Öppna kategorin

Bygga solcellspark på egen mark

33 inlägg 4519 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga solcellspark på egen mark

Elis76  
#813678 Med start 12 oktober bjuder LRF in till fem digitala föreläsningar för den som är intresserad av att bygga solcellsanläggningar på sin åkermark eller arrendera ut densamma.

https://www.lrf.se/nyheter/bygga-solcellspark-pa-egen-mark/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Söderläge  
#814700 Tack

Intressant.

Umgås med tankarna att bygga egen park, dra nytta av att bo i den torra soliga hörnan av riket... 😀

Användarvisningsbild

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Manauelal  
#815419 Hej Att spara pengar på el är ett viktigt ämne. Den grundläggande kostnaden för el inkluderar kostnaden för att generera, överföra och distribuera el samt skatter. Solpaneler kan bidra till att minska kostnaderna genom att du kan generera din egen el och till och med sälja överskottet. Men det är också viktigt att se till att använda energin effektivt, till exempel genom att byta ut glödlampor mot LED-lampor, installera en termostat och isolera ditt hem. Hoppas detta hjälper dig att spara pengar!
Senast redigerad av Fredrik Reuter sön 22 okt 2023, 16:40, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort spamlänk.

Användarvisningsbild

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Rossignol  
#815609 På senare tid har solcellsanläggningar på åkermark blivit populära. Bl a har de på ett ställe i Skåne fått tillfälligt bygglov, på 30 år, för en stor (jag tror det är 30 hektar) anläggning på åkermark. Men det slutar ju inte att växa på en åker bara för att den inte brukas som åker. På något sätt måste ogräs och sly hanteras, annars dröjer det inte många år innan solcellerna delvis täcks av växtlighet. Hur löser de det på ett bra sätt?

Användarvisningsbild

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Bert1  
#815611 Strax utanför byn där jag bor skall det anläggas solcellspark på 2 fastigheter om 49 hektar totalt som ligger i anslutning till vindkraftsverk men det är skogsmark det byggs på

Användarvisningsbild

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Bax  
#815615
Rossignol skrev:..Men det slutar ju inte att växa på en åker bara för att den inte brukas som åker. På något sätt måste ogräs och sly hanteras, annars dröjer det inte många år innan solcellerna delvis täcks av växtlighet. Hur löser de det på ett bra sätt?


Jag såg ett reportage från en liknande anläggning, där gick får och betade bland solcellerna.
Men de hade också ställt upp raderna med solceller så de kunde köra med betsputs mellan dem.

Avatar Fallback

Re: Bygga solcellspark på egen mark

r93  
#815619
Rossignol skrev:På senare tid har solcellsanläggningar på åkermark blivit populära. Bl a har de på ett ställe i Skåne fått tillfälligt bygglov, på 30 år, för en stor (jag tror det är 30 hektar) anläggning på åkermark. Men det slutar ju inte att växa på en åker bara för att den inte brukas som åker. På något sätt måste ogräs och sly hanteras, annars dröjer det inte många år innan solcellerna delvis täcks av växtlighet. Hur löser de det på ett bra sätt?


Det är väl ganska få saker som växer något vidare i konstant skugga.

Utanför Kalmar så projekteras det för en 142 ha stor "park" stativen är 6 meter höga, så det borde fungera att gå under med röjsåg om det skulle bli aktuellt, men nästan hela området är ju skog så det måste ju planeras ut och grusas? vad som kommer att växa på en grusplan i konstant skugga vet jag inte heller.

Efter detta ska marken återställas står det i ansökan, ska man då schakta bort allt grus och sedan plantera igen?

Det hade varit roligt att se hur många tusen kubik diesel det kommer gå åt för detta, lägg därmed till 142 ha skog som försvinner.
Ärendet ligger under miljöprövning nu om jag förstår det hela rätt, blir mkt förvånad om detta går igenom.

Avatar Fallback

Re: Bygga solcellspark på egen mark

jannee  
#815620 Har på TV sett stora solcellsanläggningar, där har de kört med någon typ av gräsklippare och samlat upp grödan.
M.a.o. delvis fortsatt att ta skördar på sina åkrar.
Finns bara viljan så finns nog även tekniken.
Gäller bara att tänka till lite före i stället för efter.

Användarvisningsbild

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Rossignol  
#815630
r93 skrev:
Rossignol skrev:På senare tid har solcellsanläggningar på åkermark blivit populära. Bl a har de på ett ställe i Skåne fått tillfälligt bygglov, på 30 år, för en stor (jag tror det är 30 hektar) anläggning på åkermark. Men det slutar ju inte att växa på en åker bara för att den inte brukas som åker. På något sätt måste ogräs och sly hanteras, annars dröjer det inte många år innan solcellerna delvis täcks av växtlighet. Hur löser de det på ett bra sätt?


Det är väl ganska få saker som växer något vidare i konstant skugga.

Utanför Kalmar så projekteras det för en 142 ha stor "park" stativen är 6 meter höga, så det borde fungera att gå under med röjsåg om det skulle bli aktuellt, men nästan hela området är ju skog så det måste ju planeras ut och grusas? vad som kommer att växa på en grusplan i konstant skugga vet jag inte heller.

Efter detta ska marken återställas står det i ansökan, ska man då schakta bort allt grus och sedan plantera igen?

Det hade varit roligt att se hur många tusen kubik diesel det kommer gå åt för detta, lägg därmed till 142 ha skog som försvinner.
Ärendet ligger under miljöprövning nu om jag förstår det hela rätt, blir mkt förvånad om detta går igenom.


Eftersom solcellerna är vinklade mot söder så kommer inte marken att vara i konstant skugga. När solen kommer från öster resp väster skymmer paneler inte marken så mycket. Nog kommer det att växa något, som ställer till det för solcellernas ägare. Det räcker att titta på "övergivna" fastigheter. Växtligheten t o m tränger igenom asfalten med tiden.

Visst går det att använda röjsåg. Men att slå 142 ha tar ju en stund. Någon form av betesdjur låter vettigare.

Om de ändå ska sätta solcellerna på ställningar 6 meter över marken kunde de ju placera anläggningarna över stora parkeringsplatser. Då slipper de problem med växtlighet och behöver inte skicka ut all ström i ledningsnätet. Endast den del som inte behövs för att ladda bilarna skulle de behöva skicka ut i ledningsnätet. Att undvika överföringsavgiften borde ju vara en viktig komponent i kalkylen, då värdet på el verkar bli lågt då solen skiner.

Avatar Fallback

Re: Bygga solcellspark på egen mark

r93  
#815639
Rossignol skrev:
r93 skrev:
Rossignol skrev:På senare tid har solcellsanläggningar på åkermark blivit populära. Bl a har de på ett ställe i Skåne fått tillfälligt bygglov, på 30 år, för en stor (jag tror det är 30 hektar) anläggning på åkermark. Men det slutar ju inte att växa på en åker bara för att den inte brukas som åker. På något sätt måste ogräs och sly hanteras, annars dröjer det inte många år innan solcellerna delvis täcks av växtlighet. Hur löser de det på ett bra sätt?


Det är väl ganska få saker som växer något vidare i konstant skugga.

Utanför Kalmar så projekteras det för en 142 ha stor "park" stativen är 6 meter höga, så det borde fungera att gå under med röjsåg om det skulle bli aktuellt, men nästan hela området är ju skog så det måste ju planeras ut och grusas? vad som kommer att växa på en grusplan i konstant skugga vet jag inte heller.

Efter detta ska marken återställas står det i ansökan, ska man då schakta bort allt grus och sedan plantera igen?

Det hade varit roligt att se hur många tusen kubik diesel det kommer gå åt för detta, lägg därmed till 142 ha skog som försvinner.
Ärendet ligger under miljöprövning nu om jag förstår det hela rätt, blir mkt förvånad om detta går igenom.


Eftersom solcellerna är vinklade mot söder så kommer inte marken att vara i konstant skugga. När solen kommer från öster resp väster skymmer paneler inte marken så mycket. Nog kommer det att växa något, som ställer till det för solcellernas ägare. Det räcker att titta på "övergivna" fastigheter. Växtligheten t o m tränger igenom asfalten med tiden.

Visst går det att använda röjsåg. Men att slå 142 ha tar ju en stund. Någon form av betesdjur låter vettigare.

Om de ändå ska sätta solcellerna på ställningar 6 meter över marken kunde de ju placera anläggningarna över stora parkeringsplatser. Då slipper de problem med växtlighet och behöver inte skicka ut all ström i ledningsnätet. Endast den del som inte behövs för att ladda bilarna skulle de behöva skicka ut i ledningsnätet. Att undvika överföringsavgiften borde ju vara en viktig komponent i kalkylen, då värdet på el verkar bli lågt då solen skiner.


För många år sedan var jag med på ett par byggmöten när det skulle byggas ny parkering i Kalmar, då var detta på tal med.

Det måste ju vara det bästa att sätta solceller över en redan ”död” yta, men det skulle bli för dyrt i alla fall.

Ikea har prövat detta i många år, ett stort problem var sabotage dvs motorburen ungdom kastade flaskor på panelerna.

Sedan måste dom stänglas in på något sätt med så att inte ungar och övrigt löst folk är å klättrar på dom.

Dom 142 hektaren ute i skogen ska det sättas stängsel runt.

Avatar Fallback

Re: Bygga solcellspark på egen mark

r93  
#815642
jannee skrev:Har på TV sett stora solcellsanläggningar, där har de kört med någon typ av gräsklippare och samlat upp grödan.
M.a.o. delvis fortsatt att ta skördar på sina åkrar.
Finns bara viljan så finns nog även tekniken.
Gäller bara att tänka till lite före i stället för efter.


Det måste ju plogas och sås ibland med om det ska bli någon skörd att tala om.

Tittade på en satellitbild av HSB solpark som ska vara störst i Sverige enligt Google, det ser inte lättodlat ut, och det ser inte ut som att marken brukas över huvudtaget, möjligtvis att får betar där.

Användarvisningsbild

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Rossignol  
#815749
r93 skrev:
Rossignol skrev:
r93 skrev:
Rossignol skrev:På senare tid har solcellsanläggningar på åkermark blivit populära. Bl a har de på ett ställe i Skåne fått tillfälligt bygglov, på 30 år, för en stor (jag tror det är 30 hektar) anläggning på åkermark. Men det slutar ju inte att växa på en åker bara för att den inte brukas som åker. På något sätt måste ogräs och sly hanteras, annars dröjer det inte många år innan solcellerna delvis täcks av växtlighet. Hur löser de det på ett bra sätt?


Det är väl ganska få saker som växer något vidare i konstant skugga.

Utanför Kalmar så projekteras det för en 142 ha stor "park" stativen är 6 meter höga, så det borde fungera att gå under med röjsåg om det skulle bli aktuellt, men nästan hela området är ju skog så det måste ju planeras ut och grusas? vad som kommer att växa på en grusplan i konstant skugga vet jag inte heller.

Efter detta ska marken återställas står det i ansökan, ska man då schakta bort allt grus och sedan plantera igen?

Det hade varit roligt att se hur många tusen kubik diesel det kommer gå åt för detta, lägg därmed till 142 ha skog som försvinner.
Ärendet ligger under miljöprövning nu om jag förstår det hela rätt, blir mkt förvånad om detta går igenom.


Eftersom solcellerna är vinklade mot söder så kommer inte marken att vara i konstant skugga. När solen kommer från öster resp väster skymmer paneler inte marken så mycket. Nog kommer det att växa något, som ställer till det för solcellernas ägare. Det räcker att titta på "övergivna" fastigheter. Växtligheten t o m tränger igenom asfalten med tiden.

Visst går det att använda röjsåg. Men att slå 142 ha tar ju en stund. Någon form av betesdjur låter vettigare.

Om de ändå ska sätta solcellerna på ställningar 6 meter över marken kunde de ju placera anläggningarna över stora parkeringsplatser. Då slipper de problem med växtlighet och behöver inte skicka ut all ström i ledningsnätet. Endast den del som inte behövs för att ladda bilarna skulle de behöva skicka ut i ledningsnätet. Att undvika överföringsavgiften borde ju vara en viktig komponent i kalkylen, då värdet på el verkar bli lågt då solen skiner.


För många år sedan var jag med på ett par byggmöten när det skulle byggas ny parkering i Kalmar, då var detta på tal med.

Det måste ju vara det bästa att sätta solceller över en redan ”död” yta, men det skulle bli för dyrt i alla fall.

Ikea har prövat detta i många år, ett stort problem var sabotage dvs motorburen ungdom kastade flaskor på panelerna.

Sedan måste dom stänglas in på något sätt med så att inte ungar och övrigt löst folk är å klättrar på dom.

Dom 142 hektaren ute i skogen ska det sättas stängsel runt.


De där "parkerna" kan ju bli populära tillhåll för ungdom som gillar att använda slangbella och luftgevär. Ska parkerna sätta upp skydd mot det också blir det inte billigt.

Avatar Fallback

Re: Bygga solcellspark på egen mark

r93  
#815753 Det var en artikel i tidningen för nåt halvår sedan, det ska upp stängsel runt hela området, så att ingen kan ta sig in.

Avatar Fallback

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817196 Görs det stängsel runt hela, dessutom vargsäkert förhoppningsvis så är det ju bara att släppa på djuren.

Avatar Fallback

Re: Bygga solcellspark på egen mark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817201 Att jag började läsa och skriva i tråden beror på att jag blev uppringd av ett företag som ville arrendera 100 hektar mark. Sammanhängande gallringskog i 50 års åldern som jag har röjt och gallrat sedan stormen 1969. Det känns som ett livsverk. Samtidigt så kommer den här skogen naturligtvis inte att stå i evinnerlighet och det går inte att vara sentimental över skog för den är förgänglig. Det såg vi 1969. De snackar uppåt 15000 kr ha och år vilket onekligen blir en slant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).