Motorsåg och handhållet

effektskillnad 95-oktan handelsbensin/aspen 2-t

127 inlägg 50716 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#28249 I "klenare" trän kommer den nog att vara snabbare men det blir en väldans skillnad när börjar blir lite pinnar att tala om :D
jag tror du kommer att bli nöjd när den lättar upp !!!
Min blev bra mycket bättre efter ett tiotal tankar nu för tiden ligger min 372 på ca 13800rpm och tuffar på, lägre varv och den fyrtaktar för mycket i stock ,,,,,

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28262 Var försiktiga om ni exprimenterar med olika bränsle.
Det är inte bara o slå vad som hest i tanken o sen går den.

Att skifte mellan olika typer fram o tebax är inte o rek.

Avatar Fallback
M_M  
#28263
Mange skrev:Var försiktiga om ni exprimenterar med olika bränsle.
Det är inte bara o slå vad som hest i tanken o sen går den.

Att skifte mellan olika typer fram o tebax är inte o rek.

Lånar tråden lite...
Min nyinköpta Stihl 026 har troligtvis gått på "hemblandat", då ska man kanske inte köra Aspen i den eller?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28264 Kolla först!

Är det mycket skrot i den brinner det upp o lägger sig på kolven, om det inte kommer ut o du har lite otur letar det sig ner mellan kolv o cylinder o sen är det inget kul.

I vevhus o på kolv brukar det vara värst, utblås o cylinder bör med sotas om det sitter sot/koks där.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28310 Mange jag som inte hugger så mycket
Hur länge kan jag förvara Aspen 2-takt utan att den blir dålig?

För det blir ju lite biligare/litern om man köper 25liters gentemot 5liters

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28315 Jag hittade en bortglömd halvfylld Aspen orginaldunk i vintras som stått i minst tre år. Fyllde den i 242:an och den gick precis som vanligt.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28317 Förvaras det rätt så tror jag inte det händer mycket alls, under väldigt lång tid. Jag har kört på flera år gammla dunkar hittade hos ÅTF som slagit igen, det var inget jag märkte som var annorlunda.
Hade de skiktat sig hade nog inte sågen hållit...

Vi frågar helt enkelt hur länge de garanterar det ska hålla.

Användarvisningsbild
masterchief  
#28327 Här kommer ett påstående med lite luft i :roll:
Minns jag rätt så gjorde de reklam för att Aspen inte tog stryk av att lagras. Där vanlig bensin krackelerade och blev dålig så det enda som kunde hända med Aspen var att den dunstade bort, dvs den Aspen som var kvar var fullvärdig och körbar...
Någon som ställer upp frivilligt på ett test? 8)
JAg har aldrig märk någon skillnad på gammal aspen, har en gammal husqvarna 65a röjsåg som jag kör vart 3e år, sällan en tank ens, bara att dra i snöret och starta den utan att fylla i ny soppa.
Man märker dock att utvecklingen gått framåt på sågsidan :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28330 Visst, men hur påskyndar man ett ålders test som detta?

Här är ett test som är illustrativt.
Detta har jag gjort massor med gånger o väcker en tanke eller två.

http://s116.photobucket.com/albums/o8/W ... 007077.flv

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28598 I Husqvarnas manual för 455 står det att de rekommenderar Aspen eller annt Alkylat bränsle.

Har dock bara kollat denna modells manual, men gissar att det finns fler...

Har denna i PDF så det är lätt o skicka till nån om så önskas!

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28656
Mange skrev:I Husqvarnas manual för 455 står det att de rekommenderar Aspen eller annt Alkylat bränsle.

Har dock bara kollat denna modells manual, men gissar att det finns fler...

Har denna i PDF så det är lätt o skicka till nån om så önskas!

det är väl en fint av husqvarna att få sälja mera alkalyt från husqvarna
sen står det inget om alakalyt i manuallen för 357 av år mod 2003

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28751 Ursäkta dröjsmålet, Mange.....
Varit iväg på ett jobb några dagar. Frisk luft, inget internet....
Effektskillnader. Jobbar extra ibland som bränsletekniker så jag borde egentligen kunna en sån sak.....

Jag vet ex.vis att det finns åtminstone 8 olika varianter av flygbränslet jet A-1.... Vem har glädje av dylik kunskap...?
Inom Sverige används bara en variant, avtankas annat bränsle så kasseras den rakt av.

Vad gäller skiktning av bensin...

Det är till stor del en gammal sanning från tiden med blyad bensin.
Stog bränslet still en längre tid, uppemot ett år, så skiktade blyet ur å sjönk till botten.
Resultat...

Ingen smörjning av ventilsäten vid användning av soppan, alternativt spyfärdig skrotkille under tömning av bränsletank... Testat, sista skvätten var ingen höjdare.....
Haft en kollega liggandes på KS, akut blyförgiftning. Fast det är iofs en annan story....

Användarvisningsbild
Crille68  
#31888 Hej!
Har läst tråden från början och det var en intressant och ibland lite väl het tråd... :?
Men ämnet var bra och nu undrar jag hur det gick :?:
Blev det något av kontakten med Aspen och hur är det med allt som sägs och tycks?
Skulle vara kul att få veta. Har dock inte lusläst forumet och svaret finns kanske i ngn annan tråd men i så fall kanske någon kan tipsa mig. :wink:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31965 Jag har haft kontakt o fick lite hemskickat pexis innan jag akte, men kommer att redogora narmare nar reprecentanten varit o halsat pa. Han skulle ha mer matreal o forklaringar med sig da!

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31977
Mange skrev:Jag har haft kontakt o fick lite hemskickat pexis innan jag akte, men kommer att redogora narmare nar reprecentanten varit o halsat pa. Han skulle ha mer matreal o forklaringar med sig da!

jo det var i maj du skulle fråga och vad hände inget men lägg upp det snyggt för jag har laddat bössan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).