-nivå är att lära sig fälla vägra skiten det är bara för att svinen skall få in ännu mera pengar

Låter som att du har en del dåliga erfarenheter i bagaget..

Eftersom en del av mina skattepengar går till att plåstra ihop knallkorkar med motorsåg, anser jag det inte fel att man pushar för kurser.

/Nisse

sverige är fantastik det är inte många ören som går till sjukvården av dina skattepengar.
näjag har inga dåliga erfarenheter i bagaget endast när det gäller byråkrater som skall bestäma vad en medborgare skall göra
men jag skulle vilja se den byråkrat som skall torka sig där bak när han kommer på att det finns inget papper för att vi har jagat dom till värdens ände.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:
nisse skrev:

Kan till viss del hålla med i ditt resonemang, Knaggen.

Vet inte hur många intyg-bevis-kurser-körkort, mm som jag gått och tagit genom årens lopp, och det blir bara värre.
Från början var mycket på frivillig basis, sedan blev det "obligatoriskt" med såkallad "livstidsgiltighet", och nu jagas man med blåslampa och ska förnya det mesta vart 5é år.
Känns ibland som ett "tillskapat behov" för en massa "pärmbärare", och ett "frikort" för tex arbetsgivarna när det händer något.

Jaha!, du hade inte utbildning,,,sorry!
Jaha du hade utbildning men gjorde fel,,,, sorry!.

Nåja,,, man kan ju alltid hoppas att det kan rädda livet på någon och kanske förhindra ev olyckor, men det har som sagt blivit mycket "tvång" över det hela,,, både på gott och ont.

Användarvisningsbild
#7137Staten talar inte om för mig att jag måste gå kursen (än i alla fall).

Däremot tycker jag inte alls att det är dum idé att man skall utbilda sig att arbeta med ett så farligt verktyg som motorsågen är och i de riskfyllda moment det innebär. Jag gör det frivilligt för att jag inte vill lära mig på ödesdigra misstag, och för att jag tror att jag kan lära mig mer effektivt.

Däremot kan jag hålla med om att det är fel att man måste göra nya prov om och om igen. Det borde vara helt frivilligt.

Lejer jag en huggare att arbeta i min skog har jag inget emot att det finns någon slags kavlitétstämpel, exempelvis en standardiserad utbildning, så att jag vet vad jag får. Sedan är det klart att det går trender och det skall vara grönt skogsbruk ena dagen och blått en andra vilket gör att de som arbetar som professionell huggare måste lära om och gå nya utbildningar. Men det är väl tur att det utvecklas (invecklas?) så att det inte blir statiskt.

Hursomhelst; Jag tycker det är bra med en körkort.

//.D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).