Motorsåg och handhållet

Favorít kedja och varför ??

72 inlägg 24565 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502 http://www.youtube.com/?v=tjEhlc9OIDo

:shock: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Fredrik  
#503 Hej,

Häftig V8-såg på samma sida, USA såklart!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504 Det är "Predator". Rotax Robert heter fadern, till höger sida på sågen i färd riktning sett. Han bygger mest 250/500cc motorcyckel motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81085 Väcker en gammal tråd til liv. Jag skaffade en 21LPX idag (min handlare hade ingen 20LP på lager :sad: ) och det skall bli intressant att testa den i jämförelse med 95VP/H30 i morgon på ett gäng frusna granar. Skall bli intressant att lära sig fila denna denna kedja. Kipp: är det något särskilt att tänka på?

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

swe#kipp  
#81092 Nja,,, om du frihands filar så håll vinklarna som kedjan har från start, men jag brukar använda Hva's filmall och då får den inte riktigt standard vinklarna men den kapar lite snabbare det enda negativa när man använder mallen är väl att den inte håller skärpan lika länge annars tycker jag inte det är nått problem ,,,, lite synd att det inte finns en speciell mall för lpx kedjan tycker jag !
Ta inte ner ryttarna för mycket är väl mitt viktigaste tips, om du kör med hva's ryttarmall så använd Hard läget annars kan kedjan kännas lite agressiv när man kvistar.

Nu blev du nog bara oklokare :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81096 Har du möjlighet så fila med 5mm fil i börgan. Håll filen jämn med topp plattan o högt nog att det inte blir förmycket "Höknäbb".
Skulle den gå högrt är det kätt o få ur botten, mycket enklare än o köra fel filat. Efter några filningar funkar 4,8 bra.
Sista gångerna filar jag med 4,5.

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

swe#kipp  
#81098 Ja kör med 4,8 hela livet på lpx kedjorna dock brukar jag skifta till 4,5 med bpx halvvägs :)
just nu har jag testat att square fila en Stihl RS har dock inte hunnit prova den ännu, önskar att alla chisel kedjor var lätta att square fila !!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81107 För mig som är rätt nybörjad på detta med kedjor får ni gärna vara lite tydligare med de olika sorterna så som chisel, semichisel, vilka kedjor som är vilka med mera.
Tex 21LPX, är det 3.25 eller 3/8?
Vad är skillnaden mellan chisel och semichisel, både i användande och utförande (hur de är "byggda")?

Vilken kedja tycke ni är bäst till en sån som mig, en vanlig 346are som kör 3.25? Tror det finns väldigt mycket att lära sig om olika kedjor, och jag är villig att lära mig :grin:

Trots att det kanske är nördig och kan ses som en världslig sak :???:

Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81113 Hej!jag har exprimenterat mycket med olika kedjor,och har kommit fram till vad som passar mej bäst.På 346:an kör jag stihl 325 rsc,och 372:an får gå med 73 lp(x).

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

swe#kipp  
#81114 Chisel (21lpx =.325 1,5mm) är en mejsel tandad kedja den har inte det "rundade" hörnet som är på semi (21bpx=.325 1,5mm )eller micro chisel (95vp=.325 1,3mm) En chisel kedja skär snabbare än en semi men håller inte skärpan lika länge och framför allt inte om det är lite smutsiga träd som skall t.ex efter vägar.
73lpx är en 3/8 kedja och man kan säga att 73lpx och 21lpx är varandras motsvarigheter den ena .325(21lpx) den andra 3/8(73lpx)
om du har en 346NE tycker jag absolut att du skall prova att köra med 21plx, jag tycker inte att man få ut vad den sågen kan erbjuda i fråga om kap hastighet när man kör med Pixel (95vp) som följer med dom när man köper sågen.
Ett 15" svärd och 21LPX är mumma på den sågen, och personligen föredrar jag 21lpx över stihls .325rsc (båda är dock bra kedjor).


Ps. det är inte nåååå nördigt :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81149
swe#kipp skrev:Utförligt svar


Tack för ett utförligt svar!

Får ta och testa chisel vid nästa kedjebyte då :) Men är det någon gigantisk skillnad mellan 20LPX (1,3) och 21LPX (1,5)? Vi kör ju 1,3 nu, och att köpa ett nytt svärd bara för att testa en annan kedja känns rätt overkill.. Och jag kör 15" ;)

Det jag tycker är lite märkligt är att man för det mesta pratar om kaptider, när den mesta tiden i skogen går åt kvistning? Eller jag kanske tänker fel när jag tycker att det är olika saker, blev själv tveksam till mitt resonemang nu :roll:

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81160 Inte alltid. På tall, bok, Ek o annat finns det ju bestång med lite kvistning, mest kap.

På vedbacken förekommer sällan kvistning, men otroligt många kap.

Användarvisningsbild

Re: Favorít kedja och varför ??

swe#kipp  
#81162 den enda skillnaden på 20 och 21 är bredden på drivlänken 1,3 och 1,5 tänk bara på att svärden för pixel kedjorna är smalare än ett standard svärd även om det också har 1,3mm spårvidd !
så en standard kedja får inte optimalt stöd av ett pixel/nk svärd, även om dom har samma spårvidd så är kedjan i sig bredare på en standard kedja :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81164 Sant, jag tänker ju utifrån min situation där det för det mesta är gran som gäller, och då tar kvistningen långt mer tid än fällning+aptering.
Men har man en kedja som kapar fort så har man nog en kedja som kvistar fort också, så länge den inte är allt för aggresiv.. :)

Avatar Fallback

Re: Favorít kedja och varför ??

Robertberg  
#81167
swe#kipp skrev:den enda skillnaden på 20 och 21 är bredden på drivlänken 1,3 och 1,5 tänk bara på att svärden för pixel kedjorna är smalare än ett standard svärd även om det också har 1,3mm spårvidd !
så en standard kedja får inte optimalt stöd av ett pixel/nk svärd, även om dom har samma spårvidd så är kedjan i sig bredare på en standard kedja :)


Jag är med på att spårvidden är olika på kedjorna, Men har jag fel när jag tror att en pixel 95vp är lika bred som en 20lpx? Är sidolänkarna bredare på 20 än på 95?
Och passar således inte det svärd jag har nu till min 95 kedja om jag köper en 20-kedja? Eller är det bara inte optimalt men fungerar ändå?

Hoppas jag lyckades uttrycka det jag inte fattade/vill ha bekräftat :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).