Öppna kategorin

Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestånd

34 inlägg 2990 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestånd

Snöhimmel  
#803699 Hej. 🌳 🌲 Vi är nya skogsägare som behöver hjälp med hur man går till väga för att beräkna uttag och ekonomi för olika beståndval och åtgärder i bestånden. Så att vi kan se hur olika planteringar, gallringar m.m. kan utvecklas, vilka uttag, intäkter och kostnader det kan bli beroende på vad vi väljer att plantera och sköta det.
Vi har tittat på gallringsmallar och nuvärdeskalkylen på Skogskunskap.se men det finns ett problem. Vi vill testa i förväg och hur ska vi då fylla i till exempel grundytan som behövs för att kunna använda vissa hjälpverktyg? Kan man teoretiskt beräkna fram en grundyta i ett bestånd genom att veta trädslag, ståndortsindex, stammar per hektar och ålder?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

uppland2  
#803700 Grundytan för en avdelning bör stå i din skogsbruksplan. Har du ingen sådan kan du gå ut i skogen och mäta den med ett relaskop, som kostar från en femtiolapp och uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Snöhimmel  
#803701
uppland2 skrev:Grundytan för en avdelning bör stå i din skogsbruksplan. Har du ingen sådan kan du gå ut i skogen och mäta den med ett relaskop, som kostar från en femtiolapp och uppåt.


Ja det förstår vi, men vi vill göra en planering för ett nytt bestånd och räkna ut vilket blir mest lönsamt. Träden existerar alltså inte i verkligheten ännu utan vi vill räkna på om vilken trädslagsblandning eller trädslag, gallringar m.m. ger bäst lönsamhet. Givet att de trädslagen passar på ståndorten.

Exempel "Blir det mest lönsamt om vi planterar gran här eller gran+björk?" För nuvärdeskalkylen på Skogskunskap behöver vi ju veta eventuella volymer och uttag för att kunna räkna på ekonomin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Elis76  
#803702 Det är inte så enkelt att bara gå ut och mäta i skogen hur som helst om man inte har kunskap. Det behövs lite erfaranhet och kunskap hur man går till väga.

Bästa rådet är att skaffa en skogsbruksplan.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Snöhimmel  
#803703
Elis76 skrev:Det är inte så enkelt att bara gå ut och mäta i skogen hur som helst om man inte har kunskap. Det behövs lite erfaranhet och kunskap hur man går till väga.

Bästa rådet är att skaffa en skogsbruksplan.


Nej, det är inte det vi frågar om. Det går inte att mäta något som inte finns, inte en skogsbruksplan heller. Jag förstår att det inte är så enkelt 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Elis76  
#803705 Hur stor areal rör det sig om?

Avatar Fallback

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

jannee  
#803706 Skaffa en skogsbruksplan, men denna som hjälp kan du enkelt räkna ut vad som förhoppningsvis kommer att ske .
Där har du egentligen allt du behöver, men framtida prisbild är något som du inte har en aning om = så egentligen spricker vilka beräkningar du än gör.
Du har en klimatförändring att ta hänsyn till.
Olika väderfenomen kan ställa till vad som helst.
Du har insektsangrepp eller svampangrepp som du heller inget vet något om.
Vilttillgången kan avgöra vad du kan odla.
Inget av ovanstående finns i någon plan = inget som du inte vet något om.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Snöhimmel  
#803708
jannee skrev:Skaffa en skogsbruksplan, men denna som hjälp kan du enkelt räkna ut vad som förhoppningsvis kommer att ske .
Där har du egentligen allt du behöver, men framtida prisbild är något som du inte har en aning om = så egentligen spricker vilka beräkningar du än gör.
Du har en klimatförändring att ta hänsyn till.
Olika väderfenomen kan ställa till vad som helst.
Du har insektsangrepp eller svampangrepp som du heller inget vet något om.
Vilttillgången kan avgöra vad du kan odla.
Inget av ovanstående finns i någon plan = inget som du inte vet något om.


Vi har redan skogsbruksplan för fastigheten, men vi vill, precis som vi gjort i våra andra yrken, beräkna det som vi lärt oss om på skogskurserna, och göra nuvärdeskalkyler för att kunna planera och enklare välja vad vi ska göra i framtiden. Den aktuella avdelningen ska avverkas om cirka 1 år och planeringen om vad ska bli där sen pågår alltså.
Det finns som du skriver många faktorer som kan påverka men dom tar man också hänsyn till, precis som du också gör när du väljer på måfå vad du ska plantera. Eller du väljer nog inte heller på måfå? Precis. 😀

Förstår man inte frågan är det bäst att inte svara. Vi vill inte ha en ny skogsbruksplan eller relaskopera en skog som inte existerar. Det handlar om ekonomisk planering för företaget och att välja mellan olika alternativ. Halva innehavet kan brinna ner imorgon eller om 20 år när det står ungskog på denna avdelning, det vet ingen någonting om, men det är inte så man planerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

maltex  
#803717 Ni får väl uppskatta värden och beståndstyper från befintlig skogsbruksplan. Rimligare data borde vara svårt att få fram. För man kan ju bara jobba med det man har inte med det man vill ha.

Avatar Fallback

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Sörlänningen  
#803719
maltex skrev:Ni får väl uppskatta värden och beståndstyper från befintlig skogsbruksplan. Rimligare data borde vara svårt att få fram. För man kan ju bara jobba med det man har inte med det man vill ha.



Alltså, det de frågar om är modellering av framtida tillväxt i olika bestånd.
Det finns ju modelleringsverktyg för detta och det finns verktyg som uppdateras årligen. Antingen kan man uppskatta tillväxt enligt olika tumregler, eller kan kan använda sig av existerande modelleringsverktyg. Det är nog rätt få skogsägare som själva betalar för modelleringsverktygen, förutom de som fins kopplade till ens skogsplan, om man har en elektronisk skogsplan (vilket jag antar att alla har numera?). De verktygen som är kopplade till skogsplanen är enligt min erfarenhet låsta så att man inte kan kolla vad som händer om tjugo år o.s.v.

Vill man räkna på ett enskilt bestånd är det nog hyfsat enkelt om det är trädslagsrent. Barrskog växer ju genomsnittligt med runt 3% år, även om det naturlgtivis varierar mycket med ålder, men det går ju att hitta i litteraturen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Sörlänningen  
#803720
Snöhimmel skrev:
jannee skrev:Skaffa en skogsbruksplan, men denna som hjälp kan du enkelt räkna ut vad som förhoppningsvis kommer att ske .
Där har du egentligen allt du behöver, men framtida prisbild är något som du inte har en aning om = så egentligen spricker vilka beräkningar du än gör.
Du har en klimatförändring att ta hänsyn till.
Olika väderfenomen kan ställa till vad som helst.
Du har insektsangrepp eller svampangrepp som du heller inget vet något om.
Vilttillgången kan avgöra vad du kan odla.
Inget av ovanstående finns i någon plan = inget som du inte vet något om.


Vi har redan skogsbruksplan för fastigheten, men vi vill, precis som vi gjort i våra andra yrken, beräkna det som vi lärt oss om på skogskurserna, och göra nuvärdeskalkyler för att kunna planera och enklare välja vad vi ska göra i framtiden. Den aktuella avdelningen ska avverkas om cirka 1 år och planeringen om vad ska bli där sen pågår alltså.
Det finns som du skriver många faktorer som kan påverka men dom tar man också hänsyn till, precis som du också gör när du väljer på måfå vad du ska plantera. Eller du väljer nog inte heller på måfå? Precis. 😀

Förstår man inte frågan är det bäst att inte svara. Vi vill inte ha en ny skogsbruksplan eller relaskopera en skog som inte existerar. Det handlar om ekonomisk planering för företaget och att välja mellan olika alternativ. Halva innehavet kan brinna ner imorgon eller om 20 år när det står ungskog på denna avdelning, det vet ingen någonting om, men det är inte så man planerar.


Se mitt svar ovan. Men jag undrar också exakt vad det är ni vill ha. Skogsbruksplanen är ju till för att svara på just de här frågorna. Vilken institution har gjort er skogsbruksplan och vilken mjukvara är den knuten till (jag antar att den är elektronisk)? Skogsbruksplanen är ju för all del förenklad. Vill man kunna ställa mer komplicerade frågor får man nog antingen räkna mycket själv eller betala för modelleringsmjukvara (misstänker att det senare är ganska dyrt, men jag vet inte).

Avatar Fallback

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Sörlänningen  
#803724
Snöhimmel skrev:Hej. 🌳 🌲 Vi är nya skogsägare som behöver hjälp med hur man går till väga för att beräkna uttag och ekonomi för olika beståndval och åtgärder i bestånden. Så att vi kan se hur olika planteringar, gallringar m.m. kan utvecklas, vilka uttag, intäkter och kostnader det kan bli beroende på vad vi väljer att plantera och sköta det.
Vi har tittat på gallringsmallar och nuvärdeskalkylen på Skogskunskap.se men det finns ett problem. Vi vill testa i förväg och hur ska vi då fylla i till exempel grundytan som behövs för att kunna använda vissa hjälpverktyg? Kan man teoretiskt beräkna fram en grundyta i ett bestånd genom att veta trädslag, ståndortsindex, stammar per hektar och ålder?


Jag läste om er fråga nu och inser att den kanske var lite mer basal än jag först trodde. Samtidigt finns det många saker som kan gå snett och många saker som är osäkra. Men grunden är ni från skogsbruksplanen har ett angivet ungefärligt värde på bonitet, t.ex. G32. Det värdet talar ju om du planterar gran så kommer en viss andel (jag minns inte definitionerna just nu) av träden vara 32m vid 100 års ålder. Det finns tabeller hos Skogsstyrelsen och andra som talar om att man då kan förvänta sig en viss höjd och diameter vid olika åldrar. Och sen vet du hur många träd ni planterar. Antalet stammar tillsammans med diametern vid en viss ålder ger grundytan vid den åldern.

Men sen kanske ni planterar tall på en G26:a och då får man titta på hur det ser ut. De flesta skogsägare räknar nog sällan så här, eftersom det nästan alltid finns större problem att ta hand om och man väljer att gå på känsla.

Jag har sett alla tabellerna ni behöver, men jag minns inte just nu var ni hittar dem. Men det är inte komplicerat. Fast om ni skall räkna på hur blandskog verkligen utvecklas då är det plötsligt så komplicerat att det nästan är lönlöst.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Elis76  
#803727 @Sörlänningen
Bra skrivet

Jag här uppe i Norr har lite dålig koll på de nya riktlinjerna i Söder om att man pga barkborreangreppen skall prioritera Tall framför Gran där det går. Någon som kan fylla i lite mera information?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Snöhimmel  
#803736
Sörlänningen skrev:
Snöhimmel skrev:Hej. 🌳 🌲 Vi är nya skogsägare som behöver hjälp med hur man går till väga för att beräkna uttag och ekonomi för olika beståndval och åtgärder i bestånden. Så att vi kan se hur olika planteringar, gallringar m.m. kan utvecklas, vilka uttag, intäkter och kostnader det kan bli beroende på vad vi väljer att plantera och sköta det.
Vi har tittat på gallringsmallar och nuvärdeskalkylen på Skogskunskap.se men det finns ett problem. Vi vill testa i förväg och hur ska vi då fylla i till exempel grundytan som behövs för att kunna använda vissa hjälpverktyg? Kan man teoretiskt beräkna fram en grundyta i ett bestånd genom att veta trädslag, ståndortsindex, stammar per hektar och ålder?


Jag läste om er fråga nu och inser att den kanske var lite mer basal än jag först trodde. Samtidigt finns det många saker som kan gå snett och många saker som är osäkra. Men grunden är ni från skogsbruksplanen har ett angivet ungefärligt värde på bonitet, t.ex. G32. Det värdet talar ju om du planterar gran så kommer en viss andel (jag minns inte definitionerna just nu) av träden vara 32m vid 100 års ålder. Det finns tabeller hos Skogsstyrelsen och andra som talar om att man då kan förvänta sig en viss höjd och diameter vid olika åldrar. Och sen vet du hur många träd ni planterar. Antalet stammar tillsammans med diametern vid en viss ålder ger grundytan vid den åldern.

Men sen kanske ni planterar tall på en G26:a och då får man titta på hur det ser ut. De flesta skogsägare räknar nog sällan så här, eftersom det nästan alltid finns större problem att ta hand om och man väljer att gå på känsla.

Jag har sett alla tabellerna ni behöver, men jag minns inte just nu var ni hittar dem. Men det är inte komplicerat. Fast om ni skall räkna på hur blandskog verkligen utvecklas då är det plötsligt så komplicerat att det nästan är lönlöst.


Ja precis så, en modellering av framtida tillväxt i olika bestånd var det vi funderade över hur vi skulle kunna få fram. I skogsbruksplanen kan vi bara kolla på våra nuvarande bestånd och närmsta tidens åtgärder, men inte själva testa eller beräkna olika utfall.

Det jag fetade i ditt svar är nog just det vi försöker att hitta, för att kunna räkna själva, utan att ringa Södra (som ändå inte kommer vara intresserade av detta). men ingen av oss hittar riktigt det här, vi letar kanske på fel ställen? Sådana tabeller är bra för att se hur det kan utvecklas, även om alla beräkningar framåt i tiden, oavsett om det är pengar på banken, eller träd i skogen, sällan kommer bli så som man beräknat. Det är bara en uppskattning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803737 Jag tror @Lars Lundgren som kan mer än de flesta här om detta har sagt att det inte går att modellera på den detaljnivån och tidsrymden.

Och, utanför själva tillväxten, mycket kan hända på 100 år. Storm, brand, insekter, miljöhänsyn, avverkningsregler, priser för olika sorters råvara och för olika sorters avverkningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).