Motorsåg och handhållet

Sågkedja till Stihl 261c

17 inlägg 2292 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkedja till Stihl 261c

HenkeHenke  
#802587 Hej
Som rubriken lyder så vill jag ha tips på bra och prisvärda kedjor till min Stihl 261
Jag har 15" svärd 62 .325 1.5mm
Vill gärna ha kedjor som är skapligt lättfilade så jag slipper använda special filar 😀



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

anersimyra  
#802727
HenkeHenke skrev:Hej
Som rubriken lyder så vill jag ha tips på bra och prisvärda kedjor till min Stihl 261
Jag har 15" svärd 62 .325 1.5mm
Vill gärna ha kedjor som är skapligt lättfilade så jag slipper använda special filar 😀

Oregon 21BPX är en ypperlig kedja som sålts under många år av Husqvarna under beteckningen H25. Dessvärre så passar inte H25 modellen till stihl utan du måste söka efter 21 BPX passande stihl.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

Vante  
#802731 Det är väl 64 länk för 38 svärd Husqvarna det där är 37 svärd och 62 länkar stil.

Avatar Fallback

Re: Sågkedja till Stihl 261c

HenkeHenke  
#802735 Det stämmer
Mitt problem är att det är dåligt utbud på 62länks kedjor
Hittade billiga på rembutiken men vet inte hur kvaliteten är på dom...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

anersimyra  
#802744 Jo, nu när Gårab inte längre har näthandel så är det krångligt att få tag på annat än stihls egna kedjor, och när det gäller kedjor så är informationen omkring annat än antalet och bredden på drivlänkarna obefintlig. Själv fick jag tag på Oregonkedjor i rätt längd genom en arbetskamrat som handlar från Staffarebolagen.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

Björn T  
#802746 https://redskapsboden.se/kedjor/sagkedj ... lgx-oregon
Här kan du beställa! Du kan få vilken längd du vill/ drivlänks antal.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

anersimyra  
#802748 Se på fan, tack för det, Björn..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

Björn T  
#802761 Hej. Fördelen med redskapsboden är att de löser det mesta i svärd och kedjeväg, bara ringa och prata med dom. De är inte rädda att beställa hem grejer som saknas i ordinarie sortiment.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802803 Jag beställde just från Rembutiken 2 svärd och 3 kedjor till min MS260, jag tog denna gång 1,6mm spårbredd
istf original 1,5mm spårbredd, fåse hur det funkar.
Totalen blev 655kr ink moms och frakt.

Avatar Fallback

Re: Sågkedja till Stihl 261c

HenkeHenke  
#802805 Jag beställde oxå från rembutiken, återstår att se om kedjorna är något att ha...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802814 Jag har haft Rembutikens Kina-kedjor i vedmaskinen ett tag och det funkar hur bra som helst.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

anersimyra  
#802823
Slurfi skrev:Jag har haft Rembutikens Kina-kedjor i vedmaskinen ett tag och det funkar hur bra som helst.

Är det de där Grimsholm premium du menar så verkar de vara riktigt bra. Jag provade att göra några kap med deras semichisel och den skar riktigt fint utan några påtagliga vibrationer..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

Mossebo  
#821513 Jag kör stihls kedja RM25 .325 1,5 eller 1,6 mm spårbredd..Men jag tycker den är svår att få vass.
Jag jämför med Oregon 21bpx som jag kör på mitt husqvarna. Finns d någon annan stihl kedja som är bättre eller ska man försöka få tag på en 21bpx även till sthil såget?
Sthil kedjan funkar ok på instick och till att kapa med. Men till kvistning tycker jag det är bättre bett i oregons kedja. Jag har provat att fila både med mall och på frihand. Kör ryttarna på ca 0,65mm svärdet är inte nytt men inte alls dåligt än.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja till Stihl 261c

Williamm  
#821520
Mossebo skrev:Jag kör stihls kedja RM25 .325 1,5 eller 1,6 mm spårbredd..Men jag tycker den är svår att få vass.
Jag jämför med Oregon 21bpx som jag kör på mitt husqvarna. Finns d någon annan stihl kedja som är bättre eller ska man försöka få tag på en 21bpx även till sthil såget?
Sthil kedjan funkar ok på instick och till att kapa med. Men till kvistning tycker jag det är bättre bett i oregons kedja. Jag har provat att fila både med mall och på frihand. Kör ryttarna på ca 0,65mm svärdet är inte nytt men inte alls dåligt än.

Stihls RS ska vara bra (jag har dock inte testat den än) Oregon har annars 22bpx som är 1,6mm också.

Avatar Fallback

Re: Sågkedja till Stihl 261c

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821527 Viss du vil byta sverd og så prøv light 04 med RS pro kjede.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).