Motorsåg och handhållet

Köpråd motorsåg

26 inlägg 2737 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd motorsåg

Leo1984  
#838207 Hej, jag är ny här på forumet o står i det att jag ska investera i en ny motorsåg, jag har varit in på den lokala Husqvarna butiken o blev där rekommenderad att köpa en Husqvarna på kampanj för dryga 8000kr, vet inte vad modellen hette, men utifrån mitt behov o mina krav så tyckte jag att det kändes som mycket pengar. Till saken hör att jag är van att använda en Husqvarna 36, jag tror att den är tillverkad nångång under nittiotalet, jag önskar något likvärdigt och är inte jätte fixerad vid vad det blir för fabrikat så länge den nya är lika duglig som min gammla. Budget är 4000kr o tänkte att jag helt enkelt får vända mig till någon med erfarenhet. Tack på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Bert1  
#838208 Vad skall du använda det till?

Användarvisningsbild
Leo1984  
#838209 Mest gallring o ta rätt på vindfällor till ved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Bert1  
#838214 Låter väl som typ ett såg i 50cc storleken då

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

anersimyra  
#838221 Med din budget och tilltänkta användningsområde så finns inget annat alternativ än begagnatmarknaden om du tänkt köpa husqvarna eller stihl, alternativt kan du hitta gott om kinatillverkade sågar i 50-60 cc klassen på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

anersimyra  
#838222 https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... gKA8fD_BwE Den här ”Stigan” kan vara ett vettigt alternativ..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg

Lindveden  
#838224
anersimyra skrev:https://www.maskinklippet.se/skog/motorsag-skarutrustning/motorsag/stiga-cs-755-motorsag?utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIl_KzraeRhQMVtItoCR2WrACcEAQYAyABEgKA8fD_BwE Den här ”Stigan” kan vara ett vettigt alternativ..🙂👍


Kanske...
Eventuellt gå ner till typ 15-16 tum svärd om det bara ska användas till vedsågning o dyl. Men 18 tum kanske kan komma till användning av eventuella vindfällen

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

anersimyra  
#838226 Stigan torde ändå vara det säkraste köpet av kinatillverkade sågar (finns även under namnet Solo by alko m.fl ) 🙂

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Leo1984  
#838230 Hur står sig Husqvarna 135? Jag har ju varit fult nöjd med Husqvarna 36a som är 36cc

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

anersimyra  
#838233
Leo1984 skrev:Hur står sig Husqvarna 135? Jag har ju varit fult nöjd med Husqvarna 36a som är 36cc

Glöm 135:an såvida du inte nöjer dig med en såg som i praktiken kan liknas vid en leksak lämplig för den lilla trädgården..🙂

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Badger  
#838236 Om det är lite grövre träd som blåser ner ska du nog inte ta för liten såg. Jag skulle inte ta något mindre än typ Stihl MS 201. Ska du ner i pris så är det väl att leta på blocket eller så.

Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg

jannee  
#838258 HVA 135 är en leksak för de mindre jobben. Tänker du arbeta kontinuerligt, såga ved i timmar eller gallra hela dagar är den för klent byggd.
Längre svärd än 13 tum ska du bara glömma.
Försök hitta en bättre begagnad 550, den sågen klarar allt och lite till.
En Jonsered 2152 till rätt pris är nog heller inte fel.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Leo1984  
#838261 Har ju 13tum på 36an, det har ju jag klarat mig med så sett 🤔 ska få prova en 135a i morgon, men även fått nys om en lätt begagnad 550 som jag eventuellt ska köpa 👌

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838286 550 kommer du bli nöjd med. 👍

Användarvisningsbild

Re: Köpråd motorsåg

Leo1984  
#838288 Skulle ju inte köpa en ny 550 då jag anser den som mer än likvärdig det jag är van vid, men jag förstår oxå att en lätt begagnad 550 för 3000kr är ett bra pris, men känns samtidigt lite skumt...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).