Motorsåg och handhållet

Köpråd billigare kedjeslip

174 inlägg 20512 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#792146
1676140189_a9ab5d08-647f-428e-9a75-32df9b8520dd.png
2-1 mallar finns i fem varianter för de fem olika fildiametrar som är aktuella för de fem olika kedjetyper som återfinns på motorsågar..🙂.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792172 Lycka till med det!
Så du tror det finns 5 kedjemodeller?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Andpers  
#792179 Jag köper billiga begagnade sågkedjor på Tradera och har genom åren köpt cirka 30 stycken .325-kedjor av olika fabrikat i varierande skick. Alla semi-chisel-kedjor.
Har fått bra fason på samtliga, utom de som varit helt slut, med hjälp av 2-1-mall.
Har faktiskt två stycken 2-1-mallar, en 4,0 mm och en 4.8 mm, och såvitt jag kan avgöra skär .325-kedjorna lika bra, oavsett vilken fildiameter de är filade med.

Här är länk till en mycket intressant 90 minuter lång YouTube-film, där sågtandens funktion förklaras. Bland annat att sido-eggen närmast egg-hörnet är viktigare än topp-eggen för hur bra kedjan skär.
https://www.youtube.com/watch?v=gx7psOF-6FI&list=LL&index=1
Senast redigerad av Andpers sön 12 feb 2023, 01:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#792184
Mange skrev:Lycka till med det!
Så du tror det finns 5 kedjemodeller?
. Här ser vi ett klassiskt exempel på när den självutnämnde filningsgurun förvandlas till den nakne kejsaren.. 🤣 Den nakne narren vet mycket väl att jag i både ord och bild beskrivit fem olika 2-1 stihl filningsmallar avsedda för fem olika fildiametrar som i dag är brukliga till de kedjetyper som förekommer på marknaden. Anledningen till den nakne narrens dumdryga kväkande står förstås att finna i det faktum att han själv, enligt egen beskrivning inte klarar av att fila med dessa mallar. Men nu emotser vi förstås att under kvällen få en inblick i vilka ytterligare fildiametrar som är brukliga än de redan beskrivna och även få en redogörelse över de kedjemodeller som är aktuella.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792186 Ok. Jag ger upp...
Lycka till.

anersimyra skrev:... de fem olika kedjetyper som återfinns på motorsågar..🙂.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#792188
Mange skrev:Ok. Jag ger upp...
Lycka till.

anersimyra skrev:... de fem olika kedjetyper som återfinns på motorsågar..🙂.

Varför då?! Om du anstränger dig riktigt hårt så ska du se att du lyckas hitta kedjor som ska filas med både 1 och 20 mm filar..lycka till.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Rotvältaren  
#792190
Mange skrev:Ok. Jag ger upp...
Lycka till.

anersimyra skrev:... de fem olika kedjetyper som återfinns på motorsågar..🙂.


Men kan du förklara, exakt vilka andra kedjetyper finns det? För det är väl inte så att du bara raljerar igen?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Rotvältaren  
#792191
anersimyra skrev:
Mange skrev:Ok. Jag ger upp...
Lycka till.

anersimyra skrev:... de fem olika kedjetyper som återfinns på motorsågar..🙂.

Varför då?! Om du anstränger dig riktigt hårt så ska du se att du lyckas hitta kedjor som ska filas med både 1 och 20 mm filar..lycka till.. :-bd


Kanske Alibaba som säljer Hectsågar i 10-pack också säljer andra kedjetyper i 10-pack?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#792192
Rotvältaren skrev:
Mange skrev:Ok. Jag ger upp...
Lycka till.

anersimyra skrev:... de fem olika kedjetyper som återfinns på motorsågar..🙂.


Men kan du förklara, exakt vilka andra kedjetyper finns det? För det är väl inte så att du bara raljerar igen?

Kanske tillverkas det i kina kedjor och filar i för oss udda dimensioner.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Andpers  
#792206 Jag har genom åren provat 3 slipmaskiner och sedan 4 typer av filmall.
Först var jag inne på slipmaskinsspåret, i tron att det krävde minst arbetsinsats och var lättast att använda.
Fick ändra den uppfattningen då jag av ren nyfikenhet testade några filmallar, som ingick i ett auktionsköp av metallfilar. Det blev en aha-upplevelse, den filade kedjan blev bra på en gång, utan att behöva öva eller fippla med inställning av slipvinklar.

Jag påstår inte att filmallar ger bättre resultat än en kedja som är frihandsfilad av en expert, men för en amatör som mig ger 2-1-filmallen bäst resultat.

Bild på mina filmallar. 2-1-mallarna ser inte ut som Stihls, men de fungerar på samma sätt.

1676185787_img_4777.jpg

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792211 Eg har ikkje prøvd så mykje mal, men eg synes ofta dei går litt høgt i tanna og så er det litt vanskeligare og reingjera fila når ein filer. Tenker då på dei der fila er festa til malen. 2-1 malane meinast vel at ein tar ryttar og tann samtidig. Stihl sin er vel kanskje den som er mest kjend eller, men det fins jo andre og som forige innlegg viser.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Rotvältaren  
#792212
Andpers skrev:Jag har genom åren provat 3 slipmaskiner och sedan 4 typer av filmall.
Först var jag inne på slipmaskinsspåret, i tron att det krävde minst arbetsinsats och var lättast att använda.
Fick ändra den uppfattningen då jag av ren nyfikenhet testade några filmallar, som ingick i ett auktionsköp av metallfilar. Det blev en aha-upplevelse, den filade kedjan blev bra på en gång, utan att behöva öva eller fippla med inställning av slipvinklar.

Jag påstår inte att filmallar ger bättre resultat än en kedja som är frihandsfilad av en expert, men för en amatör som mig ger 2-1-filmallen bäst resultat.

Bild på mina filmallar. 2-1-mallarna ser inte ut som Stihls, men de fungerar på samma sätt.

1676185787_img_4777.jpg


Du har hittat en metod som fungerar för dig, om någon upplever 2-1-mallarna som problematiska får väl i så fall stå för dem.
Då jag slipar hundratalet kedjor/år plus de som cirkulerar på mina egna sågar så är slipmaskinen det som funkar bäst för mig.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Andpers  
#792213
Rotvältaren skrev:Du har hittat en metod som fungerar för dig, om någon upplever 2-1-mallarna som problematiska får väl i så fall stå för dem.
Då jag slipar hundratalet kedjor/år plus de som cirkulerar på mina egna sågar så är slipmaskinen det som funkar bäst för mig.


Jo, så är det, man kan inte säga att en viss metod är bäst för alla, så jag tänker inte framhärda att alla ska gå över till 2-1-mall. 😀

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Andpers  
#792219
can skrev:Eg har ikkje prøvd så mykje mal, men eg synes ofta dei går litt høgt i tanna og så er det litt vanskeligare og reingjera fila når ein filer. Tenker då på dei der fila er festa til malen. 2-1 malane meinast vel at ein tar ryttar og tann samtidig. Stihl sin er vel kanskje den som er mest kjend eller, men det fins jo andre og som forige innlegg viser.


På mina 2-1-filmallar (Pferd "Made in Germany") så går rundfilen att vrida med handtaget, vilket är en fördel.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792338
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har rensat bort några kommentarer av personangrepps-karaktär och uppmanar er att sluta med pajkastningen.

När det städas kanske det kan borstas från båda hållen...
Detta är förjävligt att folk ska läsa.
Det förlorar forumet otroligt mycket på.
Senast redigerad av Mange mån 13 feb 2023, 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).