Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 45759 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32607
nässjömåla skrev:Utbildning är nästan alltid av godo. Visst finns det undantag både vad gäller deltagare (läs obildbara) samt kursledare som är olämpliga. Men istort är det bra att lära sig nya saker. Motorsågskortet klurades fram till viss del pga alla olyckor i stormskogarna. Men långt innan dess fanns funderingar om ett "körkort" för motorsåg, och det berodde inte på oss som jobbar i skogen. Vi är i de flesta fall utrustade som sig bör, iaf de som är yrkesverksamma. Men det finns en stor grupp motorsågs användare inom exvis byggsvängen. Dessa tror att en motorsåg är lika farlig som en fogsvans, men inte lika jobbig att använda. De saknar oftast allt vad skyddsutrustning heter och uppträder många gånger på ett olämpligt vis. Detta resulterar i många skador vilket naturligvis AMV ser och då blev stormarna det som fick vågen att väga över mot ett "körkort". Med detta sagt att vi får till viss del ta stryk för det andra ställer till med. Det borde kanske finnas andra vägar att få tillgång till kortet? Kanske som man en gång i tiden gjorde med trafikkorten, vad vet jag. Kanske Knaggen har några konstruktiva förslag på hur man kan gå tillväga?

ioch för sig bra för dom men dom som är yrkesverkasamma då när lobbisternas förslag går i genom så har säker skog skaffat sig en lag som dom kan andvända och tvinga follk som har många yrkesversamma år bakom sig att ta ett motorsågs körkort annar så kommer man väl att bli bötfälld eller skall säker skog sammarbeta med facket i dom frågorna .

svara på detta

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32624 Jag kan tänka mig att i framtiden kommer det att krävas någon form av "kort" för att kunna försäkra dig som är yrkesverksamm. Detta är inte det samma som att det skulle krävas ett kort för att få köpa en såg. Det tror jag nämligen är omöjligt med tanke på att det finns miljoner sågar i landet redan, samt att det är bara att beställa en från annat land om de införde en sådan begränsning. Alltså ej genomförbart. Däremot bör man vara väldigt uppmärksam på om man låter någon hugga ved på sin mark, markägaren är då arbetsgivare enligt lagen och således ansvarig för den som hugger. Detta är redan komplicerat men blir inte enklare om det krävs kort for yrkesverksamma, vilket i praktiken vedhuggaren blir isf.

Användarvisningsbild
Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32635 Kortet kommer med all sannolikhet inte att försvinna. Arbetsmiljöverket har fått kritik från EU om att arbetsmiljölagen är otydlig i frågan om vad rätt utbildning innebär för att få köra motorsåg. Det står bara (se nedan) "skall ha genomgått utbildning" "och ha kompetens för arbetet." Vad det innebär konkret ger inte lagen svar på och det har EU kritiserat. Om man i dag frågar arbetsmiljöverket vad denna utbildning är svarar de troligen Motorsågskörkortet.

Vidare så står det i AFS 2000:2 att "Arbetsgivaren skall också förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs för arbetet" Har den anställda då uppvisat ett motorsågskörkort går arbetsgivaren fri ifråga om denna lag om det skulle hända någon olycka.

Vissa av er har prisat skogsbruksskolans utbildning och rackat ner på körkortet. Precis samma förhållande gäller för skogsgymnasierna som med kortet. Det finns elever som går den men inte lär sig så mycket ändå. Så att ha gått skogsbruksskola är inte någon garanti för att man kan köra motorsåg, men att ha motorsågskörkortet är en garanti för att man under provet lyckades göra de moment man skall på ett riktigt sätt.

Utdrag ur AFS 2000:2 (se tidigare länk)
"Utbildning
12 §
Den som arbetar med en motorkedjesåg eller en röjsåg skall ha genomgått
utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens
för arbetet."

"Till 12 § Enligt 3 kap. arbetsmiljölagen åligger det arbetsgivare att informera
sina anställda om de risker som kan vara förknippade med arbetet.
Arbetsgivaren skall också förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning
som behövs för arbetet och vet vad han har att iaktta för att
undgå riskerna i arbetet. För att kunna använda rätt arbetsteknik vid trädfällning
och upparbetning av träd med motorkedjesåg är det viktigt med
genom utbildning förvärvade kunskaper. Det är särskilt viktigt att den arbetande
har goda kunskaper om de olika arbetsmomenten vid trädfällning
och kan bedöma vilken teknik som är lämplig vid varje fällningssituation.
Det är angeläget att även ensam- och familjeföretagare som använder
motorkedjesåg och röjsåg har kunskap om säker användning och om riskerna
med arbetet.
Exempel på vad som bör ingå i utbildning för skogliga arbeten med motorkedjesåg.
– Vård och skötsel av sågar.
– Personlig skyddsutrustning, användning och vård.
– Fällningshjälpmedel och deras användning.
– Moment som ingår vid trädfällning och upparbetning av träd.
– Teknik och metoder vid fällning av svårfällda träd.
– Metoder för nertagning av hängande och fastfällda träd.
– Arbete i stormfälld skog.
– Riskbedömningar vid olika arbetssituationer.
Det är viktigt att grundutbildningen följs upp med kontinuerlig vidareutbildning
med hänsyn till teknik- och branschutveckling."

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32704
nässjömåla skrev:Jag kan tänka mig att i framtiden kommer det att krävas någon form av "kort" för att kunna försäkra dig som är yrkesverksamm. Detta är inte det samma som att det skulle krävas ett kort för att få köpa en såg. Det tror jag nämligen är omöjligt med tanke på att det finns miljoner sågar i landet redan, samt att det är bara att beställa en från annat land om de införde en sådan begränsning. Alltså ej genomförbart. Däremot bör man vara väldigt uppmärksam på om man låter någon hugga ved på sin mark, markägaren är då arbetsgivare enligt lagen och således ansvarig för den som hugger. Detta är redan komplicerat men blir inte enklare om det krävs kort for yrkesverksamma, vilket i praktiken vedhuggaren blir isf.

då är säker skog ute på djupt vatten om en ved huggare skall jämställas med en yrkesverksam.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32705
Ekhagas trädfällning skrev:Kortet kommer med all sannolikhet inte att försvinna. Arbetsmiljöverket har fått kritik från EU om att arbetsmiljölagen är otydlig i frågan om vad rätt utbildning innebär för att få köra motorsåg. Det står bara (se nedan) "skall ha genomgått utbildning" "och ha kompetens för arbetet." Vad det innebär konkret ger inte lagen svar på och det har EU kritiserat. Om man i dag frågar arbetsmiljöverket vad denna utbildning är svarar de troligen Motorsågskörkortet.

Vidare så står det i AFS 2000:2 att "Arbetsgivaren skall också förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning som behövs för arbetet" Har den anställda då uppvisat ett motorsågskörkort går arbetsgivaren fri ifråga om denna lag om det skulle hända någon olycka.

Vissa av er har prisat skogsbruksskolans utbildning och rackat ner på körkortet. Precis samma förhållande gäller för skogsgymnasierna som med kortet. Det finns elever som går den men inte lär sig så mycket ändå. Så att ha gått skogsbruksskola är inte någon garanti för att man kan köra motorsåg, men att ha motorsågskörkortet är en garanti för att man under provet lyckades göra de moment man skall på ett riktigt sätt.

Utdrag ur AFS 2000:2 (se tidigare länk)
"Utbildning
12 §
Den som arbetar med en motorkedjesåg eller en röjsåg skall ha genomgått
utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens
för arbetet."

"Till 12 § Enligt 3 kap. arbetsmiljölagen åligger det arbetsgivare att informera
sina anställda om de risker som kan vara förknippade med arbetet.
Arbetsgivaren skall också förvissa sig om att arbetstagaren har den utbildning
som behövs för arbetet och vet vad han har att iaktta för att
undgå riskerna i arbetet. För att kunna använda rätt arbetsteknik vid trädfällning
och upparbetning av träd med motorkedjesåg är det viktigt med
genom utbildning förvärvade kunskaper. Det är särskilt viktigt att den arbetande
har goda kunskaper om de olika arbetsmomenten vid trädfällning
och kan bedöma vilken teknik som är lämplig vid varje fällningssituation.
Det är angeläget att även ensam- och familjeföretagare som använder
motorkedjesåg och röjsåg har kunskap om säker användning och om riskerna
med arbetet.
Exempel på vad som bör ingå i utbildning för skogliga arbeten med motorkedjesåg.
– Vård och skötsel av sågar.
– Personlig skyddsutrustning, användning och vård.
– Fällningshjälpmedel och deras användning.
– Moment som ingår vid trädfällning och upparbetning av träd.
– Teknik och metoder vid fällning av svårfällda träd.
– Metoder för nertagning av hängande och fastfällda träd.
– Arbete i stormfälld skog.
– Riskbedömningar vid olika arbetssituationer.
Det är viktigt att grundutbildningen följs upp med kontinuerlig vidareutbildning

med hänsyn till teknik- och branschutveckling."

och då kommer nästa fråga ger ett motorsågs körkort kompitens
och ser jag det från min vinkel så annser jag att det gör det inte
skall man ha någon så när kompitens så skall det minst ligga 40 timmar motorsågs utbildning men det är ännu för lite

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32706 Det är inget nytt med att vedhuggare räknas som yrkesverksamma om de hugger på din mark.

Detta med behörighets kort etc är ett försök o få till det mellan den teoretiska världen o den praktiska.
Teoretiska världen med lagar, betyg, kompetens, ansvars delningar, försäkringar och presentationer stämmer inte alltid överens med praktiken, likaså tvärtom....

Inte lätt o se hur pass kompetent en huggare är. Även i diskussioner kan man bli lite lurad.

Vi kan ju hjälpa till här med konstruktiv kritik o se om vi kan få till ett förslag på förbättring.

Jag tycker det är rätt bra (generellt sett) med certifierade yrkesmän etc.
Det ger både konsument o arbetsgivare lite trygghet men ställer lite mer krav på arbetaren.

Flera arbetsgivare innom andra brancher har fått genomlida detta för 10-15 år sen som mekaniker till exempel.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32709
Mange skrev:Det är inget nytt med att vedhuggare räknas som yrkesverksamma om de hugger på din mark.

Detta med behörighets kort etc är ett försök o få till det mellan den teoretiska världen o den praktiska.
Teoretiska världen med lagar, betyg, kompetens, ansvars delningar, försäkringar och presentationer stämmer inte alltid överens med praktiken, likaså tvärtom....

Inte lätt o se hur pass kompetent en huggare är. Även i diskussioner kan man bli lite lurad.

Vi kan ju hjälpa till här med konstruktiv kritik o se om vi kan få till ett förslag på förbättring.

Jag tycker det är rätt bra (generellt sett) med certifierade yrkesmän etc.
Det ger både konsument o arbetsgivare lite trygghet men ställer lite mer krav på arbetaren.

Flera arbetsgivare innom andra brancher har fått genomlida detta för 10-15 år sen som mekaniker till exempel.


gott sammanfattat, sedan så är det ju som med bilkörning, de finns de som kör jätte bra fastän de inte har körkort och sedan har vi ju de som kör uselt fastän de haft körkort i 30 år.

Personligen tycker jag att det är bra med en certifiering och att man genomgått en utbildning, det brukar minska skadorna, öka inkomsterna och fastän det kan verka tryg rott så brukar det bli bra i slutändan.

Sen kan man ju fråga om man skall fälla ett mindre äpple träd på sin villa tomt om man behöver körkortet då?
Dock tycker jag att man skall ha det i produktions/yrkes roll

har själv gått A, B, C & E
skall ev gå F till hösten om det blev platser över när brandmännen skall köra sitt.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32717
gossebear skrev:
Mange skrev:Det är inget nytt med att vedhuggare räknas som yrkesverksamma om de hugger på din mark.

Detta med behörighets kort etc är ett försök o få till det mellan den teoretiska världen o den praktiska.
Teoretiska världen med lagar, betyg, kompetens, ansvars delningar, försäkringar och presentationer stämmer inte alltid överens med praktiken, likaså tvärtom....

Inte lätt o se hur pass kompetent en huggare är. Även i diskussioner kan man bli lite lurad.

Vi kan ju hjälpa till här med konstruktiv kritik o se om vi kan få till ett förslag på förbättring.

Jag tycker det är rätt bra (generellt sett) med certifierade yrkesmän etc.
Det ger både konsument o arbetsgivare lite trygghet men ställer lite mer krav på arbetaren.

Flera arbetsgivare innom andra brancher har fått genomlida detta för 10-15 år sen som mekaniker till exempel.


gott sammanfattat, sedan så är det ju som med bilkörning, de finns de som kör jätte bra fastän de inte har körkort och sedan har vi ju de som kör uselt fastän de haft körkort i 30 år.

Personligen tycker jag att det är bra med en certifiering och att man genomgått en utbildning, det brukar minska skadorna, öka inkomsterna och fastän det kan verka tryg rott så brukar det bli bra i slutändan.

Sen kan man ju fråga om man skall fälla ett mindre äpple träd på sin villa tomt om man behöver körkortet då?
Dock tycker jag att man skall ha det i produktions/yrkes roll

har själv gått A, B, C & E
skall ev gå F till hösten om det blev platser över när brandmännen skall köra sitt.

hur skall du öka inkomsterna om du bara har säker het i huvodet hur skall du göra när du skall galllra med huggar stämpling och vid saptering av timmer slipers kubb om du nu har kortet men du kan inte den andra biten som kallas produktion vad har du för nytta av ett kort då för det får du inte lära dig när du tar ett kort oavsett vilken klass du tar .
det är bara att titta på dina klasser du vet att det har hänt olykor med skylift och där kommer det att krävas om en snar framtid kranförar bevis så då kommer ditt E kort att bli värde löst om du inte kostar på dig en kranförar utbildning och minns jag inte fel så är det alleredan infört.
det är bara att se på ditt D kort där måste du ha en el säkerhets kurs
och den är inte gratis innan man ens kan ta kortet troligen så kommer det något nytt där inom ett par år nu vet jag inte om man skall ta om esa kursen vart 5 år som man måste göra med ebr.
som jag ser är det endast till för att skapa arbets tillfällen för instruktörer och andra som är kopplade till dom olika klasserna
för kan man inte produktions biten så kan man ha hur många klasser som helst men man är fortfarande en klante.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32718
Mange skrev:Det är inget nytt med att vedhuggare räknas som yrkesverksamma om de hugger på din mark.

Detta med behörighets kort etc är ett försök o få till det mellan den teoretiska världen o den praktiska.
Teoretiska världen med lagar, betyg, kompetens, ansvars delningar, försäkringar och presentationer stämmer inte alltid överens med praktiken, likaså tvärtom....

Inte lätt o se hur pass kompetent en huggare är. Även i diskussioner kan man bli lite lurad.

Vi kan ju hjälpa till här med konstruktiv kritik o se om vi kan få till ett förslag på förbättring.

Jag tycker det är rätt bra (generellt sett) med certifierade yrkesmän etc.
Det ger både konsument o arbetsgivare lite trygghet men ställer lite mer krav på arbetaren.

Flera arbetsgivare innom andra brancher har fått genomlida detta för 10-15 år sen som mekaniker till exempel.

mange det är ett skämt att kalla det praktiskt

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32723 Jag vet inte vad man ska kalla manuell huggning om inte praktiskt...

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32724
Mange skrev:Jag vet inte vad man ska kalla manuell huggning om inte praktiskt...

du pratade om cerifierade yrkesmän definiera ordet yrkesmän
är det en som har tagit mototrsågs körkort
eller en som har skogs bruksskola i grunden med 10 år yrkeserfarenhet inom yrket.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32736 Yrkesman per defenition är en man verksam i ett yrke.

Jag tycker nog att de som ska kallas som yrkesmän är de som är yrkes verksamma.
För o beaspara dig ett inlägg till så förklarar jag det med.
Jag tycker att "yrkesverksamma" är de som har yrket som huvudsakliga inkomstkälla o ser det som mer än tillfällig verksamhet.
Att de har eller skaffar sig nödvändig kompetens ser jag som en självklarhet.
Att de sen skaffar sig ett bevis på just detta för att enklare visa sin kompetens ser jag som positivt.

Att säga att de som nyss börgat efter skola inte är yrkesmän är inte helt korrekt, de är bara inte lika erfarna. Du har med dina 10 år inte lika erfarenhet med en som gått 50 år i skogen, men kallar dig likväl yrkesman.

Jag tror inte det är tänkt att det ska vara nåt annat än en hjälp att enklare visa att man har viss kompetens.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32742
Mange skrev:Yrkesman per defenition är en man verksam i ett yrke.

Jag tycker nog att de som ska kallas som yrkesmän är de som är yrkes verksamma.
För o beaspara dig ett inlägg till så förklarar jag det med.
Jag tycker att "yrkesverksamma" är de som har yrket som huvudsakliga inkomstkälla o ser det som mer än tillfällig verksamhet.
Att de har eller skaffar sig nödvändig kompetens ser jag som en självklarhet.
Att de sen skaffar sig ett bevis på just detta för att enklare visa sin kompetens ser jag som positivt.

Att säga att de som nyss börgat efter skola inte är yrkesmän är inte helt korrekt, de är bara inte lika erfarna. Du har med dina 10 år inte lika erfarenhet med en som gått 50 år i skogen, men kallar dig likväl yrkesman.

Jag tror inte det är tänkt att det ska vara nåt annat än en hjälp att enklare visa att man har viss kompetens.

har man inte skaffat sig en kompitens genom att ha lärt sig yrket och man skall vara så lärd efter 7 år då man har den högsta löneklassen

men du svarade inte riktigt på¨frågan
är en som har tagit ett motorsågs körkort en yrkesman som inte har mera än lite vedhuggning som syselsättning
tror du att man som ved huggare om man går alla kursena får flera jobb inom näringen än om man är en yrkesman med x år inom näringen.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#32748
knaggen skrev:

hur skall du öka inkomsterna om du bara har säker het i huvodet hur skall du göra när du skall galllra med huggar stämpling och vid saptering av timmer slipers kubb om du nu har kortet men du kan inte den andra biten som kallas produktion vad har du för nytta av ett kort då för det får du inte lära dig när du tar ett kort oavsett vilken klass du tar .
det är bara att titta på dina klasser du vet att det har hänt olykor med skylift och där kommer det att krävas om en snar framtid kranförar bevis så då kommer ditt E kort att bli värde löst om du inte kostar på dig en kranförar utbildning och minns jag inte fel så är det alleredan infört.
det är bara att se på ditt D kort där måste du ha en el säkerhets kurs
och den är inte gratis innan man ens kan ta kortet troligen så kommer det något nytt där inom ett par år nu vet jag inte om man skall ta om esa kursen vart 5 år som man måste göra med ebr.
som jag ser är det endast till för att skapa arbets tillfällen för instruktörer och andra som är kopplade till dom olika klasserna
för kan man inte produktions biten så kan man ha hur många klasser som helst men man är fortfarande en klante.


Speciellt cert för skylift finns redan idag, men du menar alltså att man måste ha en kompletterande kran/traversförarutbildning till skyliftcertet för att de ska gälla?.

Jafy-fn,,, det verkar inte finnas några gränser för denna "körkortshysteri".
Nu ska jag snart iväg och förnya ett cert igen med 5 års spärr.
Har gått kursen 3 ggr redan,,, samma kursplan-samma kursmaterial/filmer, mm, för att inte tala om alla dessa "påbyggnadskurser", där det mesta är en ren och skär produkt avsedd för att div utbildningsföretag och konsultfirmor.
Häromsisten så nötte jag arslet på en 12 timmars dito där kursledaren snackade 4-5 av dessa om alla sina problem med "nya Volvon".

Hjälp!!!,,,, :shock:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32749
knaggen skrev:
Mange skrev:Yrkesman per defenition är en man verksam i ett yrke.

Jag tycker nog att de som ska kallas som yrkesmän är de som är yrkes verksamma.
För o beaspara dig ett inlägg till så förklarar jag det med.
Jag tycker att "yrkesverksamma" är de som har yrket som huvudsakliga inkomstkälla o ser det som mer än tillfällig verksamhet.
Att de har eller skaffar sig nödvändig kompetens ser jag som en självklarhet.
Att de sen skaffar sig ett bevis på just detta för att enklare visa sin kompetens ser jag som positivt.

Att säga att de som nyss börgat efter skola inte är yrkesmän är inte helt korrekt, de är bara inte lika erfarna. Du har med dina 10 år inte lika erfarenhet med en som gått 50 år i skogen, men kallar dig likväl yrkesman.

Jag tror inte det är tänkt att det ska vara nåt annat än en hjälp att enklare visa att man har viss kompetens.


har man inte skaffat sig en kompitens genom att ha lärt sig yrket och man skall vara så lärd efter 7 år då man har den högsta löneklassen

men du svarade inte riktigt på¨frågan
är en som har tagit ett motorsågs körkort en yrkesman som inte har mera än lite vedhuggning som syselsättning
tror du att man som ved huggare om man går alla kursena får flera jobb inom näringen än om man är en yrkesman med x år inom näringen.



Är de yrkes verksamma o har detta som huvudsaklig inkomst så blir svaret JA.

Yrkes verksamma vedhuggare är långt ifrån ovana vid skogsarbete. De har mer än lite timmar om de ska leva på det......
De flesta som håller på med ved på heltid jag känner har 20+ i skogen, o växlat över till annat...
Är de då mindre kompetenta än du bara för att de håller på med ved nu?

Att en person kan hantera såg säkert ger inga garantier för att det är en duktig huggare heller inget som säger att han inte är det.
Finns o andra sidan "erfarna" huggare som inte är säkra o då blir det konsekvenser av det..

Att en person har detta o visa säger enbart att han deltagit o klarat kursen.

För en som anställer eller söker anställning är detta nog en hjälp, men ingen nödvändighet.

Kompetens/kunskap är väl nånting vi alla strävar efter. Om man kan få det i en kurs i stället för o klanta sig o lära så, är det väl inget fel.

Finns ju pengar o spara på det, kanske blods droppar med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).