Motorsåg och handhållet

Säkerhet och motorsågskörkort [delad från FILMER-handhållet]

142 inlägg 45757 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32273
Ekhagas trädfällning skrev:
knaggen skrev:sen det med hangreppet där hade jag lite fel det är i den senaste boken där man kan se ett otillåtet tumgrepp och det är den högste kokokt som gör det och sådant skapar förtoende när det gäller säkerhet tror inte det för ser en kille ellr tjej detta och blir KUGGAD på grund av detta felaktiga grepp som finns i boken då är säker skog illa ute jag skall rekomendera det greppet när dom andra killarna skall köra upp och fan ta den som kuggar killarna den kommer inte att få det lätt så leta i boken .

1600 kr har jag sett som kurs avgift och vilken bonde betalar det för det är fortfarande till bönderna och dom själverksama som säker sog riktar sig till.


I boken har jag också sett det - till och med på framsidan. Mycket irriterande.

En kursavgift på 1600 kr var mycket billigt. En person som inte är beredd att betala 1600 kr för några dagars utbildning vet inte vad saker kostar och avstår han för kurser pga ett så lågt pris får han leva i okunskap i resten av livet. Svenskar är så bortskämda med att få gå gratis i skolan. Många fattar inte hur dyrt det är att gå i skola/utbildning utan tar det bara som en självklarhet.

Du skrev också om att det bedömdes olika på olika platser. Det skall självfallet inte vara så. Därför arrangeras det träffar för oss instruktörer årligen där vi får "kallibrera" vårt sätt att bedömma. Andra irriterar sig på att reglerna är för detaljerade - "allt är på mm när". Men det är ju just för att det inte skall bli godtyckligt och olika.

sen är det frågan vad händer om arbetsmiljöverket får en arbets lag att man måste ha ett motorsågs körkort då kommer det nog inte´att kosta 1600 kr utan snarare det dubbla och sen kommer det väl att bli en repetions kurs efter 5 årsom då kanse kostar 5000kr för några dagar ungefär som det kostar för en repitions kurs för adr 2 dagar
men sen får man 2 dagar bankande om säkerhet det är kanse inte det eleven vill ha utan mera med arbets teknink kommer man sen till B provet och bara har An och yterst lite kunskaper i fäll teknik och kvist teknink så är det inte bra om en sån person går ut med ett B
för setr man helt med öppna ögon så kan vem som helst ta ett körkort utan några som helst kunskaper och sedan kan han/hon härja fritt med en motorsåg jag har sett minst 10 per som utan kunskaper har tagit A och sen hur dom använder en såg efter dom har tagit kortet är skrämande .


tydligen så är det inte samma bedömning

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32350 Ja, man kan ju undra hur det blev som det blev med kortet. Jag utbildar tillsamans med en kollega ca 16-20 pers om året i klasserna A&B. Det finns mycket bra i den utbildningen men den är inte en kurs som ger dig alla kunskaper om skogshuggning. Den behandlar endast säkerhets aspekten. Om de som gått kursen tror att de kan allt om skog så har nog instruktören misslyckats med delar av sin uppgift som jag ser det. Jag brukar upplysa mina kursdeltagare om att detta lilla faktum. Sedan är jag nog beredd att till viss del hålla med om att det är för stora skillnader mellan de olika examinatorerna. Jag har själv märkt hur man ändrar sig från en uppkörning till en annan. Det har även diskuterats mellan lokala examinatorer om hur man skall bedömma saker trots att det finns en klar definition i studiematerialet. Sådana lokala småpåverier kan med all säkerhet vara det som själper en i grunden väldigt bra utbildning. Jag anser att det är en god säkerhets utbildning som alla borde gå innan man börjar med motorsågs arbeten. Det skulle säkert arbeta bort en hel del dåliga tilltag. Varför är du så anti motorsågskörkort Knaggen?

Användarvisningsbild
Crille68  
#32352 Hej!
Jag kan instämma med tidigare talare - varför så anti :?: :?: :?:
Har själv funderingar på att gå och ta ett sådant kort då jag tycker det verkar som en bra grej. Dock har jag inte satt mig in så väldigt vad det gäller och vad det kostar och vilka som har det och var och när... :roll:

Jag tror inte så många är så dumma att de tror att de är fullärda för att det tagit ett "körkort". Men ibland undrar man ju hur folk tänker och agerar, så visst ligger det lite i det Knaggen säger.

Men inte kan väl idén med ett körkort vara fel? :shock:
Jag menar då kan vi ju skippa all typ av utbildning för folk gör ändå fel och "kan inte ett skit" ändå... :?
Hur skulle det se ut??? Ingen behöver körkort för bil, mc eller varför ska inte vem som helst få flyga ett plan eller helikopter. 🧠 Ja, sedan har vi vapenfrågan. Ett vapen i varje hem till de som vill och skjut vilt hur som helst för ingen kan ändå lära sig något på en kurs... :wink:

Det kan väl ändå inte vara rätt?

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32387
nässjömåla skrev:Ja, man kan ju undra hur det blev som det blev med kortet. Jag utbildar tillsamans med en kollega ca 16-20 pers om året i klasserna A&B. Det finns mycket bra i den utbildningen men den är inte en kurs som ger dig alla kunskaper om skogshuggning. Den behandlar endast säkerhets aspekten. Om de som gått kursen tror att de kan allt om skog så har nog instruktören misslyckats med delar av sin uppgift som jag ser det. Jag brukar upplysa mina kursdeltagare om att detta lilla faktum. Sedan är jag nog beredd att till viss del hålla med om att det är för stora skillnader mellan de olika examinatorerna. Jag har själv märkt hur man ändrar sig från en uppkörning till en annan. Det har även diskuterats mellan lokala examinatorer om hur man skall bedömma saker trots att det finns en klar definition i studiematerialet. Sådana lokala småpåverier kan med all säkerhet vara det som själper en i grunden väldigt bra utbildning. Jag anser att det är en god säkerhets utbildning som alla borde gå innan man börjar med motorsågs arbeten. Det skulle säkert arbeta bort en hel del dåliga tilltag. Varför är du så anti motorsågskörkort Knaggen?

varför så anti
jo av den enkla anledningen att det behövs inget körkort för den tar bara upp säkerheten och är man en klante så är man en klante och då hjälper inget motorsågs körkort i världensen som en del säger i tråden att säker het är allt då kan dom sälja sina motorsågar till mig och dom kam börja med amnnat tänk om det hade varit så enkelt som säker skog vill på skina i sina mediala orgasmer att gör man datt så hamnar datt där men vakna det är profissionela killar som gör det ioch inga amatörer när sen amatören kommer och gör det så går det lika för benat åt helsike .
för det enda som säker skog tar upp är just säkerhet sen då vad händer om en deltagare vill fördjupa sig i kvist teknik aptering för här ser jag att den största bristen finns var vänder han /hon sig till närmsta skogsbrukskola??? eller försöker att lära sig själv med en brochyroch det är inte det bästa så vad vill egentligen säker skog har dom ett lik i garderoben eller väntar dom bara att det skall bli obligatoriskt med körkort det är bara att se deras strävan efter säkra butiker så vad jag ser i kristtal kulan är att når säker skog får en LAG sdom kan gyna dom som håller på så kommer det att kunna jämställas med en vapen licens INGET KÖRKORT INGET SÅGKÖP och det kan jag sätta mitt huvod på att så kommer det att bli för vi svenskar är så satans dumma så vi suger allt och går på allt och ingen som protesterar.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32388
Crille68 skrev:Hej!
Jag kan instämma med tidigare talare - varför så anti :?: :?: :?:
Har själv funderingar på att gå och ta ett sådant kort då jag tycker det verkar som en bra grej. Dock har jag inte satt mig in så väldigt vad det gäller och vad det kostar och vilka som har det och var och när... :roll:

Jag tror inte så många är så dumma att de tror att de är fullärda för att det tagit ett "körkort". Men ibland undrar man ju hur folk tänker och agerar, så visst ligger det lite i det Knaggen säger.

Men inte kan väl idén med ett körkort vara fel? :shock:
Jag menar då kan vi ju skippa all typ av utbildning för folk gör ändå fel och "kan inte ett skit" ändå... :?
Hur skulle det se ut??? Ingen behöver körkort för bil, mc eller varför ska inte vem som helst få flyga ett plan eller helikopter. 🧠 Ja, sedan har vi vapenfrågan. Ett vapen i varje hem till de som vill och skjut vilt hur som helst för ingen kan ändå lära sig något på en kurs... :wink:

Det kan väl ändå inte vara rätt?



körkort är ett komitens bevis men vad är motorsågs körkortet inget kompetens bevis enligt min mening

Avatar Fallback
Djang  
#32407 ................för det enda som säker skog tar upp är just säkerhet sen då vad händer om en deltagare vill fördjupa sig i kvist teknik aptering för här ser jag att den största bristen finns...............

När jag gick kursen fick man lära sig både kvistning och aptering. Är väll egentligen inte så jättemycket man kan fördjupa sig i om hur man sågar av en kvist. Mer än vad man lär sig när man tar motorsågskörkort!!!!

Användarvisningsbild
maccall  
#32420
knaggen skrev:körkort är ett komitens bevis men vad är motorsågs körkortet inget kompetens bevis enligt min mening


HA! Busted, knaggen! :D

Det där uttalandet placerar ju dig i samma grupp av klantskallar bland biltrafikanter, som de innehavare av motorsågskörkortet bland folk som sågar ner träd med motorsåg, vilka du skyller för att förpesta din tillvaro i skogen!

Körkort för bil innebär bara att du på egen hand har, att under resten av livet, eller tills du får det indraget, ägna dig åt att förkovra dig som trafikant, utan att skada eller störa andra i alltför hög grad!

Men OK, analogin är bra, för plötsligt förstår jag, som f.d. yrkeschaufför, din något hätska inställning till inkompetent folk som bara kommer och sabbar för en på jobbet... 😡

Men ärligt talat, tror inte du också att det har mer att göra med personlighet, än med själva motorsågutbildningen? Hade de här klanskallarna du haft att göra med i skogen inte gått kursen så hade de säkert betett sig precis likadant så fort de bara hunnit fälla sitt första träd, för efter det hade de ju haft "erfarenhet av skogsarbete i praktiken". Det är en oförmåga hos dessa att på ett rimligt vis bedöma sig själva och sin kompetens i förhållande till omvärlden, och jag tror inte att man kan ta ur dem det oavsett vilken kurs de än får gå. Möjligen kan de komma till insikt efter en lång, mycket lång, tids praktik där de själva får uppleva situationer där deras kompetens inte räcker till.

För normalbegåvade människor med hygglig självkännedom måste man anse att en kurs för att få motorsågskörkort är bättre än ingen kurs, och det var i alla fall ingen på de kurser jag gick som lovade mig att jag skulle kunna få jobb som en säker, effektiv och lönsam skogsarbetare bara för att jag hade ett papper med bokstäverna AB på i plånkan.

Å för att riktigt understryka det sista måste jag få fråga: Med "aptering" menas i det här sammanhanget..? Det var fan ingen som använde det uttrycket på kursen, och jag kan inte hitta det i boken heller... Det enda jag vet som "apteras" är en laddning dynamit, men jag ser inte riktigt hur det skulle vara användbart för att optimera vad man får ut av en skog... :?

Användarvisningsbild
masterchief  
#32423 Den dagen då de kräver att mina arbetare inklusive mig själv ska ha körkortet för att få jobba i skogen, då anser jag måttet är rågat.
Då anser jag det är att kasta pengar i sjön för att göda lite byråkrater.
Mellan 10 och 40 års erfarenhet anser jag väger betydligt mer än ett körkort.
Tilläggas bör att varje normalt funtad arbetgivare inte har anställda som inte kan hantera redskapen de använder. om man bortser från den personliga tragedin som en olycka innebär så är det förödande för en arbetgivare om någon anställd förolyckas i jobbet.
Jag tror mer på att jobba aktivt med ett säkerhetsprogram inom skogsbruket.
man liksom väver in det i den dagliga verksamheten.
I den här länken står det mesta man behöver veta.
Speciellt paragraf 12 är tankvärd.
http://www.av.se/dokument/afs/AFS2000_02.pdf
Motorsågskörkortet anser jag i sig är en bra sak för hobbyhuggare, men inget som obligatoriskt ska påprackas arbetslivet då det regleras redan av arbetsmiljöverket.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32429 Håller med om att det främst är avsett för självverksamma, och där tror jag att körkortet kan göra stor nytta.

Men Mastercheif; Det är väl inte fel att de som går skogsbruksskola idag har körkortet på schemat?

//.D

Användarvisningsbild
masterchief  
#32431
Sundhult skrev:Håller med om att det främst är avsett för självverksamma, och där tror jag att körkortet kan göra stor nytta.

Men Mastercheif; Det är väl inte fel att de som går skogsbruksskola idag har körkortet på schemat?

//.D

Absolut inte 8)
Hur man än ser så ingår grundläggande säkerhet i vilken motorsågsutbildning man än går.
Sedan kan man fråga sig om det ska heta körkort eller inte.
Risken med att formellt kalla det körkort mm är att snart ska man ha körkort för precis allting. bilkort, grönt kort ADR kort, heta arbeten mm
Snart måste man nog ha skördar respektive skotarkort också.
Hur man än ser så händer det mycket olyckor där både förare alternativt personer i närområdet blir skadade.
Vad var det för fel på de kurser skogsstyrelsen ordnade förr i tiden?
Där fick man grundläggande kunskaper enligt arbetsmiljöverket på frivilligbasis.
Far min skickade mig på en sådan innan han släppte mig i skogen med motorsåg, tilläggas bör att det var innan jag gick skogsbruksskola.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32438
maccall skrev:
knaggen skrev:körkort är ett komitens bevis men vad är motorsågs körkortet inget kompetens bevis enligt min mening


HA! Busted, knaggen! :D

Det där uttalandet placerar ju dig i samma grupp av klantskallar bland biltrafikanter, som de innehavare av motorsågskörkortet bland folk som sågar ner träd med motorsåg, vilka du skyller för att förpesta din tillvaro i skogen!

Körkort för bil innebär bara att du på egen hand har, att under resten av livet, eller tills du får det indraget, ägna dig åt att förkovra dig som trafikant, utan att skada eller störa andra i alltför hög grad!

Men OK, analogin är bra, för plötsligt förstår jag, som f.d. yrkeschaufför, din något hätska inställning till inkompetent folk som bara kommer och sabbar för en på jobbet... 😡

Men ärligt talat, tror inte du också att det har mer att göra med personlighet, än med själva motorsågutbildningen? Hade de här klanskallarna du haft att göra med i skogen inte gått kursen så hade de säkert betett sig precis likadant så fort de bara hunnit fälla sitt första träd, för efter det hade de ju haft "erfarenhet av skogsarbete i praktiken". Det är en oförmåga hos dessa att på ett rimligt vis bedöma sig själva och sin kompetens i förhållande till omvärlden, och jag tror inte att man kan ta ur dem det oavsett vilken kurs de än får gå. Möjligen kan de komma till insikt efter en lång, mycket lång, tids praktik där de själva får uppleva situationer där deras kompetens inte räcker till.

För normalbegåvade människor med hygglig självkännedom måste man anse att en kurs för att få motorsågskörkort är bättre än ingen kurs, och det var i alla fall ingen på de kurser jag gick som lovade mig att jag skulle kunna få jobb som en säker, effektiv och lönsam skogsarbetare bara för att jag hade ett papper med bokstäverna AB på i plånkan.

Å för att riktigt understryka det sista måste jag få fråga: Med "aptering" menas i det här sammanhanget..? Det var fan ingen som använde det uttrycket på kursen, och jag kan inte hitta det i boken heller... Det enda jag vet som "apteras" är en laddning dynamit, men jag ser inte riktigt hur det skulle vara användb
art för att optimera vad man får ut av en skog... :?


du är nog busted yrkesförare fd hade du inget yrkesförar bevis
jag har yrkesförar bevis grävmaskins bevis kranförar bevis grönt kort och vissa delar av dom så måste man gå en liten kurs vart fente år och det är adr och vad gör man sitter och slår i en bok i 2 dagar och det kostar ca 5000 kr och det kommer att bli lika dant med ett motorsågs körkort när dom väl som kommer att behövas förnyas efter ca 5år och vad kommer det att kosta dig då för att du skall vara säker på ved backen och skulle du inte förnya det så kommer farbror blå och konsfiskerar din såg tänk på det vad som kommer att hända men du kan gärna läsa dom andra inläggen innan du skriver

sen att det inte står något om apterring i boken tacka fan för det då skulle det behövas en bok till som bara tar upp aptering och dom olika timmer kvaliterna och kan man inte aptera rätt då kan man slänga tusen lappar i sjön för den man gör uppdraget åt och det brukar inte vara populärt sen har nog den prsonen gjort sitt inom yrket
och det är därför jag är negativ till motorsågs körkortet då den endast
håller sig till säkerhet men du kan titta i din fina bok som du fick köpa dyrt och se om du finner felen som över tuppen för säker skog har gjort såndt ger mycket förtroende hos mig jag säger det igen lägg ner skiten.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32440 OJOJ OJ
Snart kommer det väl kort för plantering ochså. Skulle vara kul att få reda på lite mer om röjsågskortet. Skall hela plånboken vara full av kort istället för pengar har de tänkt eller. :lol:

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32443
masterchief skrev:Den dagen då de kräver att mina arbetare inklusive mig själv ska ha körkortet för att få jobba i skogen, då anser jag måttet är rågat.
Då anser jag det är att kasta pengar i sjön för att göda lite byråkrater.
Mellan 10 och 40 års erfarenhet anser jag väger betydligt mer än ett körkort.
Tilläggas bör att varje normalt funtad arbetgivare inte har anställda som inte kan hantera redskapen de använder. om man bortser från den personliga tragedin som en olycka innebär så är det förödande för en arbetgivare om någon anställd förolyckas i jobbet.
Jag tror mer på att jobba aktivt med ett säkerhetsprogram inom skogsbruket.
man liksom väver in det i den dagliga verksamheten.
I den här länken står det mesta man behöver veta.
Speciellt paragraf 12 är tankvärd.
http://www.av.se/dokument/afs/AFS2000_02.pdf
Motorsågskörkortet anser jag i sig är en bra sak för hobbyhuggare, men inget som obligatoriskt ska påprackas arbetslivet då det regleras redan av arbetsmiljöverket.

det här är vad jag kallar sund inställning och jag kan bara hålla med i det du skriver .
sen får man väl se hur lågt deras lobby verksamhet räcker i frågan om det skall ingå i arbets miljölagen och får dom in att motorsågs körkortet skall vara obligatoriskt då har dom lyckats att nå sina mål
men det som jag ser som det största problemet är att dom bara hamrar säkerhet och det kan nog vara bra för den själverksamme
men frågan om det ger så¨mycket för den som har hållit på 10-30år troligen inte för det gav mig inte mycket varken A ellerB det var bara en upprepning från skogsbrukskolan ochj frågar man böderna som bor här omkring där jag bor så har ingen gått det är som en sa varför kasta ut en massa pengar på nånting man inte behöver jag tror att skall man behålla motorsågs körkortet så måste det om arbetas genom att man tar bor hela körkortet och att man får ett deltagarbevis i stället jag har sett folk som har varit väldigt nervösa innan upp körning och dom har missat på grund av att dom var nervösa så hela konseptet motorsågs körkortet måste göras om .

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32453 Med den posten spracktes 10 000 inlagg i detta forum!

:shock: 8) :D

Inte illa!

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32598 Utbildning är nästan alltid av godo. Visst finns det undantag både vad gäller deltagare (läs obildbara) samt kursledare som är olämpliga. Men istort är det bra att lära sig nya saker. Motorsågskortet klurades fram till viss del pga alla olyckor i stormskogarna. Men långt innan dess fanns funderingar om ett "körkort" för motorsåg, och det berodde inte på oss som jobbar i skogen. Vi är i de flesta fall utrustade som sig bör, iaf de som är yrkesverksamma. Men det finns en stor grupp motorsågs användare inom exvis byggsvängen. Dessa tror att en motorsåg är lika farlig som en fogsvans, men inte lika jobbig att använda. De saknar oftast allt vad skyddsutrustning heter och uppträder många gånger på ett olämpligt vis. Detta resulterar i många skador vilket naturligvis AMV ser och då blev stormarna det som fick vågen att väga över mot ett "körkort". Med detta sagt att vi får till viss del ta stryk för det andra ställer till med. Det borde kanske finnas andra vägar att få tillgång till kortet? Kanske som man en gång i tiden gjorde med trafikkorten, vad vet jag. Kanske Knaggen har några konstruktiva förslag på hur man kan gå tillväga?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).