Motorsåg och handhållet

Husqvarna 445e dör när hålles sidleds

6 inlägg 596 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 445e dör när hålles sidleds

Ardeth  
#842361 Har lite problem med min 445. Var ute och sågade några tankar igår och allt gick fint tills den plötsligt började dö. Upplever det som att det främst är när jag vrider sågen vid kvistning. Sen är den svårstartad men har gått igång efter den fått vila 5 minuter, men dör strax igen. Gav upp och rengjorde den, luftfiltret var rent och fint. Imorse när jag gick ut igen startade den fint, kapade upp några längder men så dog den när jag höll den snett. Fick igång den, kapade lite till och sen dog den när jag började kvista.

Elektrodavståndet ser bra och borde väl inte vara tändstiftet när den går fint fram tills den plötsligt dör?
Luftfilter är rent.
Alkylaten är ny och dyr.

Vad kan jag mer kolla? Husqvarnas hemsida har några rader som lyder "Om motorsågen stannar när du håller den sidledes beror det vanligtvis på att bränslefiltret inte längre är i kontakt med bränslet. Dessutom kan motorsågen stanna när du håller den sidledes på grund av läckage eller på grund av bränsleledningarna sitter fel." De missar dock att säga hur man åtgärdar eller kollar det. Det verkar iaf inte läcka någon bensin. Problemet kvarstår även när tanken är toppfylld.

Någon på forumet som har några förslag på felsökning?

Tack!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445e dör när hålles sidleds

crosberg  
#842449 Det låter ju som ett problem med tänding eller benzin-luft blanding. Möjliga orsaker:
- defekt tändspola (evt bara när den blir varm)
- otäthet i benzinsystemet (vakumläkage)
- fel karburator justering (men då skulle den nog gå dåligt hela tiden i tomgång eller vid acceleration)

Känslighet för sågens rymliga orientering pekar ju omedelbart på evt vakumläkage i bränslesystemet.

Jag har ALDRIG haft något problem med tändstiften, men vist är det bra att titta på den ändå när man felsökar :-)

Som jag förstår det har inte denna sågmodel autotune eller liknande(?)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445e dör när hålles sidleds

anersimyra  
#842452 🤖🤖🤖🤖🤖🤖🤖🤖😂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 445e dör när hålles sidleds

jannee  
#842515 Täppt bränslefilter ????
Akrylaten har kanske löst upp rester i tanken ?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445e dör när hålles sidleds

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842525 Vem häller målarfärg i tanken 😉

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 445e dör när hålles sidleds

Vante  
#842534 Låter som kört för länge med samma filter i bensin tanken vilket blir varv dö läges känslig svår startad manual beskrev slang hål.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).