Skogsnyheter

SCA i blåsväder inför bokslut

52 inlägg 13606 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Guld och skogar  
#842182 De har skrivit på twitter att det är nästa projekt, de ber även om tips på bra områden att testa och leverantörer av tjänster.

Elmia
Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Robur Clivus  
#842183
Guld och skogar skrev:De har skrivit på twitter att det är nästa projekt, de ber även om tips på bra områden att testa och leverantörer av tjänster.


Bra, är lite Enron feeling över SCA just nu!

Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

svampbob  
#842244
Robur Clivus skrev:Ny rapport av SCA, man visar bra siffror som vanligt för marknaden, redovisningsmässigt! För värdeinvesteraren i mig börjar det hissa varningsflagg. ytterligare en teknisk vinst med biologiska tillgångar som ökar trots avverkning och ränteuppgång, skuldsidan av balansräkningen ökar med levererad vinst och utdelning. jag tror viceroy är nåt på spåren, detta känns inte rätt. ni som har välgallrade skogar lika bolagen, hur uppfattar ni laserscannigens noggranhet i norr? Är nog dags för Viceroy att gå igenom lantmäteriets data för att skapa lite klarhet, just nu känns det som SCA tror att deras skog är särimner!

Svampbob: du har väl välgallrade skogar, hur bra stämmer lasserscannigen hos dig?


Delvis har jag välgallrat men även mycket som jag inte har hunnit över. Jag har en bekant här på forumet som hjälper mig med att tolka laserskanningarna och de siffror som jag får från honom stämmer bra.

Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Elis76  
#842256 För mig stämmer också laserskanningarna förvånansvärt bra.

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Alvarsson  
#842260 Det är samma erfarenhet jag har, på gränsen till mycket bra.

Avatar Fallback

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Robur Clivus  
#842300
Elis76 skrev:För mig stämmer också laserskanningarna förvånansvärt bra.


Bra, tack för input från alla, då har vi snart svar på denna härva!
Jag tror skogsbolagen kommer ångra sig enormt att de bytte redovisningsmetod för skogen.

Användarvisningsbild

Re: SCA i blåsväder inför bokslut

Guld och skogar  
#842315 Dom bytte ju pga Billeruds stora försäljning, det ironiska är att Billerud skrev ner värdet på skogen ganska ordentligt under 2023, men då hakade inte de andra på. Lindvalls artikel beskriver detta perfekt. https://iskogen.se/kuriosa/svenska-skog ... illgangar/ Jag läste i kvartalsrapporten att SCA kunde hålla upp marginalerna för att de tog mer skog ur egen skog, oklart om det var gallringar eller slutavverkningar. Ulf sa även i telefonkonferensen att virkesbristen är ett stort problem som skulle kunna leda till produktionsstopp. Jag är väldigt nyfiken på hur mycket skog dom verkligen har, det är ohållbart att fortsätta plocka ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).