Öppna kategorin

Vad ska jag utbilda mig till? (skogsbruk/lantbruk dilemma)

22 inlägg 1635 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag utbilda mig till? (skogsbruk/lantbruk dilemm

winterbunny  
#837891
Lindveden skrev:Va har du för grundutbildning i botten då? Något naturbruksgymnasium el liknande?
Det spelar ingen roll, jag kommer in på båda utbildningarna oavsett. Jag kanske kommer behöva komplettera med några ämnen men det fixar jag!

Problemet är att jag inte har en klar bild av vad dessa yrkesgrupperna innefattar. Det basala känner jag till men inte så mycket mer än så...

Jag vill typ ha en topp 10 lista på varför man ska och inte ska jobba inom lantbruk och skogsbruk.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad ska jag utbilda mig till? (skogsbruk/lantbruk dilemm

Lindveden  
#837892 Jo men har du inte gått ett naturbruksgymnasium tidigare,så du vet vad det mesta handlar om?
Efter det kan man ju söka sig till universitetet eller dylikt i mer specifika ämnen inom jord/skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag utbilda mig till? (skogsbruk/lantbruk dilemm

Tralsmo  
#837895
winterbunny skrev:
Lindveden skrev:Va har du för grundutbildning i botten då? Något naturbruksgymnasium el liknande?
Det spelar ingen roll, jag kommer in på båda utbildningarna oavsett. Jag kanske kommer behöva komplettera med några ämnen men det fixar jag!

Problemet är att jag inte har en klar bild av vad dessa yrkesgrupperna innefattar. Det basala känner jag till men inte så mycket mer än så...

Jag vill typ ha en topp 10 lista på varför man ska och inte ska jobba inom lantbruk och skogsbruk.



Börja med att beskriva vad du har för erfarenheter i skogs och lantbruk.
Ge sen några exempel på va som intresserar dig mest inom detta.

Då finns de ju nåt å börja resonera om.

Själv har ja inte nån erfarenhet av lantbruk å har heller inte varit intresserad av de.

När de gäller skogsbruk så blev ja ärvd in i de.

Har alltid haft ett genuint intresse av maskiner å skruvande.
De va så ja kom in skogsbruket.
Ja förutom arvet då.

Iochmede har ja sen blivit väldigt intresserad av själva bruket av skog.
På köpet kan man kortfattat säga att ja blev skogsentrepenör på grund av min grabb som visade sig ha en talang för skoglig skötsel och maskin entreprenad.

De ja kan säga rakt av att lantbruk å skog är inget som genererar några märkvärdigt massa pengar om inte man är jävligt smord i truten samt har väldigt vassa armbågar när tillfälle ges.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag utbilda mig till? (skogsbruk/lantbruk dilemm

Elis76  
#837896 En av mina tjejkompisars dotter planterade under somrarna när hon gick på gymnasiet "typ" 15 år sedan.

Idag är hon jägmästare.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag utbilda mig till? (skogsbruk/lantbruk dilemm

Tralsmo  
#837900 Tre av mina döttrar gick på naturbruksgymnasiet i Ryssby.
Inriktning kommer ja inte ihåg.

Två av dom har jobbat inom de militära några år.

Den yngsta (31) vidareutbildade sig i Alnarp.
Om de va lantmästare minns ja inte men hon är expert på grödor å hur dom växer i olika jord allafall.

Hon har jobbat ett antal år som ladugårdkarl.
Nu är hon tillbaka där för de ä de hon trivs me.

Avatar Fallback

Re: Vad ska jag utbilda mig till? (skogsbruk/lantbruk dilemm

jsn  
#837939 Vad hade vi valt undrade du..

Jag hade valt att jobba inom lantbruk och det är för att jag är barnsligt förtjust i maskiner av alla de slag, det ger mig också mycket att jobba nära djur, jag gillar att leva i naturens växlingar, att se resultatet av sådd och skörd etc. Lukterna av spannmål, hö samt i viss mån även koskit får mig att känna lycka.
MEN framförallt gillar jag att arbeta fysiskt och jag är så prestigelös att jag kan skita ner mig å det grövsta vilket man tvingas göra i den branschen.. Jag har fiskat upp svärfar när han simmade i en gödselbrunn för att rädda en tjur som fått fnatt, legat i pressvatten under en strulande fodermixer eller suttit på huk ute i hällregn och bytt gödselskrapor under 25cm gödselvatten och sedan tappat balansen, det var bara att skratta, jobba vidare och lösa problemet, det var inte ovanligt att barnen fick vänta på fritids för jobbet på gården var tvunget att bli klart..
Jag har skapligt sinne för teknik och kan göra nödvändiga reparationer själv vilket underlättar enormt.

Skogen trivs jag att vara i men jag nöjer mig med att göra min egen ved i nuläget.
Skogsarbetet är mycket mera enformigt utifrån mitt sätt att se det, det finns visserligen häftiga maskiner där med men inte på samma sätt som i lantbruket. Jag njuter inte alls på samma sätt av att gå med röjsåg för att skapa bättre förutsättningar i ungskogen etc. Visst njuter jag av lukten av färskt trä men det kan jag göra på vedbacken också!


Ska du ha en ledande position, tänker du arbets- eller driftsledare då eller? Sådana vet jag inte många, enbart några få utöver gårdsägarna själva, arrendatorerna av kyrkans mark eller riktigt stora gårdar, gemensamt för dessa är dock att de måste ut i verkligheten och skita ner sig ordentligt också.
Karriärmöjligheterna utan att äga något själv är inte speciellt stora.
Säg att du vill jobba som rådgivare inom lantbruk, det är ju inte ett lika skitigt jobb, jag hade aldrig anlitat en sådan som inte drivit ett eget jordbruk under många år så den visste vad den talade om.

Frågan är, vad inom skog eller lantbruk är du egentligen är intresserad av?
Fråga företag i branchen i din närhet om du kan få gå bredvid och se vad de gör under några veckor så kanske du vet om det verkligen är något för dig eller inte.
Du verkar inte ha erfarenheten att göra den bedömningen utan skriver mest som en, ursäkta språkbruket, pengakåt naturromantiker.

Arbetsmöjligheter i lant- och skogsbruk finns och är mycket givande men gör dig själv en tjänst och glöm miljonerna, de finns inte om man inte äger extrema mängder mark och maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Vad ska jag utbilda mig till? (skogsbruk/lantbruk dilemm

Lars Lundqvist SLU  
#838015 Det går inte att svara på frågan vad nån annan ska göra med sitt liv för att bli glad och lycklig. Att gå en utbildning är bara ett steg i livet. Det definierar inte hur livet blir sen, efter utbildningen.

Men när du funderar…

Lantbruk - har du tänkt försöka köpa en stor fungerande gård för att bli mjölkbonde eller nåt annat efter utbildningen, eller hur tänker du dig livet som lantbrukare?

Skogsbruk - vill du bli anställd av ett skogsbolag efter utbildningen så är inkörsporten ofta virkesköpare. Eller tänkte du försöka köpa en stor skogsfastighet som du kan försörja dig på, och i så fall som sjävverksam eller leja bort allt jobb och arbeta med nåt helt annat på deltid?

Läs på vad olika utbildningar handlar om. Där brukar också finna exempel på yrken efter avslutad utbildning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).