Motorsåg och handhållet

Bensin vs. Batteri (igen) [delad]

50 inlägg 2858 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

r93  
#812874
anersimyra skrev:
r93 skrev:
anersimyra skrev:Med en 540i och tre st Bli300 batterier så högg jag träddelar som det tog en Alstor 840 nära tio timmar att skota samman trots ett skotningsavstånd på ca 50-60 meter. Att det skulle ha någon som helst betydelse om skogen är stadsnära eller belägen i Norrlands inland kan jag svårligen se.
PS: Garantitiden på Husqvarnas produkter är ett (1) år om köpet görs av egenföretagare.


Tack för ett sakligt svar!

Men även du anersimyra skulle väl inte klara ditt uppdrag med endast batterimaskiner?

Är batteri maskiner så överlägsna som ni vill göra sken av så förstår jag inte hetsen över att påpeka detta?
Då borde inte husqvarna ha släppt denna såg som tråden handlar om, ingen köper väl den i alla fall? Utan man köper batterimodellen istället?


Garantin hade jag ingen aning om, det är ju riktigt dåligt!

Den initiala inköpskostnaden för en batterisåg med ett gäng batterier och laddare är förstås klart överlägsen en bensindito. De kan dessutom haverera om de utsätts för ymnigt regn under tid. Den äldre kopplingslösa modellen får en ryckig gång vid sågning av hårda trädslag av för sågen maximal dimension. Luftintaget i kåpan skulle förstås bestå av ett riktigt luftfilter istället för det nät som medger damm att sugas in och hamna på komponenterna. Att Husqvarna inte tillhandahåller en laddare som möjligjör laddning av fler än ett batteri åt gången är svagt. Batterisågarna är löjligt högt prissatta vilket man lätt kan konstatera när man skruvar isär dem. Det finns således både nackdelar och fördelar oavsett om man kör bensin eller batterimaskiner. Den stora fördelen med batterisågarna är förstås arbetsmiljön, den längre drifttiden ( med Bli300/200X) och att det i längden blir mer ekonomiskt med batteridrift då soppapriset blivit löjligt högt. Självklart så skulle jag inte klara mig med enbart mina batterisågar men jag är dock förvånad över hur pass ofta de både räcker och blir över, så att säga.


Återigen, tack för ett bra och nyktert svar & vi håller nog med varandra i det mesta angående batterimaskiner!
Du har ju även varit öppen med att batterimaskiner kan gå sönder och det blir dyrt, även laddare!

Jag delar bilden av att batterimaskinerna är för dyra i inköp, man chansar inte som den genomsnittlige skogsägaren då sågen troligtvis inte blir utsliten under batteriets livslängd, halvera priset på sågen, eller batterierna.

Givetvis så blir kalkylen bättre ju längre man använder grejerna, men jag har blivit lite bränd på jobbet med batterier som helt plötsligt bara lägger av, från den ena dagen till en annan, en så dyr komponent som bara går sönder "av sig självt" gör att man avvaktar, ge oss rejäla garantier så är jag på, då visar ju även tillverkaren att man tror på sin egen produkt.
Senast redigerad av r93 mån 25 sep 2023, 23:28, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

tallen100  
#812876
toker72 skrev:På 3 år räknar jag rengöra luftfiltret och sen bara köra vad mer behöver servas på 3 år om man kör på hobby nivå.

Ja det är normalt vad som krävs, såvida du inte har otur och får en "krångelsåg", det finns ju såna exemplar av alla märken.
Men normalt ska du nog inte ens behöva byta tändstift på den tiden. 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

toker72  
#812881
Niking skrev:
toker72 skrev:
Niking skrev:
toker72 skrev:
Niking skrev:
r93 skrev:
Nä, vi prioriterar ekonomi, effektivitet och driftsäkerhet istället.


Med styvt 70 kr/l så ska ni nog hålla käften om den ekonomiska biten https://www.thansen.se/moped-mc/olja-re ... qUQAvD_BwE

Å vad driftsäkerheten beträffar, så verkar det vara mycket trassel med moderna bensinsågar, av alla reparationstrådar att döma.
/Niklas

Hur många timmar måste man köra för att en batteridriven såg ska bli billigare om man räknar med 3 års livslängd på batterierna eller tror ni dom räcker längre eller kortare ?

Hur långt är ett snöre? Hur mycket måste du lägga extra på reparation och service av bensinsågen under dessa tre år, jämfört med batterisågen? Hur många extraresor till återförsäljare under denna tid och hur många extra stilleståndsdagar?

Sköter du om batterierna, så kan de räcka betydligt längre än 3 år. Missköts de däremot, så lär de ta slut betydligt snabbare.
/Niklas

På 3 år räknar jag rengöra luftfiltret och sen bara köra vad mer behöver servas på 3 år om man kör på hobby nivå.


Så du räknar inte med att behöva byta ett antal tändstift, tändmoduler, förgasare etc. under tiden?
/Niklas

Nu var jag ganska tydlig med vad jag räknar med att byta ut men det räckte tydligen inte så ska vara ännu mer tydlig nej jag räknar inte med att byta förgasare tändmoduler eller ett antal tändstift under 3 år. Min Stihl 201 har jag nog haft 2 år nu ingenting är bytt men är dags att byta kedja nu har en Husqvarna 346xp som reservsåg och till vedbacken den är hur gammal som helst fått den av min far ingenting är bytt möjligtvis att han bytt stift på den röjsåg Husvarna 545 autotune gått 2 år nu ingenting är bytt men har enbart kört ca 8-10 hektar röjning med den är som sagt enbart hobby skogsbrukare så grejerna håller länge. När jag köpte 201an kollade jag på batteri maskiner men priserna drog iväg eftersom jag behöver 3 batterier och troligtvis 3 laddare så jag avstog men vore smidigt att ha för att slippa dra igång sågen när jag missat nån kvist annars tycker jag bensin såg funkar hur bra som helst.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Bax  
#812882 Skulle vi kunna klippa bort de senaste...4 sidorna...och klistra in dem i valfri batteri-Vs-bensin-tråd?

Avatar Fallback

Re: Bensin vs. Batteri (igen) [delad]

Sune77  
#813494 Jag har Husqvarna 572 xp samt en Husqvarna 340i batteri.
Under de senaste åren har användningen av bensin sågen sjunkit till förmån för batteri sågen av en simpel anledning att jag mår mycket bättre.
Visst bensin sågen är mycket effektivare och går som en klocka kan inte klaga samt hade jag inte mått dåligt på kvällarna så hade det varit första handsvalet.
Jag har provat med de flesta akrylatbensinen på marknaden och blandat själv med olika 2 taktsoljor men med samma resulat, är helt bäng i bollen på kvällen.
Och det är samma resultat med ett flertal Husqvarna , Stihl,Echo och Dolmar sågar.

Annars gillar jag både batteri och bensin de har sina plus och minus när jag gallrar upp till klentimmer föredrar jag batteri sågen men bägge är alltid med.
När jag tittar på kostnaderna både inköp och drift så är det just nu är det en fördel batterisågen men då är det så att det har att göra med att kostnaderna för batterierna delas med gräsklippare, lövblås , röjsåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).