Motorsåg och handhållet

Köra 346'an på Aspen eller vanlig bensin?

82 inlägg 38048 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22768 Kaffe först, sen forum....

:wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#22834 Spelar det någon roll om man blandar olika fabrikat av alkylatbänsle? Typ om man köper OK's nån gång, Aspen en annan och Statoils bränsle en tredje eller måste man hålla sig till t ex Aspen om man väl har börjat med det?

// Lidde

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22835
LiddeLidman skrev:Spelar det någon roll om man blandar olika fabrikat av alkylatbänsle? Typ om man köper OK's nån gång, Aspen en annan och Statoils bränsle en tredje eller måste man hålla sig till t ex Aspen om man väl har börjat med det?

// Lidde

kemetyl har också alkalyt som är bättre än aspen och det är samma som shell andvänder det enda som aspen i entligen är bra på är att osa och det på grund av sin vegetabiliska olja sen kan man fundera hur mycket etanol dom blandar i soppan.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22843 Jag tror att det är bäst o hålla sig till ett bränsle.

Att skifta mellan olika Alkylat bränsle gör att sågen kanske behöver ställas om efter vad den får i sig.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#22844
knaggen skrev:enda som aspen i entligen är bra på är att osa och det på grund av sin vegetabiliska olja sen kan man fundera hur mycket etanol dom blandar i soppan.


Vegetabilisk??? Jag har fattat att det är syntetisk olja i Aspen.

// Lidde

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22847
LiddeLidman skrev:Spelar det någon roll om man blandar olika fabrikat av alkylatbänsle? Typ om man köper OK's nån gång, Aspen en annan och Statoils bränsle en tredje eller måste man hålla sig till t ex Aspen om man väl har börjat med det?

// Lidde


Lite ointressant kanske men jag tycker att sågarna drar mer soppa när man kör på statioils miljöbränsle mot om man kör på okQ8 eller aspen... nån mer som tänkt på det?

Avatar Fallback
M_M  
#22848
Jag tror att det är bäst o hålla sig till ett bränsle.

Då kanske man inte ska köra "gammsågen" på aspen heller då...?
Den har ju gått på hemblandat i all år. Eller går det om man justerar om den?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22850 För att slippa obehag så bör du riva o ta bort all skit som är i sågen.De släpper ofta när Aspen körs o då blir det inget roligt.

Sågen bör ställas om.

Jag river alla beg såg o kollar o gör rent innan de får aspen i sig.
Undantag är gammelsågen såm står på hyllan, de får en slurk Aspen i sig innan de kommer dit så det finns Alkylat o inte bensin i den på hyllorna.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22851 http://www.aspen.se

Gå in på Köpställen!

Avatar Fallback
Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22852 :?:
Jag gör som Robin blandar med biltemas 2-taktolja.
Ungefär 40 kr billigare på 5 liter bensin mot Aspen som kostar över 100 kr
Kör röjsåg och Husqvarna 349 XPG inga problem, förutsatt att det är nogrann tillsättning av tvåtaktsolja(samma mängd varja gång).

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22879
LiddeLidman skrev:
knaggen skrev:enda som aspen i entligen är bra på är att osa och det på grund av sin vegetabiliska olja sen kan man fundera hur mycket etanol dom blandar i soppan.


Vegetabilisk??? Jag har fattat att det är syntetisk olja i Aspen.

// Lidde

glömm att det är syntet det är en esterolja och när det är esterolja inblandad i bensinen då drar jag öronen åt mig och varnings klockan börjar att ringa

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22880
Mange skrev:För att slippa obehag så bör du riva o ta bort all skit som är i sågen.De släpper ofta när Aspen körs o då blir det inget roligt.

Sågen bör ställas om.

Jag river alla beg såg o kollar o gör rent innan de får aspen i sig.
Undantag är gammelsågen såm står på hyllan, de får en slurk Aspen i sig innan de kommer dit så det finns Alkylat o inte bensin i den på hyllorna.

och hur många % etanol är det i aspen ??? det som du säger att motorerna är renare när dom går på aspen då kabn det bara betyda att etanol är inblandad.
det är bara att se på en bil motor som är konverterad för etanol drift den blir klinskren innuti efter några mil

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22881 Det är Etanol i all bensin det har vi ju diskuterat tidigare o det uppger de flesta större tillverkare.

Ester olja har man i kompressorer o liknande så sån skit håller nog inte måttet!

:roll:

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22884
Mange skrev:Det är Etanol i all bensin det har vi ju diskuterat tidigare o det uppger de flesta större tillverkare.

Ester olja har man i kompressorer o liknande så sån skit håller nog inte måttet!

:roll:

hmm kostig så var det som han jag fick mail från på aspen kallade oljan esterande vegetabilisk olja hade han skrivit castor olja så hade det nog varit närmare sanningen

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22886 Jag hittar inte nånstans det anges om eller hur mycket Etanol det finns i Aspen men skulle tro det är ungeför som all övrig 5-10% nånting.

Som du säkert minns sedan tidigare diskussioner så har vi en lag på 5% in blandning av Etanol, detta ska ökas till 10%.

Enligt Aspen själv O husqvarna har de helsyntetisk olja. Vad detta innebär vet inte jag.


Lite om Ester Olja:

http://www.pon-cat.com/FileOrganizer/Po ... R%20AC.pdf

Så vitt jag begriper är Ester olja ett begrepp mer än nåt annat. Verkar finnas flera tillverkare...
Den tillverkas mestadels i USA o är hel syntetisk.

Största användningen tror jag är såm smörjmedel i kompressorer till luft conditionerare etc.
Det finns andra oljor...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).