Motorsåg och handhållet

Kedjan spänner ojämt då ja drar den runt

7 inlägg 656 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjan spänner ojämt då ja drar den runt

Sandström87  
#840721 Har en husqvarna 560 som spänner kedjan ojämt då jag drar den runt svärdet. Nytt svärd och kedja, drivkrans ,pumphjul, prövat med ny kopplingstrumma. Har mätt upp axeln och den kastar 3 hundradelar. Kan de lilla kastet påverka kedjan så mycke? Eller ha ni något bra tips som jag har ej har testat.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjan spänner ojämt då ja drar den runt

anersimyra  
#840733
Sandström87 skrev:Har en husqvarna 560 som spänner kedjan ojämt då jag drar den runt svärdet. Nytt svärd och kedja, drivkrans ,pumphjul, prövat med ny kopplingstrumma. Har mätt upp axeln och den kastar 3 hundradelar. Kan de lilla kastet påverka kedjan så mycke? Eller ha ni något bra tips som jag har ej har testat.

Det är ett mycket vanligt ”fenomen” och inget att oroa sig över..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Kedjan spänner ojämt då ja drar den runt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840736 Ut och gasa i en grov gran så är det snart fixat.

Avatar Fallback

Re: Kedjan spänner ojämt då ja drar den runt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840737 Någon som vet varför?

Användarvisningsbild

Re: Kedjan spänner ojämt då ja drar den runt

anersimyra  
#840740
Mangan skrev:Någon som vet varför?

Kedjorna är inte direkt något under när det gäller exakta toleranser..🙂

Avatar Fallback
Sandström87  
#840742 Det är på varje varv drivhjulet snurrar, så felet sitter inte i kedjan

   TS
Användarvisningsbild
anersimyra  
#840762
Sandström87 skrev:Det är på varje varv drivhjulet snurrar, så felet sitter inte i kedjan

Det kan bero på att kedjan är ojämnt sträckt, eller på att drivlänkarna inte går ner ordentligt i drivhjulet mer än på det ställe där kedjan slackar, eller ett ej helt centrerat noshjul. Men det är bara att ”tuta å köra” tills allt slitit in sig en smula..🙂👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).