Öppna kategorin

Lantbruk vs skogsbruk

48 inlägg 2886 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lindveden  
#838353 "winterbunny" du skrev i nåt tidigare inlägg att du hade viss erfarenhet av någon utav jord/skogsbruk,så va e det du gjort tidigare i yrkeskategorierna?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

hfab  
#838357
winterbunny skrev:Oavsett vad jag är bra på så kvittar det. Väljer jag att hålla på med lantbruk så kommer jag bli duktig på det. Väljer jag att hålla på med skogsbruk så kommer jag bli duktig på det.

Hur vill du jobba?
Gå runt i smutsiga arbetskläder, eller glida runt i Lundhags byxor och rutig skjorta?

Vill du ha en fast månadslön?
Eller är du nöjd om du får pengar varje kvartal eller en gång per år?

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#838361 … eller sitta på kontor? Många som jobbar med något kopplat till jord- & skogsbruk har inget med den direkta produktionen att göra.
Senast redigerad av Lars Lundqvist SLU ons 27 mar 2024, 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

jannee  
#838362 Som svar till Winterbunny:
Man blir endast bra på något som man har fallenhet för + ett brinnande intresse.
Oavsett om det är jordbruk eller skogsbruk måste man skaffa sig en utbildning, desto mer kunskap du skaffar dig desto lättare blir det att undvika alla fallgropar.
Det är enklare att vara en byggnadsingenjör och fullgöra ett bra jobb än att vara en skogs eller lantbrukare och göra ett riktigt bra jobb.
Som byggnadsingenjör har du läst till dig en kunskap och har sedan fasta regler att följa + eventuella nya lagparagrafer.
Inom jord och skogsbruk har du många fler parametrar att ta hänsyn och som ständigt förändras.
Bara detta med EU bidragen kräver en god kunskap
Du bör ständigt läsa på, för annars hamnar du på efterkälken och blir bara en medioker utövare.
Nu har vi dessutom klimatförändringar som gör att mycket ställs på enda, gäller att ha en fingertoppskänsla annars kan allt gå åt helvete.
Tro att man kan bli bra på något eller allt är en FULLSTÄNDIG horribel tanke.
En del kan bli hyfsat bra på mycket men de flesta är ändå mediokra på nästan allt.

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838365
Lindveden skrev:Va e det du vill pyssla me på dagarna då?
Sitta på kontor o hålla på me administration på nåt skogsbolag eller va ute i skogen o arbeta fysiskt?
Eller vill du jobba på Lantmännen el dyl o sälja redskap till jord/skogsbrukare eller vill du gå i en ladugård o mjölka kor?

Va e det du har för tidigare erfarenhet av nåt av dessa yrkeskategorier?
Jag vill ha en ledande roll, maxposition inom lantbruk eller skogsbruk. Är det driftledare? inspektor? chef? vettefan! ägare vill jag i alla fall inte bli tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838366
hfab skrev:
winterbunny skrev:Oavsett vad jag är bra på så kvittar det. Väljer jag att hålla på med lantbruk så kommer jag bli duktig på det. Väljer jag att hålla på med skogsbruk så kommer jag bli duktig på det.

Hur vill du jobba?
Gå runt i smutsiga arbetskläder, eller glida runt i Lundhags byxor och rutig skjorta?

Vill du ha en fast månadslön?
Eller är du nöjd om du får pengar varje kvartal eller en gång per år?
Jag vill inte gå runt i smutsiga arbetskläder... vad jobbar den som har dom andra kläderna på sig?

Jag vill jobba i en ledande position... vad det än kallas... driftledare? inspektor? chef? vettefan! jag vill i alla fall inte va ägare tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#838367 Du kan inte utbilda dig och sen direkt bli chef. Du kan utbilda dig och sen börja lämgst ner i någon organisation och jobba dig uppåt. Några få blir chefer, de flesta inte.

Du har orimliga förväntningar och en konstig världsbild för att vara över 30 år, om nu det stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

winterbunny  
#838368
Lars Lundqvist SLU skrev:Du kan inte utbilda dig och sen direkt bli chef. Du kan utbilda dig och sen börja lämgst ner i någon organisation och jobba dig uppåt. Några få blir chefer, de flesta inte.

Du har orimliga förväntningar och en konstig världsbild för att vara över 30 år, om nu det stämmer.
Jag tror att det vore bäst att omformulera frågan i trådstarten helt...

Nämn 10 för och nackdelar med lantbruk och sedan 10 för och nackdelar med skogsbruk. För och nackdelarna ska omfatta helheten med yrkesgrupperna, dvs. det praktiska, administrativa, ekonomiska etc.

Hoppas jag gjort mig tydlig denna gång. 😤

   TS
Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Blondin 750  
#838370 Oseriös tråd från början till slut. Att Ts registrerade sig på SFO samma natt som dessa tramsiga trådar startades talar sitt tydliga språk, det finns nog inget seriöst intresse för något av dessa ämnen som avhandlas. 👎

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lindveden  
#838371
winterbunny skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Du kan inte utbilda dig och sen direkt bli chef. Du kan utbilda dig och sen börja lämgst ner i någon organisation och jobba dig uppåt. Några få blir chefer, de flesta inte.

Du har orimliga förväntningar och en konstig världsbild för att vara över 30 år, om nu det stämmer.
Jag tror att det vore bäst att omformulera frågan i trådstarten helt...

Nämn 10 för och nackdelar med lantbruk och sedan 10 för och nackdelar med skogsbruk. För och nackdelarna ska omfatta helheten med yrkesgrupperna, dvs. det praktiska, administrativa, ekonomiska etc.

Hoppas jag gjort mig tydlig denna gång. 😤


Det e ganska svårt att lista 10 för-nackdelar i två yrkesgrupper som spänner över så mycke såkallade "förgreningar" utifrån rubrikerna. Det finns en stor mängd me yrkeskategorier som ryms under lant resp skogsbruk.
Det e bättre du läser på från början. Eller e det nån som lurat i dig att det skulle va lätt o gå en kortare utbildning och direkt in i ett toppjobb?

Titta på andra yrkesgrupper ute i samhället tex.
Ta polis som ett exempel, du utbildar dig till polis men du blir ju inte en topp utredare eller rikspolischef direkt efter utbildningen utan man får gå från kanske patrullerande o sen vandra uppåt i kedjan allteftersom

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

jsn  
#838373 Sammanfattningsvis..

Fördelarna: Om man gillar att arbeta med det så får man arbeta med det man gillar.

Nackdelar: precis allt annat än det ovanstående...

Det vore dock intressant att veta hur vet du att du älskar något som du över huvud taget inte har koll på?

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#838375
winterbunny skrev:Nämn 10 för och nackdelar med lantbruk och sedan 10 för och nackdelar med skogsbruk. För och nackdelarna ska omfatta helheten med yrkesgrupperna,

Varken lantbruk eller skogsbruk är "yrkesgrupper".

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

jannee  
#838379 Oberoende om det gäller skog eller lantbruk är man en företagare. Som företagare anammar man en viss levnadsstil.
Fördelen är att det ALLTID finns något att göra, om du sedan kan det eller inte beror ibland på väderleken.
Du är din egen = du har egentligen ingen att skylla på när det går åt helvete.
Nackdelen är det ekonomiska utfallet/arbetad timme.
Kräver även ett stort eget kapital om du ska bli näringsidkare.
Du kan bli löneanställd (dräng) på en jordbruksgård.
Du kan även bli skogsarbetare, finns företag som bedriver skogsskötsel, där du få plantera, röja men även slutavverka.
Som skogsarbetare kan det var "något" slitsamt, lindrigare som jordbruksarbetare men mist lika stressigt, om inte 7 resor värre.
Betydligt bättre Du satsar på parkarbete inom någon kommun, är du duktig kan du få vidareutbildning och göra i princip allt som har med jord eller skog. En säker och stadig inkomst, inget direkt ekonomiskt ansvar = bara win win.

Användarvisningsbild

Re: Lantbruk vs skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#838391
jannee skrev:Oberoende om det gäller skog eller lantbruk är man en företagare.

Nej, man kan vara tjänsteman som hanterar frågor som rör lantbruk eller skogsbruk på en myndighet, eller i en förening, osv.

Avatar Fallback

Re: Lantbruk vs skogsbruk

jannee  
#838395 Det Lars egentligen menar att vara byråkrat, sådana man verkligen ska akta sig för, de "tror" att de allt begriper, men sanningen att säga är det oftast tvärtom.
De är sådana som alltid vänder kappan efter vinden.
Har själv "några" köttdjur - helvete vad byråkraterna lägger sig i - snacka om blankettraseri 👎 .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).