Sida 1 av 2

Terri 1020

Postat: tor 19 feb 2009, 15:36
av calle336
Terri 1020 information.
Jag skulle vilja få lite info om Terri 1020 -84
Är detta något att ha?? Eller är det bättre att satsa på en atv med griplastarkärra??
Tanken är att köra i förstagallringar osv.
Hur mkt väger denna??
Det är ju smidigt om man kan förflytta den med Bil och släp

//Calle

Re: Terri 1020

Postat: tor 19 feb 2009, 15:46
av 970D
är alternativet Terri eller atv med griplastarkärra, så är mitt råd Atv med griplastarkärra. både snabb förflyttning smidig, och mer allsidig.

Re: Terri 1020

Postat: lör 21 feb 2009, 00:09
av glasshultarn
Terri är en blötmarksmaskin enbart. Den går som en gud på mossarna, kan du gå me stövlar går de köra, men de e ingen fastmarks skotare. De får inte vara ojämt å stenigt för då kör du sönder den.

Re: Terri 1020

Postat: lör 21 feb 2009, 12:37
av Henrik Petersen
det finns ju ochså alternativet med minitraktor med atv griplastarkärra

Re: Terri 1020

Postat: lör 21 feb 2009, 12:57
av trilla
Haltar inte jämförelsen lite? En terri är ju åtminstone en halv storlek större.

Re: Terri 1020

Postat: lör 21 feb 2009, 22:05
av granqvist
Har kört några vintrar med en Terri 1000D, kommentarerna gäller den modellen. Den är mycket lik 1020:an, emellertid.
kuusikuitua.jpg


calle336 skrev:Halloj
Är detta något att ha?? Elelr är det bättre å satsa på en atv med griplastar kärra??
Tanken är att köra i första ggns gallringar osv.
Hur mkt väger denna??
Det är ju smidigt om man kan förflytta den med Bil och släp
//Calle

Positivt:
- Lämnar inga djupa spår efter sig.
- Är en beståndsgående maskin även i 1:a gallringar, satsa ändå på risbädd där du tänker köra.
- Bränslesnål, min 1000D går på ca 1l/h.

Negativt:
- Är långsam, betydligt långsammare än en atv
- Klarar inte av kuperad terräng med fulla lass, om man inte har drift i vagnen
- Aningen svag motor.
- Ska ha en trailer för flyttningar

Mera:
Instruktionsboken säger: "Tjänstevikt(kombination vagn med däck) ca 1010kg" (tror det är utan griplastare och hytt)

Re: Terri 1020

Postat: mån 23 feb 2009, 09:52
av calle336
Men är den så mkt större än en atv?? Jag har ingen koll så därför frågar jag :)
Det finns ju en på blocket till salu. Iof en gammal maskin å den hade ingen drivning på kärran.
Vi har ju tyvärr både stenigt och väldigt kuperat så den kanse inte är så mkt för mig då.
Vi har problem med att få upp vägar för MFen å skogskärra. då de e steningt å dant överallt. Så har vi ju ingen vagnsstyrning på kärran heller så den är väldigt otymplig.
Men kanske bättre å satsa på atvn då?

Re: Terri 1020

Postat: mån 23 feb 2009, 21:31
av trilla
Den på blocket står i estland rätt pris men kändas bängit att fara och hämta den, sen är nog en terri mer för norrländska myrar än stenig terräng.

Re: Terri 1020

Postat: ons 25 feb 2009, 13:46
av calle336
Jasså stog den där de skrev han inget om.
Nä borjar förstå att den kansek inte är så mkt att ha på våra stenmarker :) Då kan man ju slå de tankarna ur skallen ialla fall :)
Får återgå till mitt projekt å bygga en egen griplastarvagn till atvn

Re: Terri 1020

Postat: tis 17 mar 2009, 21:18
av Torsten
granqvist skrev:Har kört några vintrar med en Terri 1000D, kommentarerna gäller den modellen. Den är mycket lik 1020:an, emellertid.
kuusikuitua.jpg


calle336 skrev:Halloj
Är detta något att ha?? Elelr är det bättre å satsa på en atv med griplastar kärra??
Tanken är att köra i första ggns gallringar osv.
Hur mkt väger denna??
Det är ju smidigt om man kan förflytta den med Bil och släp
//Calle

Positivt:
- Lämnar inga djupa spår efter sig.
- Är en beståndsgående maskin även i 1:a gallringar, satsa ändå på risbädd där du tänker köra.
- Bränslesnål, min 1000D går på ca 1l/h.

Negativt:
- Är långsam, betydligt långsammare än en atv
- Klarar inte av kuperad terräng med fulla lass, om man inte har drift i vagnen
- Aningen svag motor.
- Ska ha en trailer för flyttningar

Mera:
Instruktionsboken säger: "Tjänstevikt(kombination vagn med däck) ca 1010kg" (tror det är utan griplastare och hytt)



Är det någon som vet vad det sitter för hydraulpump på en terri 1020D årsmodell 1984
den sitter på motorblocket under insugningsröret eller om någon har en instruktionsbok till 1020 mycket tacksam om någon svarar

Re: Terri 1020

Postat: tis 24 mar 2009, 19:36
av Bybonden
Hej
Vet bara att den kostar 3500+moms har bytt på min Terri 1020 D -85
Blev stor skillnad.
Nog tycker jag att Terrin är svag att köra där det är kuperat, men en ATV vad kan jag göra med den i snö och kuperad terräng???

Re: Terri 1020

Postat: tis 24 mar 2009, 21:35
av Torsten
Var fick du tag på den pumpen För jag håller på att renovera en gammal lite risig 1020 och det fattas en kylare om någon vet vilken kylare som passar tex till någon bil

Re: Terri 1020

Postat: tis 24 mar 2009, 22:57
av Bybonden
Beställde den hösten 2007 vid Svemek Hb (det är annan ägare nu vet inte vad han beställde pumpen i sin tur).
Har nog den gamla pumpen kvar i garaget???
Undviker att handla från Martinell Modell Service AB de har bra service men mycket höga kostnader.

Re: Terri 1020

Postat: ons 25 mar 2009, 14:27
av granqvist
Hejsan,

Har också bytt pumpen som sitter i motorblocket på kubotan. Beställde min från han som har Terrins reserdelsförsäljning här i Finland. Pumpen hör ihop med motorn så misstänker det är en kubota-reservdel. Reservdelsförsäljarn här ville veta om pumpen satt fast med sex eller åtta bultar, ska finnas två olika modeller.

--
Antti

Re: Terri 1020

Postat: ons 25 mar 2009, 17:52
av Bybonden
granqvist skrev:Hejsan,

Har också bytt pumpen som sitter i motorblocket på kubotan. Beställde min från han som har Terrins reserdelsförsäljning här i Finland. Pumpen hör ihop med motorn så misstänker det är en kubota-reservdel. Reservdelsförsäljarn här ville veta om pumpen satt fast med sex eller åtta bultar, ska finnas två olika modeller.

--
Antti


Var in i garaget och tittade på den gamla pumpen, tänkte inte på hur många bultar den var fäst med, men den har levererats av Generalagenten i Sverige, (Martinell Modell Service AB)
Skall åka förbi garaget i morgon också om du är intresserad av det, har för mej att det är fyra bultar.
Nu har jag tänkt till,pumpen är ju monterad på ett fäste som sitter på blocket på motorn.
Kan skicka en bild på pumpen om du blir hjälpt av det?