Motorsåg och handhållet

Någon hjälp

12 inlägg 1075 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Någon hjälp

raycook  
#840976 Hej allihopa, jag hoppas få lite insikt i ett problem som jag stöter på med min motorsåg. Nyligen har jag märkt att det har blivit allt svårare att starta, och när det väl gör det verkar det inte bibehålla en konsekvent uteffekt – ofta sputtar eller stannar i mitten. Jag har kollat grunderna som bränsleblandningen och tändstiftet, men problemet kvarstår. Har någon här upplevt något liknande eller kan ge några råd om möjliga orsaker och lösningar? All hjälp skulle uppskattas mycket eftersom jag förlitar mig mycket på detta verktyg för mitt arbete. Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Någon hjälp

Lindveden  
#840978 Ännu en oseriös tråd?
Nåt för forumägarna att ta tag i!!

Avatar Fallback

Re: Någon hjälp

jannee  
#841009 Hjälper lite eller inte alls att bara kolla inställningar eller tändstift.
Börja med ett HELT nytt tändstift, därpå rengör luftfiltret, gärna i diskmaskinen.
Ställ ut låg och högvarvsskruvarna 1 HELT varv.
Nu ska sågen starta och gå, visserligen dåligt men i alla fall gå.
Därpå justerar du högvarvsskruven så att sågen riktigt ordentligt ylar, därpå justerar du ned högvarvet EXAKT ned tills den vill börja fyrtakta.
Justera sedan lågvarvskruven till sågen går fint på tomgång, därpå ställer du in den så att motorn går fint men kedjan ska stå still.
Nu kan det hända att du återigen måste justera högvarvsskruven, men OBS sågen ska vara på gränsen eller över gränsen till att fyrtakta när den går OBELASTAD då på fullvarv.
Hjälper inte detta lämna in den på en verkstad - tändspolen kan vara kass eller tändhatten glapp.

Avatar Fallback

Re: Någon hjälp

Blondin 750  
#841012 Du är väldigt hjälpsam Jannee, men tyvärr så finns det nog inte någon mottagare för din hjälpsamhet här, det luktar AI tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Någon hjälp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841016 Men nu har ju AI:n lärt upp sig lite mer 😮

Användarvisningsbild

Re: Någon hjälp

anersimyra  
#841023 🤖😂😂😂

Avatar Fallback

Re: Någon hjälp

tallen100  
#841032
Lindveden skrev:Ännu en oseriös tråd?
Nåt för forumägarna att ta tag i!!

Ja det verkar så.

Knappast troligt, tyvärr...

Avatar Fallback

Re: Någon hjälp

tallen100  
#841033
raycook skrev:Hej allihopa, jag hoppas få lite insikt i ett problem som jag stöter på med min motorsåg. Nyligen har jag märkt att det har blivit allt svårare att starta, och när det väl gör det verkar det inte bibehålla en konsekvent uteffekt – ofta sputtar eller stannar i mitten. Jag har kollat grunderna som bränsleblandningen och tändstiftet, men problemet kvarstår. Har någon här upplevt något liknande eller kan ge några råd om möjliga orsaker och lösningar? All hjälp skulle uppskattas mycket eftersom jag förlitar mig mycket på detta verktyg för mitt arbete. Tack på förhand!

Kollat luften i noshjulet?

Användarvisningsbild

Re: Någon hjälp

Elis76  
#841034 Artificell Intelligence är på stark frammarsch. Det gäller att hänga med i svängarna.

https://www.di.se/nyheter/pressbyrans-ai-klipp-slapp-ta-en-tripp-till-maldiverna/

Avatar Fallback

Re: Någon hjälp

Tralsmo  
#841040 Min egen intelligens har räckt bra så här långt verkar de som.

Ska kolla luften i knoppen innan ja går in å äter.

Användarvisningsbild

Re: Någon hjälp

Elis76  
#841042 Det är ganska vanligt att även använda sig av avatarer i olika sammanhang.

Dottern blev anställningsintervjuad av en avatar nyligen.

Avatar Fallback

Re: Någon hjälp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841156 Hon skickade inte dit en avatar istället?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).