Motorsåg och handhållet

Ny såg, Stihl 260 eller 361

21 inlägg 14499 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#63884 Hej på er skogsfolk! Ny här men har läst en del motorsågstrådar. Min såg en partner 540 från 2001 har gett upp, cylinder och kolv är kass. Jag står nu och väljer mellan Stihl 260 och 361. Den ska användas till den egna veden främst ca 30 m3 som jag får lagt på tomten i 3 m stock. Det blir lite kvistning och lite ströträd men till 90 % stå och kapa upp ved på tomten. Husqvarna verkar vara fina sågar men priset talar för Stihl för min del, 260:in finns för 5000:- och 361:an har jag bara hittat till ord. 7600:-. Vill gärna höra vad ni tycker! :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

mrlynx  
#63886 Jag skulle rekommendera en stihl MS 361 till det du ska använda den till.
Den är lite för tung att släpa omkring i skogen men är perfekt till vedkapning och sånt.
Jag köpte mig en ny för drygt en månad sen och då kostade den 6625 ink moms så jag hittade ingen annan såg i den vikt/effektklassen för samma pengar.
//Robert

Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#63887 Ok det låter rimligt, man vill säkert ha kraften från 361:an nackdelen är ju att den är något tyngre. Bäst hade ju varit att komma åt testa båda sågarna.
:smile: Frank

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

totte  
#63888 Håller absolut med, skall man kapa ved skall det vara lite motor på sågen, framför allt för att sågen skall hålla i längden. Går bra att såga ved med en mindre såg också, men det sliter fruktansvärt.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63889 Jag håller på 260, priset är bästa argumentet.

Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#63891
totte skrev:Håller absolut med, skall man kapa ved skall det vara lite motor på sågen, framför allt för att sågen skall hålla i längden. Går bra att såga ved med en mindre såg också, men det sliter fruktansvärt.

Slurfi skrev:Jag håller på 260, priset är bästa argumentet.


Jo priset talar för en 260 men som jag ska använda den talar väl mer för 361. Verkar ha hänt något med priserna sedan juni, finns "kampanjpris" lokalt på 260 men inte på 361. :???:
//Frank

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Skogstomte  
#63899 Har båda och till vedkapning är 361 överlägsen. Jag tycker att det går bra att upparbeta med denna oxå, har 18" svärd så då behöver man inte kröka så mycket på ryggen, men skaffa för allt i världen klass 3 stövlar om du inte har det, det är bra tryck i denna såg...
Provade 260:n i klass 2 stövlar, det resulterade i 8 stygn :surp: :oops:
Var rädd om dig!

Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#63903
Skogstomte skrev:Har båda och till vedkapning är 361 överlägsen. Jag tycker att det går bra att upparbeta med denna oxå, har 18" svärd så då behöver man inte kröka så mycket på ryggen, men skaffa för allt i världen klass 3 stövlar om du inte har det, det är bra tryck i denna såg...
Provade 260:n i klass 2 stövlar, det resulterade i 8 stygn :surp: :oops:
Var rädd om dig!


Har förstått att 361:an är lite mer brutal. :smile: Får väl ordna något i klass 3 då, de gamla sågstövlarna har hamnat längst in i pannrummet eftersom de var trånga i skaftet och på nåt sätt lyckades att rulla av mig sockarna. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

totte  
#63913 361 mot 260

1,1 hk mer
0,8 kg tyngre
vibrationer 2.9/3.6 mot 3.6/4.1
3/8" kedja mot .325

En sån såg håller länge på vedbacken, med sin större volym har den bättre vridmoment så du behöver sällan fullasta motorn och den kapar en bra bit snabbare. Lägre vibrationer är ju inte helt fel heller.

Som Slurfi säger, priset är bästa argumentet, men om du inte behöver vända på slantarna så är det ingen tvekan tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Nonkan  
#63933 Att priserna inte stämmer här och där beror på en valutajustering den 1:a juli. HVA höjde alla sina produkter 1:a januari, men Stihl väntade för att se om konjukturen skulle bli bättre. De flesta priserna har gått upp runt 10%. Lite träligt att höja priser mitt i säsong men det är som det är, och är det en bra produkt har man glömt vad den kostade efter nån vecka. Min nya platt-tv sjönk i pris med några tusenlappar månaden efter jag köpte den, men det är ju skit samma, det är bara pengar ändå.

Jag röstar för övrigt på 361 jag med, den är så jävla kul att köra med 3/8-kedjan. Kapa ved är inte så spännande så det är lika bra att göra det så roligt som möjligt. Har du några tusenlappar över (som sagt, det är ju bara pengar) så kan du gå upp till 441. Verkligen overkill, men fan så kul att bräcka grannen med :)

Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#63939 Vet inte vad som hände men hittade en sprillans HVA 55 hos en handlare här i småland :surp: . Fick testa några skär med den och den kändes helt ok och skön att hålla i. Tack för era svar och synpunkter, får vål köpa en såg till nästa år om jag behöver en större...
Mvh Frank

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Nonkan  
#63977 Det är sånt som händer :) 55 är en mycket bra såg till vedkapning. Jäkligt synd att HVA inte gör/säljer den i Sverige längre.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63980 Men säljs gör den..
Vet flera som fått iväg många av de "nyare" o de är inget annorunda från de senaste versionerna.
De första var riktigt bra, vet de som körde in massor med kulor på dem, de senare funkar bra, men inte riktigt lika tåliga..

Kolla på typ plåtarna på de som finns här o där o köpa..

Inget fel i att sälja dem heller, synd att de inte görs här bara..

Avatar Fallback

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

frassee  
#64008
Nonkan skrev:Det är sånt som händer :) 55 är en mycket bra såg till vedkapning. Jäkligt synd att HVA inte gör/säljer den i Sverige längre.


Har läst om den här på forumet och den verkar beprövad. Hoppas priset var lika gammalt som sågen, den kostade 4375:-, vill minnas att jag gav mer för min partner 540 2001, omkring 5000:-.

Mange skrev:Men säljs gör den..
Vet flera som fått iväg många av de "nyare" o de är inget annorunda från de senaste versionerna.
De första var riktigt bra, vet de som körde in massor med kulor på dem, de senare funkar bra, men inte riktigt lika tåliga..

Kolla på typ plåtarna på de som finns här o där o köpa..

Inget fel i att sälja dem heller, synd att de inte görs här bara..


Vilka årsmodeller var riktigt bra, och vilka var bara "bra"? Kan ju vara skoj att veta när man köpt en 05:a... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, Stihl 260 eller 361

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64015 Ju tidigare ju bättre efter vad jag sett.

Jag menar absolut inte att de senare var dåliga eller för de flesta inte ens märkbart annorlunda.

Tror du blir nöjd med din 05.a
Står det 2005 på skylten?

Den har inte samma riv som 540, men håller lika bra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).