Motorsåg och handhållet

Sågkedjeolja

16 inlägg 3320 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågkedjeolja

Jogersö  
#759562 Hej på er skickliga yrkesmän!
Jag undrar om det spelar någon roll vilken olja man använder till sågkedjan?
Vilken skall man använda och varför?
Som bränsle använder jag Aspen.

Glad amatör🤗



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759563 Billig rapsolja inköpt på lämplig livsmedelsbutik. Dock bara 6% moms.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

Sture Andersson  
#759565 Rapsolja inget annat borde vara lovligt använda ute i skogen ,funkar kanon ,även i vedmaskin.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

axwell  
#759573
Niking skrev:Billig rapsolja inköpt på lämplig livsmedelsbutik. Dock bara 6% moms.
/Niklas


Ja det är låg moms men inte fullt så låg; 12% ingår på ICAnära.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759575
axwell skrev:
Niking skrev:Billig rapsolja inköpt på lämplig livsmedelsbutik. Dock bara 6% moms.
/Niklas


Ja det är låg moms men inte fullt så låg; 12% ingår på ICAnära.


Helt rätt, nu när jag synar kvittona...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759608 Var det inte så att momsen ändrades för inte så länge sedan.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759610
Niking skrev:Dock bara 6% moms.

Vad menar du med "dock bara"? Det hade väl varit jättebra om det bara varit 6% moms på oljan, framförallt för de som inte har möjlighet att dra av moms. För oss som kan dra av moms spelar ju procentsatsen ingen roll eftersom man alltid får tillbaka den summa som man betalat. Med en låg moms slipper man ju dessutom ligga ute med så mycket pengar innan man får tillbaka dem, särskilt för de som bara redovisar moms en gång om året.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759611
th skrev:
Niking skrev:Dock bara 6% moms.

Vad menar du med "dock bara"? Det hade väl varit jättebra om det bara varit 6% moms på oljan, framförallt för de som inte har möjlighet att dra av moms. För oss som kan dra av moms spelar ju procentsatsen ingen roll eftersom man alltid får tillbaka den summa som man betalat. Med en låg moms slipper man ju dessutom ligga ute med så mycket pengar innan man får tillbaka dem, särskilt för de som bara redovisar moms en gång om året.


Den vanliga momssatsen är ju som bekant 25% och då blir 6% eller 12% bara. F.ö. brukar det sällan gå åt några större mängder kedjeolja, så det blir ingen större utgift (och således inga större momspengar) för de flesta.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759613 Det är kanske jag som tolkar användningen av ord lite annorlunda. Jag brukar förknippa "dock" som ett något mer negativt alternativ och "däremot" som ett något mer positivt alternativ. Dessutom finns det ju personer som blir besvikna när det inte finns någon moms alls att dra av :???:

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759619 Ja, vad som är positivt eller negativt kan ju vara subjektivt...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

anersimyra  
#759620
Jogersö skrev:Hej på er skickliga yrkesmän!
Jag undrar om det spelar någon roll vilken olja man använder till sågkedjan?
Vilken skall man använda och varför?
Som bränsle använder jag Aspen.

Glad amatör🤗

Lite OT..men nicknamnet ”jogersö” gör att jag misstänker att du är boende i Oxelösund..😃👍

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Jogersö  
#759625 Det stämmer 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

anersimyra  
#759635
Jogersö skrev:Det stämmer 😀

🙂👍 jag är själv uppväxt i ”stan” men flyttade därifrån 1986 men vi har en kåk i Peterslund där vi tillbringar i stort sett all ledig tid.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Jogersö  
#759641 Kul, jobbar du i skogarna här omkring också?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

anersimyra  
#759658
Jogersö skrev:Kul, jobbar du i skogarna här omkring också?

Nej, tyvärr inte. Kommunen skulle för runt tre år sedan upphandla skogstjänster men sköt fram upphandlingen en tid. Därefter blev det tyst från kommunen och det förefaller som att de struntade i att upphandla tjänsten genom anbudsförfarande då jag vet att externa aktörer utför både arborist och skogstjänster. Men det är inte förvånande när det gäller Oxelösunds kommun som kanske bekant tidigare grundligt klantat till andra ärenden. 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).