Motorsåg och handhållet

Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

13 inlägg 8946 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73833 Jag är på jakt efter en ny röjsåg med hantagsvärme. Då jag är ganska lång (196 cm) rekommenderar min lokala Jonseredshandlare en Jonsered FC 2145 W, där original riggrör byts ut mot ett riggrör till en Jonsered CC 2145. Detta efter som det tydligen är betydligt enklare att byta ett riggrör än att eftermontera värme i handtagen. Så långt inga problem.

Nu till det kniviga. Trots att handlaren behåller det kortare riggröret, så tycker han att jag ska betala ordinarie listpris (9800 kr) + åtminstone halva kostnaden för det längre riggröret (ca 600 kr). Tycker forumet att detta är en rimlig deal?

Sedan undrar jag lite om lämpliga klingor till denna röjsåg. Klarar motorn av en 200 mm maxiklinga eller bör jag nöja mig med en 200 mm EIA-klinga? Är det förresten 20 mm bulthål som gäller?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73856
Niking skrev:Jag är på jakt efter en ny röjsåg med hantagsvärme. Då jag är ganska lång (196 cm) rekommenderar min lokala Jonseredshandlare en Jonsered FC 2145 W, där original riggrör byts ut mot ett riggrör till en Jonsered CC 2145. Detta efter som det tydligen är betydligt enklare att byta ett riggrör än att eftermontera värme i handtagen. Så långt inga problem.

Nu till det kniviga. Trots att handlaren behåller det kortare riggröret, så tycker han att jag ska betala ordinarie listpris (9800 kr) + åtminstone halva kostnaden för det längre riggröret (ca 600 kr). Tycker forumet att detta är en rimlig deal?

Sedan undrar jag lite om lämpliga klingor till denna röjsåg. Klarar motorn av en 200 mm maxiklinga eller bör jag nöja mig med en 200 mm EIA-klinga? Är det förresten 20 mm bulthål som gäller?
/Niklas

Låter som en snål handlare. För en maskin i denna prisklassen bör man kunna få minst 10% rabatt. Så ett längre riggrör utan kostnad plus lite rabatt på priset borde handlaren kunna fixa.

Alla HVA/Jonsered-röjare nuförtiden har väl 25 mm hål för klingorna. Laddade hem manualen från nätet:
http://weborder.husqvarna.com/order_sta ... 200-10.pdf
och mycket riktigt är det 25 mm hål och M12 gänga som gäller.

Avatar Fallback

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73860 Stihl 480 finns med förlängd rigg och värme.Borde vara ett utmärkt alternativ till denna såg.Den orkar dessutom dra en 225mm klinga,vilket inte 2145 gör.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73861
nisse skrev:Stihl 480 finns med förlängd rigg och värme.Borde vara ett utmärkt alternativ till denna såg.Den orkar dessutom dra en 225mm klinga,vilket inte 2145 gör.

/Nisse

Men varför köpa en tysk pryl när det finns närproducerade varor (i alla fall än så länge) :?:

Avatar Fallback

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

Robertberg  
#73863 Därför att tyskt är bättre, Jämför Saab / BMW :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73866
obantteg skrev:Därför att tyskt är bättre, Jämför Saab / BMW :wink:

Saab har ju inte riktigt förstått det där med att man har en bil för att man vill ta sig från punkt A till punkt B, och inte bli stående i punkt A eller punkt C, som man ofta blir med en Saab 😡 HVA har ju en klart bättre bättre känsla för kvalité i sina produkter än Saab så då kan man väl gynna dem, i alla fall så länge som de tillverkar prylarna här hemma.

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

stegmaster  
#73883 Hm, Min återförsäljare för Dolmar såger, svarade när jag frågade varför dom selger Dolmar såger med et "proffsig" oregon 21lpx kedja som standard, sitat: För Motorsågens "mercedes" var endast det bästa godt nog. :D
Så alle håller nog inte med om at det enda som gäller er HVA såger. :wink:


NIKING: Jag har kollat på en cc 2145, då jag vil ha en med tråd och blad inkl., men har inte gjort nån affär enn.
Kan du inte få et bra pris på kjöp av båda, så tar du det langa riggröret och skickar iväg cc 2145 med det korta röret til Norge, så kanskje båda blir nöjda. Jag e inte mer en 175cm så det korta riggröret burde funka för mig. :???:
Vet du priset på cc2145 i Sverige? i Norge har det varit en kampanj på 6500,-nok inkl. moms(vet inte riktit men kanskje detta e ca 8000,- svenske kroner)
E det interessant så skicka et PM.

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73976
th skrev:
Niking skrev:Jag är på jakt efter en ny röjsåg med hantagsvärme. Då jag är ganska lång (196 cm) rekommenderar min lokala Jonseredshandlare en Jonsered FC 2145 W, där original riggrör byts ut mot ett riggrör till en Jonsered CC 2145. Detta efter som det tydligen är betydligt enklare att byta ett riggrör än att eftermontera värme i handtagen. Så långt inga problem.

Nu till det kniviga. Trots att handlaren behåller det kortare riggröret, så tycker han att jag ska betala ordinarie listpris (9800 kr) + åtminstone halva kostnaden för det längre riggröret (ca 600 kr). Tycker forumet att detta är en rimlig deal?

Sedan undrar jag lite om lämpliga klingor till denna röjsåg. Klarar motorn av en 200 mm maxiklinga eller bör jag nöja mig med en 200 mm EIA-klinga? Är det förresten 20 mm bulthål som gäller?
/Niklas

Låter som en snål handlare. För en maskin i denna prisklassen bör man kunna få minst 10% rabatt. Så ett längre riggrör utan kostnad plus lite rabatt på priset borde handlaren kunna fixa.

Alla HVA/Jonsered-röjare nuförtiden har väl 25 mm hål för klingorna. Laddade hem manualen från nätet:
http://weborder.husqvarna.com/order_sta ... 200-10.pdf
och mycket riktigt är det 25 mm hål och M12 gänga som gäller.


Jo, jag tycker också att återförsäljaren ofta ligger väl högt i pris ibland, så ibland lönar det sig riktigt bra att köpa på postorder. Fast annars är återförsäljaren bra att ha och göra med, så det kan vara värt någon krona extra ibland.

Jag ser att manualen godkänner både Opti (Maxi) och Scarlet (EIA), både i 200 mm och i 225 mm. 225 mm undrar jag dock om det är att rekommendera. Däremot kan det kanske funka med en 200 mm optiklinga i röjningsskogen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73978
stegmaster skrev:Hm, Min återförsäljare för Dolmar såger, svarade när jag frågade varför dom selger Dolmar såger med et "proffsig" oregon 21lpx kedja som standard, sitat: För Motorsågens "mercedes" var endast det bästa godt nog. :D
Så alle håller nog inte med om at det enda som gäller er HVA såger. :wink:


NIKING: Jag har kollat på en cc 2145, då jag vil ha en med tråd och blad inkl., men har inte gjort nån affär enn.
Kan du inte få et bra pris på kjöp av båda, så tar du det langa riggröret och skickar iväg cc 2145 med det korta röret til Norge, så kanskje båda blir nöjda. Jag e inte mer en 175cm så det korta riggröret burde funka för mig. :???:
Vet du priset på cc2145 i Sverige? i Norge har det varit en kampanj på 6500,-nok inkl. moms(vet inte riktit men kanskje detta e ca 8000,- svenske kroner)
E det interessant så skicka et PM.


Listpriset för en CC 2145 är 7900 kr i Sverige enligt Jonsereds svenska hemsida http://www.jonsered.se/node246.aspx Tvivlar om jag får ett bättre pris i hos min Jonseredshandlare.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

stegmaster  
#73985 Forstår Niking, då dropper vi en sådan deal.
Men jag tycker du skulle prova en annan återförsäljare da man inte skulle behöva betala ordinärpris på något.
Det kjänns fel tycker jag, burde gå at få nogra % på en affär på nästan 10000,-.

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75045
nisse skrev:Stihl 480 finns med förlängd rigg och värme.Borde vara ett utmärkt alternativ till denna såg.Den orkar dessutom dra en 225mm klinga,vilket inte 2145 gör.

/Nisse


Då min Jonseredshandlare envisades med sitt 500 kr påslag på listpriset för byte av riggrör och axel, tog jag mig en sväng till Tibro och kom hem med en Stihl 480 med både värme och förlängt riggrör.

Den medföljande röjselen skipades till förmån för ett reservfilter (papp), en HVA filmal, ett reservvinterfilter (nylon) och 5 st reservtändstift. Jag kör vidare med min Baggensele, men skaffar eventuellt Stihls röjsele XXL vid ett senare tillfälle.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

rakso81  
#75724 köp en hva röjare,,, de är fina grejer dee

Användarvisningsbild

Re: Ny Jonsered FC 2145 W med förlängt riggrör

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75728 Tja, Jonsered och HVA är samma röjare, bara färg, dekal och beteckning skiljer!
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).