Motorsåg och handhållet

Favorít kedja och varför ??

72 inlägg 24607 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

swe#kipp  
#81190 20lpx har ett bredare chassi så den del av sidolänkarna som ligger an mot svärdet kommer att hamna en bit utanför men det funkar att köra dock får inte kedjan ett optimalt stöd vilket kan göra att den "låser/fastnar" sig när du har större delen av svärdet i stock.

Men som sagt så funkar det bara inte optimalt :)

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81192 Då är jag med!
Men varför gör man då en 1,3 version när den inte är riktigt kompatibel med pixelkedjorna, man har väl ingen nytta av smalare drivlänkar, när svärd och kedja endå inte är smalare än motsvarande 1,5?
Eller är 20lpx smalare än 21lpx ändå?


Många frågor blir det :grin:

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81205 En liten rapport efter några timmar i frusna granar:

21LPX är ju en riktig höjdare på en 346:a, köpte en 56DL-kedja. Den skär ju bättre än 95VP/H30 och funkar också utmärkt vid kvistning. Aggressiviteten som man har med en 73LP märker man inget av, både kvistning och instick går mjukt. Jag tyckte inte att det var något problem med att kedjan "nöp" när hela svärdet var inne i stocken. Kedjan höll skärpan bra, filade efter tredje tanken med en 4,8 mm fil (har ingen 5 mm fil) och en H25-mall men följde vinkeln på strecket på tanden. Filningen verkade fungera bra men jag skall prova att göra nästa skärpning i Maxx-slipen och försöka ta ur botten lite mer.

Dessutom är ju de blåaktiga skärlänkarna riktigt snygga :grin:

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81217 Spår bredd har inget med "pixel" att göra, det är en benämning som bara förvirrar.
95VPX är 1,3 men tandens höjd är lägre än 20BPX, spånutrymmet är åxå mindre vilket gör att var tand får mindre spån med sig. 20/21/22 kedjan skär bättre, tål mer bus och tar mer kraft!

Om du har ett vettigt laminerat svärd med normal tjocka sido plåtar så får kedjans sido länkar plats.

Det är inte lätt det här, det finns en jungel av grejer o allt stor i relation till vartannat.
En felaktig länk i kedjan av grejer ger sämre resultat.
Har du inte rätt kombination med Såg, svärd, kedja och drev så utnyttjar man inte grejerna.
Om man sen inte har vasst, kvittar det vilken kedja man har.
För låg ryttarställning gör vilken kedja o vilket svärd som helst kass.
Kasst drev fördärvar kedjor oavsett vilket nummer den har.

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81221
Mange skrev:Om du har ett vettigt laminerat svärd med normal tjocka sido plåtar så får kedjans sido länkar plats..

Jag körde med ett 4,8 mm tjockt svärd (made in Norway) som jag hittade på en hylla (det var ett tag sedan jag använde 1,5 mm-kedjor) och det verkar vara lagom för 21LPX-kedjan eftersom i stort sett alla kapningar gick som "en varm kniv i smör".

Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81225
Mange skrev:Spår bredd har inget med "pixel" att göra, det är en benämning som bara förvirrar.
95VPX är 1,3 men tandens höjd är lägre än 20BPX, spånutrymmet är åxå mindre vilket gör att var tand får mindre spån med sig. 20/21/22 kedjan skär bättre, tål mer bus och tar mer kraft!

Om du har ett vettigt laminerat svärd med normal tjocka sido plåtar så får kedjans sido länkar plats.


Nu skrev du 20BPX, menade du BPX eller LPX? Det är ju LPX vi har pratat om nu, känns lite jobbigt om du ska slänga in en till kedja helt plötsligt :???: :wink:

Jag tror att jag ska köra slut på det svärdet jag har nu, när det är slut ska jag starta om på ny kula, då blir det nog en LPX-kedja med passande svärd och nytt drev. Känns som lite enklare än att börja blanda grejer nu..

Finns det atop-mall till .325?

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

swe#kipp  
#81233 Ja, det finns .325 mall från Atop men den funkar bäst med t.ex Oregon 21bpx eller Stihl rm alltså "semi chisel" kedjor :)

Menade föresten inte att kedjan "fastnar" jämt bara att risken finns samt att kedjan kan slitas lite konstigt men jag skulle köra slut på sakerna du har och sen som du säger byta till en anpassad combo !!

   TS
Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81241 Då är jag iaf inne på rätt spår!

Är sugen på en atop mall, har en bekant som kör atop och det är ju rätt bra skillnad.
Går det att byta ut rullarna på den mallen?
Finns det något normalt folk som kör 3/8 på 346ne? Vore ju fint med Iggesund 16" och sen en atopfilad 3/8 på 346an 8)

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

swe#kipp  
#81250 jag har kört det på min och det funkar fint men jag föredrar ändå .325 för det jag gör med sågen !

   TS
Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81259 Jag tror med det blir .325, känns som att det är det man ska ha på 346. Men letar lite efter en 262a, hittar jag en blir det 3/8 på den :-bd

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81277
obantteg skrev:
Mange skrev:Spår bredd har inget med "pixel" att göra, det är en benämning som bara förvirrar.
95VPX är 1,3 men tandens höjd är lägre än 20BPX, spånutrymmet är åxå mindre vilket gör att var tand får mindre spån med sig. 20/21/22 kedjan skär bättre, tål mer bus och tar mer kraft!

Om du har ett vettigt laminerat svärd med normal tjocka sido plåtar så får kedjans sido länkar plats.


Nu skrev du 20BPX, menade du BPX eller LPX? Det är ju LPX vi har pratat om nu, känns lite jobbigt om du ska slänga in en till kedja helt plötsligt :???: :wink:

Jag tror att jag ska köra slut på det svärdet jag har nu, när det är slut ska jag starta om på ny kula, då blir det nog en LPX-kedja med passande svärd och nytt drev. Känns som lite enklare än att börja blanda grejer nu..

Finns det atop-mall till .325?


Jag försöker jämföra så lika tänder som möjligt. BPX och VPX är båda semichisel, fast olika modeller.
VPX har en lägre profil än BPX.
LPX är snabbare ån båda dessa, fast som sagt den är Chisel.
Att jämföra en chisel och en semichisel är väl mer förvirrande än att jämföra två semichisel, eller?

Det är inte lätt detta.
Chisel kommer till sin rätt i rent, hårt eller riktigt hårt träslag.
Kapning är det som funkar bäst.

Inte alla sågar gillar att gå med 3/8. De måste ha bra vrid i sig o kunna hålla arbets varv under belastning.

Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81293 Du har rätt mange, men blev lite konfunderad och trodde att du kanske råkade skriva fel bokstav :)
Någon borde skriva en en guide/lathund för de vanligaste kedjorna, kedjan är ju en ganska väsentlig del av motorsågen, men också något som långt ifrån alla har koll på.

Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81303 Kollade Oregons hemsida nu, såg att de har ju faktiskt bara 3 olika modeller av .325 kedjor.
LPX Chisel är för hårt rent trä, skär snabbare med håller inte skärpan lika bra som en semichisel

BPX Semichisel Är bredare än VPX-kedjan och har högre tänder, skär snabbare än VPX men tar också mer effekt.
VPX Semichisel Den vanligaste kedjan, smalare än de andra två modellerna och kräver ett smalare svärd. Även känd som pixel-kedjan.

Är detta någorlunda rätt? L-)

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81304 Det finns massor här för den nyfikne. Bäst bild får man nog genom att söka o läsa på.
Tillverkarnas hemsidor ger otroligt mycket, inte minst Oregons.

viewtopic.php?f=12&t=2367
Just denna tråden kunde kompletteras lite o vara en bra guide.


Lite fler gamla trådar
viewtopic.php?f=12&t=1887
viewtopic.php?f=12&t=6459
viewtopic.php?f=12&t=2460
viewtopic.php?f=12&t=102
viewtopic.php?f=12&t=12

Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81359 Just när jag började känna att jag fått lite kläm på det här med kedjor kommer du och överdryser mig med en massa mer som är bra att kunna mange :sad: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).