Motorsåg och handhållet

550 xpg

40 inlägg 3495 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

anersimyra  
#834888
1709313191_img_5616.png
Odalbonden skrev:Uppföljningsfråga på den gamla 550 xpg.Då man klippt den svarta och röda kabeln till bakre värmeelement,har man då även kopplat bort förgasarvärmen? Eller är det en separat kabel?

Svart kabel till förgasarelementet ser ut att komma direkt från generatorn..🙂

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Odalbonden  
#834898
anersimyra skrev:
1709313191_img_5616.png
Odalbonden skrev:Uppföljningsfråga på den gamla 550 xpg.Då man klippt den svarta och röda kabeln till bakre värmeelement,har man då även kopplat bort förgasarvärmen? Eller är det en separat kabel?

Svart kabel till förgasarelementet ser ut att komma direkt från generatorn..🙂

Får öppna och titta.Blev lite orolig att den värmen ligger på för jämnan....

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

anersimyra  
#834912
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
1709313191_img_5616.png
Odalbonden skrev:Uppföljningsfråga på den gamla 550 xpg.Då man klippt den svarta och röda kabeln till bakre värmeelement,har man då även kopplat bort förgasarvärmen? Eller är det en separat kabel?

Svart kabel till förgasarelementet ser ut att komma direkt från generatorn..🙂

Får öppna och titta.Blev lite orolig att den värmen ligger på för jämnan....

Röd kabel till elementet kopplas samman med röd kabel som kommer från på/av knappen på handtaget.

Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Odalbonden  
#834934
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
1709313191_img_5616.png
Odalbonden skrev:Uppföljningsfråga på den gamla 550 xpg.Då man klippt den svarta och röda kabeln till bakre värmeelement,har man då även kopplat bort förgasarvärmen? Eller är det en separat kabel?

Svart kabel till förgasarelementet ser ut att komma direkt från generatorn..🙂

Får öppna och titta.Blev lite orolig att den värmen ligger på för jämnan....

Röd kabel till elementet kopplas samman med röd kabel som kommer från på/av knappen på handtaget.

Den röda går väl till någon slags termostat? Läste på arbtalk uk forum att rekommendationen är att ta bort alla delar som hör till förgasarvärmen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

anersimyra  
#834956
1709323046_img_5616.jpeg
. ”Termostaten” är plåtblecket inringat med gult. Den röda kabeln markerad med blått är ansluten till blecket och till röd kabel som kommer från på/av kontakten med en kabelsko.
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:
anersimyra skrev:
$matches[2]
Odalbonden skrev:Uppföljningsfråga på den gamla 550 xpg.Då man klippt den svarta och röda kabeln till bakre värmeelement,har man då även kopplat bort förgasarvärmen? Eller är det en separat kabel?

Svart kabel till förgasarelementet ser ut att komma direkt från generatorn..🙂

Får öppna och titta.Blev lite orolig att den värmen ligger på för jämnan....

Röd kabel till elementet kopplas samman med röd kabel som kommer från på/av knappen på handtaget.

Den röda går väl till någon slags termostat? Läste på arbtalk uk forum att rekommendationen är att ta bort alla delar som hör till förgasarvärmen.

Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Odalbonden  
#835163 Räcker det att klippa den röda för att helt koppla från förgasarvärmen? Den svarta,från generatorn som du sa, är svår att komma åt med filterhållaren på plats,vilken jag helst inte tar lös...

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

anersimyra  
#835175
Odalbonden skrev:Räcker det att klippa den röda för att helt koppla från förgasarvärmen? Den svarta,från generatorn som du sa, är svår att komma åt med filterhållaren på plats,vilken jag helst inte tar lös...
. Annars har du en kabelsko på den röda alldeles invid kontakten ovanpå förgasaren. Men varför inte behålla förgasarvärmen intakt..🤔

Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Odalbonden  
#835177 Eftersom handtagsvärmen kortslöt. Var på, även vid AV läge på knappen.Brände genom handtaget t.o.m.Men tack för hjälpen! 👍Enligt det där forumet från England så rekomenderade även handlarna att koppla från förgasarvärmen 😮

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

anersimyra  
#835179
Odalbonden skrev:Eftersom handtagsvärmen kortslöt. Var på, även vid AV läge på knappen.Brände genom handtaget t.o.m.Men tack för hjälpen! 👍Enligt det där forumet från England så rekomenderade även handlarna att koppla från förgasarvärmen 😮

O fy fan..där har det varit varmt..🔥😅 då är det förstås läge att klippa kabeln så inte hela sågen brinner upp. Själv önskar jag nästan att min 550 brann upp så att jag haft anledning att köpa ny såg. Bytet av tändmodulen gick fint och sågen startar lätt. Men sågskrället tvärdör vid gaspådrag och jag har ägnat ett stort antal timmar åt felsökning utan att hitta felet..😡🤬 förgasaren och filterhuset är inte direkt byggt för att det ska vara lätt att skruva men nu har jag tusan fått rutin på den biten..😅 servicen på övriga sågar som var inplanerad i helgen var bara att glömma, dessutom hittade jag ett stort rostangrepp i hjulhuset på rangern när jag tvättade bilskrället. Kronan på ”helgverket” var dessutom att jag glömt att koppla ifrån kameran i bilen, så nu är jag fast på landet i ett antal timmar, men det skulle förstås inte förvåna om batteriet inte tar laddning..😖

Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Odalbonden  
#835181 Jag har också en Mark II. Bara startad än så länge 🙂 Djävulskt bra klipp i den, även rå! Varför gick tändmodulen,gått länge?Jo det är dåligt med plats för primerslangen.Kollat så korta slangstumpen sitter ordentligt på nippeln?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

anersimyra  
#835184
Odalbonden skrev:Jag har också en Mark II. Bara startad än så länge 🙂 Djävulskt bra klipp i den, även rå! Varför gick tändmodulen,gått länge?Jo det är dåligt med plats för primerslangen.Kollat så korta slangstumpen sitter ordentligt på nippeln?

Min är en 2021, men jag har såpass många sågar att ingen av dem är sliten då jag varvar mellan sågarna. Allt är ordentligt återmonterat och jag är tämligen säker på att inget läcker. Det ska inte behövas, men det skulle inte förvåna mig om sågskrället behöver kopplas upp och återställas på verkstad..😖

Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Williamm  
#835195
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Jag har också en Mark II. Bara startad än så länge 🙂 Djävulskt bra klipp i den, även rå! Varför gick tändmodulen,gått länge?Jo det är dåligt med plats för primerslangen.Kollat så korta slangstumpen sitter ordentligt på nippeln?

Min är en 2021, men jag har såpass många sågar att ingen av dem är sliten då jag varvar mellan sågarna. Allt är ordentligt återmonterat och jag är tämligen säker på att inget läcker. Det ska inte behövas, men det skulle inte förvåna mig om sågskrället behöver kopplas upp och återställas på verkstad..😖

Tändspolen behöver nog veta vad det är för förgasare.

Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

anersimyra  
#835199
Williamm skrev:
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Jag har också en Mark II. Bara startad än så länge 🙂 Djävulskt bra klipp i den, även rå! Varför gick tändmodulen,gått länge?Jo det är dåligt med plats för primerslangen.Kollat så korta slangstumpen sitter ordentligt på nippeln?

Min är en 2021, men jag har såpass många sågar att ingen av dem är sliten då jag varvar mellan sågarna. Allt är ordentligt återmonterat och jag är tämligen säker på att inget läcker. Det ska inte behövas, men det skulle inte förvåna mig om sågskrället behöver kopplas upp och återställas på verkstad..😖

Tändspolen behöver nog veta vad det är för förgasare.

Det är möjligen så😩

Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Odalbonden  
#842417 Någon fler som upplever tomgångsvarvet som lägre på nya 550 mk2 vs gamla mk1? Kan det vara det lite högre, dovare ljudet som luras?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

Williamm  
#842424
Odalbonden skrev:Någon fler som upplever tomgångsvarvet som lägre på nya 550 mk2 vs gamla mk1? Kan det vara det lite högre, dovare ljudet som luras?

Jag kan inte jämföra mot gamla. Men jag tycker det är lågt.
På min 562mk2 är det enligt mig för lågt så den tjuvstannar. Min gamla 562 har snarare lite för hög tomgång men den har jag också modifierat så det är nog därför.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).