Öppna kategorin

Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

25 inlägg 8964 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Sörlänningen  
#841630
jannee skrev:Jag har tagit skogspengar och köpt aktier för.
Vid deklarationen påföljande år tog jag bara upp samma belopp som underlag som skogpengarna varit på.
För mig fungerande det bra, men jag vet ej om det var fel eller inte.


Du lät dem alltså ligga kvar över årsslutet i aktier, men bokförde som företagspengar som gav kapitalunderlag? Fattade jag rätt?

Jag misstänker att det inte är korrekt, men det vore intressant om någon här vet exakt vad gränsen går. För AB är ju skillnaden mellan privat och företag tydligare, i Enskild firma äger man ju alla tillgångar privat, fast vissa konton räknas som kapitalunderlag. Lite oklart för mig vad som gäller.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Sörlänningen  
#841631
Elis76 skrev:
Sörlänningen skrev:Om pengarna står på mitt vanliga konto kan de då inte räknas till kapitalunderlaget?

Om de är separerade i bokföringen kan de ingå i kapitalunderlaget ändå, men det är väldigt olämpligt att blanda.

Man skall ju vara noga med vilka konton som har företagspengar och vilka som har privata pengar. Man bör se till att hålla dem helt separat. Sedan smittas ju inte pengar i detta av fall av att vara på fel konto ett tag. Jag har tillexempel det ordnat så att när jag tar ut pengar från Södra så hamnar de på ett konto där jag har privata pengar, men jag flyttar dem direkt till ett av mina företagskonton. Att de mellanlandar på ett privat konto syns inte i bokföringen.

Det enklaste är att strikt låta varje företagskonto motsvaras av ett bokföringskonto. Annars blir det bara förvirring. Om du betalar från ett privat konto bokför du det som egen insättning.


Skall vi hårddra det behövs en bokföringsorder om man flyttar pengar som Du beskriver. 😀

https://www.bjornlunden.se/bokf%C3%B6ring/bokf%C3%B6ringsorder__754#:~:text=En%20bokf%C3%B6ringsorder%20uppr%C3%A4ttas%20n%C3%A4r%20en,bokf%C3%B6ringsskyldige%20sj%C3%A4lv%20uppr%C3%A4tta%20en%20verifikation.


Ok, då gör jag ju rätt då.
Alltså, jag gör naturligtvis en bokföringsorder. Vad jag gör är att jag bokför en förflyttning från Södrakontot (som direkt speglar i ett bokföringskonto) till ett företagskonto på banken (direkt speglat i ett bokföringskonto). Men jag skippar att skriva ut den oundvikliga mellanlandningen på ett privatkonto. Så det blir ju en verifikation. Men inte två. Om man bokför det som två verifikationer blir det ju enligt mig mer fel, eftersom det då ser ut som eget uttag följt av egen insättning och det blir missvisande.

Användarvisningsbild

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Elis76  
#841633 Jag refererar enbart till det regelverk och handhavande som rekommenderas av Bokföringsnämnden.

Hur man sedan gör är upp till var och en.

Jag citerar @alias
- Om Skatteverket delar ens uppfattning vet man först efter att ha blivit granskad.

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Sörlänningen  
#841636 EDIT: Jag tog bort min egen kommentar.
Senast redigerad av Sörlänningen tis 23 apr 2024, 15:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Elis76  
#841638 @Sörlänningen

Nejdå, inte alls. Du tänker rätt tycker jag.
Sorry om det blev missförstånd.

Kommentaren var mera av generell natur när jag läste inläggen från 2014.

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841639 Skatteverket är väldigt tydliga med att aktier inte är tillgång i företaget. Köper du aktier för pengar från skogen, så bokför du det som eget uttag och därmed sjunker underlaget för räntefördelning.

Vinsten på aktierna beskattas som vanligt som kapitalvinst sen.

Användarvisningsbild

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Elis76  
#841655 @Mangan

Jag antar att det är detta Du hänvisar till?

https://www.bjornlunden.se/skatt/skatt-p%C3%A5-aktier-och-v%C3%A4rdepapper-i-enskil__7038

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Sörlänningen  
#841665
Elis76 skrev:@Mangan

Jag antar att det är detta Du hänvisar till?

https://www.bjornlunden.se/skatt/skatt-p%C3%A5-aktier-och-v%C3%A4rdepapper-i-enskil__7038


Det var så jag hade gissat att det var, fint med ett klargörande.

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841670 Eller så kan man titta i inkomstskattelagen. 🙃

De enda värdepapper du kan ha i din enskilda firma är Södras andelar och emissioner. 😉

Avatar Fallback

Re: Pengar fr avverkning till ISK på Avanza el skogskonto ?

Sörlänningen  
#841696
Mangan skrev:Eller så kan man titta i inkomstskattelagen. 🙃

De enda värdepapper du kan ha i din enskilda firma är Södras andelar och emissioner. 😉


Tur att det är exakt de jag har då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).