Motorsåg och handhållet

Kör ni med miljöbensin?

121 inlägg 44587 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63715 Håll du dig till Aspen 2-takt så blir det nog bra.

Vid vart bränsle byte får det justeras om...

Såg går inte under samma förutsättningar som en MC. Ofta inte ens luftkylda motorer på MC...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63717 30 kr litern ? lät väl lite dyrt? betlar 99 kr för 5 liter.. 19,8 kr liter ink moms.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

mrlynx  
#63722 var köper ni aspen 2-takt 5L för 99kr?
Här runt omkring kostar den alltid runt 135 kr.

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

swe#kipp  
#63730
mrlynx skrev:var köper ni aspen 2-takt 5L för 99kr?
Här runt omkring kostar den alltid runt 135 kr.



Samma här ??
skulle inte ha nått emot lite billigare soppa :D

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

erikstodene  
#63731 Tjiao!

Det är möjligt att det är dyrt, men det är va ja får betala....

Hur kommer det sej att den här relativt nya miljöbensinen är en sådan renessans? Sprang ni runt å tjuvnöp era sågar stup i kvarten innan eller? Ang. luftkylda motorer eller ej, så är väl såvitt ja förstår motorsågsmotorer rejält byggda och gjorda för att pöntas rättså hårt? Eller? Och är det verkligen så att ja måste ställa om förgasarn för att jag byter bensin, den gick ju bra från början å ingen hade ju sagt till den va ja hällde i.... :wink:

Hur som helst är det intressant läsning, men när jag väger för å nackdelar tillsammans med pris så kör ja med crossblandningen som det ser ut nu. Men naturligtvis är jag öppen för riktiga dräpar argument!

Kör hårt, Erik

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Pidden  
#63734 Jag och farsgubben kör bara med miljöbensin nu, på den gamla sågen så körde vi hemblandat :wink: , men sen när vi skaffade nytt så började vi köra enbart på Aspen, Sågarna går mycket bättre nu! :), Vi köper en 25litare och tankar sen över i kombidunken.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65840 höjer man aspen färdig blandad med 4 enheter så är skiten riktigt bra och det är ett blask man tillsätter sopppan med och skiten fungerar har provat på riktigt trögstartade sågar.
testade på en såg som andvändaren normalt får dra ca 20 gånger innan skiten hoppar i gång och då på standard aspen utan tillsasts .
Och med 4 enheter av tillsats så startar sågen nu mera på 4 draget + att skiten stinker mindre.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

Huggis  
#65865 Kan man köra på såndär e-85 eller vad det heter, skulle det ge mer kraft i sågen, och vara bättre för en själv?

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Elias  
#65872
Huggis skrev:Kan man köra på såndär e-85 eller vad det heter, skulle det ge mer kraft i sågen, och vara bättre för en själv?


Jag skulle inte köra med e85 pga.
1. Det är en alkohol och alkoholer har svårt att blandas med olja osv.
2.E85 skulle göra så att din motorsåg fick mindre effekt, detta pga att e85 har ca hälften av energivärdet av bensin.
Fördelen med "ren" etanol är att det har ett oktantal på 120 och därför kan man köra med högre kompression men i en standardsåg är det ingen mening eftersom kompressionen är för låg och därför förloras effekt. E85 fungerar därför bäst i en motor med väldigt hög kompression eller en motor med överladdning då man kan ta ut mer effekt genom högre laddtryck.
Är inte ens säkert att det lönar sig med e85 fastän du har hög kompression på en sugmotor pga energivärdet.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

Nonkan  
#65883
Huggis skrev:Kan man köra på såndär e-85 eller vad det heter, skulle det ge mer kraft i sågen, och vara bättre för en själv?


Etanol är inte så snällt mot packningar, membran och bränsleslangar heller.

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65886 Man får borra upp munstycket så det kommer in mer bränsle, så blir effekten inget stort problem. Gör man det bra kan man nog få mer effekt med lite tur.

Oljan är lite speciell, det finns olja som blandar sig med E-85, tror det är vegetabilisk olja det rör sig om.

Det är få material som tål bensin, men inte tål sprit. De flesta gummi och platssorter är det snarare tvärt om.

http://www.baff.info/rapporter/KommentarKTH.pdf

"Enligt Protima/Charlie Rydén, som ansvarade för projektet som
startades 1994 så köptes det fyra nya motorsågar, två
konverterades för E85 och de två andra kördes på bensin. Under
projektet som varade under ett år var alla skogsarbetarna väldigt
positiva till etanolsågarna, dom märkte i motsats till vad som skrevs
i debattartikeln en stor positiv skillnad. Den enda nackdelen var att
dom var svårstartade under vintern men det löstes genom att
förvara dem inomhus. Projektet avbröts inte i förtur heller, utan
avslutades efter tidplan."

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

erikstodene  
#82230 Hejhej.

Nu måste dom ha tokhöjt miljön. Ja köpte 5 l "aspen" 2t och 5 l "AP" 2t (tror ja den hette). Jag fick betala 179:- st för båda dunkarna. Är det normalt pris nuförtiden?

Användarvisningsbild

Re: Kör ni med miljöbensin?

Kse  
#82235 Kör bara med aspen i motorsågen och röjaren. Dels för att sveaskog kräver det och den dyrare kostnaden är medräknad i priset, men oxå för att den inte luktar på samma sätt som vanligtoljeblandad och inte sätter sig i kläderna alls

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

Robertberg  
#82246
erikstodene skrev:Hejhej.

Nu måste dom ha tokhöjt miljön. Ja köpte 5 l "aspen" 2t och 5 l "AP" 2t (tror ja den hette). Jag fick betala 179:- st för båda dunkarna. Är det normalt pris nuförtiden?


Mellan 15-17 kronor får du nog ge om du köper på pump för aspen 2T, så 18:-/liter på dunk är nog normalt pris?

Avatar Fallback

Re: Kör ni med miljöbensin?

skogskoja  
#82256 Du kan köpa av Kalmar lantmänn för 135:- kr dunken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).