Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

5621 inlägg 204806 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#842406
Alvarsson skrev:
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Nej om inte du begriper att Norge subventionerar sin gas och oljeindustri samt flertal yrkesgrupper så vet vi andra om detta faktum. Du kanske skäms?

Jag är stolt över det lilla Norge har åstadkommit, även utan subventioner till oljesektorn!! ✌️
Men, res till Stockholm och kedja in dig vid dörren till ambassad efter ambassad, protestera och visa din avsky, istället för att sitta på ett forum och skriva ditt skräp, dag ut och dag in!
Om du gör det tillräckligt många gånger kanske du kommer med på nyheterna 🤣


Mitt epitet var nog mer träffande än jag trodde!

Inte alls.
Vi norrmän lever gott på hur oljeindustrin bygger vårt land. Osubventionerat, men spottar fortfarande in stora summor i vår statskassan.

Från teknisk veckotidning
Equinor skal bore 34 nye brønner i 2024
Equinor ser et så stort potensial i norsk sokkel at de vil bore mellom 20 og 30 nye brønner i minst ti år framover. Neste år skal selskapet bore til sammen 34 nye brønner.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Rotvältaren  
#842407
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Men har du inte så pass förstånd så du begriper skillnaden på olika subventioner? Och att man kommer till olika resultat beroende vilka subventioner man räknar på?


Ja tydligen förstår IEA skillnaden på riktiga subventioner och påhittade subventioner


Du visar på en bottenlös okunskap när du beskyller IMF för påhittade subventioner.


Jag hänvisar bara till IEA som är en självständig organisation till skillnad från IMF som toppstyrs av sina medlemsstater.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#842408
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Men har du inte så pass förstånd så du begriper skillnaden på olika subventioner? Och att man kommer till olika resultat beroende vilka subventioner man räknar på?

Du kan berätta på svenska hur IEA och IMF i detalj beräknar subventioner.
Visst har du läst rapporterna så noga att du vet skillnaden mellan dem?


Det är en väldigt berättigad fråga. Jag bifogar en artikel om direkt stöd som IEA har räknat på de kommer fram till 12000 miljarder. I IMFs rapport innefattar alla subventioner som miljö och andra indirekta kostnader.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trot ... rekordhoga

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#842409
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Men har du inte så pass förstånd så du begriper skillnaden på olika subventioner? Och att man kommer till olika resultat beroende vilka subventioner man räknar på?


Ja tydligen förstår IEA skillnaden på riktiga subventioner och påhittade subventioner


Du visar på en bottenlös okunskap när du beskyller IMF för påhittade subventioner.


Jag hänvisar bara till IEA som är en självständig organisation till skillnad från IMF som toppstyrs av sina medlemsstater.


JO men för det första är det en gammal rapport, för det andra så räknar IEA bara på delar av subventionerna.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#842413 Hälften av subventionsökningen på IEA beror på kriget i Ukraina som har resulterat i betydligt högre gaspriser etc, det vill säga krigsrelaterat, även om Rotvältarens siffror var gamla så är de på sätt och vis aktuella än i dag .

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#842418 Bakom alla dessa siffror finns det orsaker. Kriget i Ukraina är en orsak. Det IMF gjort är att de tittat på alla subventioner det är klart dör det 9 miljoner varje år i förtid medför detta enorma kostnader för samhället Det är som hela Norge gånger två varje år. Sedan alla som blir sjuka det mänskliga lidandet är enormt även kostnaderna blir skyhöga. Samlar man ihop allt detta kommer IMF fram till 74000 miljarder. Jämförbart då med IEA 12000 miljarder men i de siffrorna ingår enbart prisstöd,

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#842421 Ja, det är korrekt att räkna människoliv och förlorad hälsa som ett värde, det ifrågasätter jag inte alls. Jag är också medveten om att kol står för långt över hälften av skadorna.

Även om detta inte direkt kan sättas under grön omställning kan vi i grön omställning åtminstone se vilka regioner som har fel utveckling, som Kina, Indien, Pakistan och Bangladesh.

De dolda farorna i livet som vi aldrig tänker på är något annat:
https://dinside.dagbladet.no/fritid/ala ... e/81318916

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#842422 Absolut!

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

skogshare  
#842431
Tor R skrev: Även om detta inte direkt kan sättas under grön omställning kan vi i grön omställning åtminstone se vilka regioner som har fel utveckling, som Kina, Indien, Pakistan och Bangladesh.


Man undrar hur snabbt ffa Kina kan lyckas ställa om till fossilfri eller koldioxidfri energi och att få andra länder med sig i utvecklingen. Kompetensen verkar ju definitivt finnas. Så frågan är om man är beredd att satsa de nödvändiga resurserna. Kanske kan den egna befolkningens protester mot de hälsoskadliga luftföroreningarna och dess effekter på hela livsmiljön tillsammans med EU.s klimattullar, bidra till att avsevärt skynda på omställningen.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jannee  
#842437 Finns tyvärr inget som biter på rättfärdiga kommunister.
Kina ser möjligheter att konkurrera ut Västvärlden, bli herre på vår jord, sedan får det kosta vad det vill.
Vad gemene man/kvinna i Kina tycker och tänker är oväsentligt.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#842439
skogshare skrev:
Tor R skrev: Även om detta inte direkt kan sättas under grön omställning kan vi i grön omställning åtminstone se vilka regioner som har fel utveckling, som Kina, Indien, Pakistan och Bangladesh.


Man undrar hur snabbt ffa Kina kan lyckas ställa om till fossilfri eller koldioxidfri energi och att få andra länder med sig i utvecklingen. Kompetensen verkar ju definitivt finnas. Så frågan är om man är beredd att satsa de nödvändiga resurserna. Kanske kan den egna befolkningens protester mot de hälsoskadliga luftföroreningarna och dess effekter på hela livsmiljön tillsammans med EU.s klimattullar, bidra till att avsevärt skynda på omställningen.

Att protestera mot den kinesiska regeringen har aldrig gett några bra resultat för dem som ställer upp.
Kineserna har tekniken och möjligheterna mer än någon annan, men de bygger landets välstånd mer än de bygger framtida hälsa, annars hade de inte byggt nya kolkraftverk.
Kol är väldigt enkelt, billigt, pålitligt, vilket är utmärkt för Kina, Indien etc.
Indien å andra sidan klarar sig ännu sämre jämfört med Kina, det är det land i Asien som växer mest i BNP, men också landet där det byggs lite förnybar energi och användningen av fossila bränslen ökar, d.v.s. främst kol som är också den energikälla som dödar mest.

9 miljoner människoliv är förstås allvarligt, men det som förbises av den som alltid tar upp siffran är var detta händer. Om du vill diskutera ett nummer måste du också dela upp numret i städer, regioner, kontinenter.
Och, här är det viktigaste, vi i Skandinavien och den västra delen av världen värdesätter människoliv, men gör de det på samma sätt i Indien, Kina, Bangladesh, Pakistan?
Jag tror att få el till industri och hem är mycket högre värderat for dom landarna, än de 5-6 miljoner som går bort för tidigt i livet.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jannee  
#842440 Du har säkert rätt Tor R.
MEN har någon räknat på hur många som skulle dö eller dött om inte kol eller olja nyttjades ?
Hur stor hade folkmängden varit i Kina, Indien, Pakistan och Bangladesh om varken kol eller olja hade funnits ?
Finns det över huvud taget någon beräkning på de POSITIVA effekterna dessa fossila ämnen haft för befolkningsutvecklingen ?
Kan jag få någon kommentar från besserwissrarna ?
Kan DU förklara orsaken till att det blev en befolkningsexplosion i Sverige från 1930.
Orsaken till att på 1800 talet och till 1920 utvandrade ca 1,5 miljoner från Sverige - VARFÖR DETTA ?
Vad hände efter 1930 eftersom utvandring mer eller mindre upphörde ?
Ta orsakerna till vad som skett innan du helt förkastar kolet och oljans positiva fördelar.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Tor R  
#842442 Jag tror att utan fossila bränslen skulle hundratals miljoner dö mycket snabbt, och inom några år en eller två miljarder.

Mycket av utvecklingen av jordbruket har kommit till på grund av fossilt bränsle, vi går inte för långt tillbaka i historien där hästen var det viktigaste på gården.
Och befolkningen behöver mat för att leva och för att växa i antal.

Jordbruksmaskiner, entreprenadmaskiner, godstransporter är där elutvecklingen inte har skett, åtminstone inte till den grad att den kan användas i stor skala.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#842458 Vätgasen har framtiden för sig.
https://www.energinyheter.se/20240429/3 ... asstrategi

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jannee  
#842460 Djävla vad olyckor denna vätgas kommer att förorsaka.
Kärl och kopplingar som man "tror" är täta kommer snart visa sig orsaka enorma olyckor.
Ett kärl som fungerar bra för gasol är inte på långa vägar tillräckligt tätt för att kunna lagra vätgas, har gemene man den kunskapen som behövs för att hantera denna gas ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).