Skotare

Praktik/lärling

32 inlägg 3714 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Praktik/lärling

Anders95  
#826252 Hej! Är en kille ifrån Värmland på 28 år som har ett stort intresse för skogen och skogsbruket. Jag har vart med både far och farfar i skogen sen barnsben och alltid haft ett brinnande intresse av skogsmaskiner. Tänkte kolla om det finns någon skogsentreprenör som kan tänka sig att ha en praktikant/lärling hos sej och låta mig åka med i skotare eller skördare. När vi haft maskiner i farsans skog har jag alltid vart med och tittat och jag kan stå och titta i flera timmar och har även åkt med en kort sväng. Jag tittar dagligen på Youtube om skogsmaskiner och senaste mässan jag var på så provsatt jag en Rottne h8 och ställde frågor osv till försäljaren varpå han frågar vad jag kör för maskin idag? Jag har aldrig kört en skogsmaskin i hela mitt liv svarade jag, Ehm jaha oj ja då var du väldigt påläst och insatt ändå må jag säga för du vet ju redan det mesta om denna maskinen det hör jag det haha. Så jag kollar här om det är ngn skogsentreprenör i Värmland helst i närheten av Hammarö,Karlstad,Kil,Grums,forshaga eller Filipstad som kan tänka sig att lära upp eller bara låta mig åka med😊 kör en Farma T9 med 2spaks el on/off på farsans gård och vi brukar Manuell gallra och leverera ca 150 m3 fub/år så lite kranvana har man även om det är skillnad på riktiga maskiner 😃



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Praktik/lärling

hfab  
#826254 Årets hittills bästa inlägg!
Tyvärr har jag inget att erbjuda men jag önskar dig all lycka till. 👍

Om du inte får napp på en så bra förfrågan så är skogsentreprenörerna i Värmland inte mycket värda

Användarvisningsbild

Re: Praktik/lärling

Anders95  
#826373
hfab skrev:Årets hittills bästa inlägg!
Tyvärr har jag inget att erbjuda men jag önskar dig all lycka till. 👍

Om du inte får napp på en så bra förfrågan så är skogsentreprenörerna i Värmland inte mycket värda



Tack Dina snälla ord värmer en blyger 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Praktik/lärling

hfab  
#826447 https://ledigajobb.se/jobb/b2688f/skogs ... -enso-skog

Sök det här jobbet.
RING och prata med dom
Dom bör kunna hjälpa till med intern utbildning
Glöm inte att återrapportering är obligatoriskt på skogsforum

Avatar Fallback

Re: Praktik/lärling

AKKAMAAN  
#826475 Ett alternativ kan vara SCA om du kan tänka dig att flytta norrut. SCA planerar att starta egen intern utbildning av skogsmaskinförare och en sån utbildning ger dig en bra bas att bygga vidare på. Har för mig att SCA betalar lön under utbildningen Så klart måste du (rent moralsikt) då arbeta några år på SCA. För att bli antagen till den utbildningen så måste du nog skriva dig på en ort inom SCA's verksamhetsområde för att visa att du "är seriös" som en framtida SCA förare.

Avatar Fallback

Re: Praktik/lärling

hfab  
#826605 @Anders95

Du är in och läser i tråden, men kommenterar inte.
Har du ringt?
Har någon entreprenör hört av sig?

Användarvisningsbild

Re: Praktik/lärling

Anders95  
#826621 Hej! Tack för tipset men har vart I Kontakt med Stora tidigare utan framgång :/ Och tyvärr har ingen entreprenör nappat eller hört av sig 😔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Praktik/lärling

Knagge  
#826622
Anders95 skrev:Hej! Är en kille ifrån Värmland på 28 år som har ett stort intresse för skogen och skogsbruket. Jag har vart med både far och farfar i skogen sen barnsben och alltid haft ett brinnande intresse av skogsmaskiner. Tänkte kolla om det finns någon skogsentreprenör som kan tänka sig att ha en praktikant/lärling hos sej och låta mig åka med i skotare eller skördare. När vi haft maskiner i farsans skog har jag alltid vart med och tittat och jag kan stå och titta i flera timmar och har även åkt med en kort sväng. Jag tittar dagligen på Youtube om skogsmaskiner och senaste mässan jag var på så provsatt jag en Rottne h8 och ställde frågor osv till försäljaren varpå han frågar vad jag kör för maskin idag? Jag har aldrig kört en skogsmaskin i hela mitt liv svarade jag, Ehm jaha oj ja då var du väldigt påläst och insatt ändå må jag säga för du vet ju redan det mesta om denna maskinen det hör jag det haha. Så jag kollar här om det är ngn skogsentreprenör i Värmland helst i närheten av Hammarö,Karlstad,Kil,Grums,forshaga eller Filipstad som kan tänka sig att lära upp eller bara låta mig åka med😊 kör en Farma T9 med 2spaks el on/off på farsans gård och vi brukar Manuell gallra och leverera ca 150 m3 fub/år så lite kranvana har man även om det är skillnad på riktiga maskiner 😃

Riktigt bra inlägg
Ring till din lokala virkesköpare de brukar ha koll på olika entreprenörer och vilka som kan tänkas behöva arbetskraft.

Användarvisningsbild

Re: Praktik/lärling

Anders95  
#826626 Har redan testat sen vägen 😕

   TS
Användarvisningsbild

Re: Praktik/lärling

Williamm  
#826627 Jag har tyvärr inga bra tips, men det är svårare än man tror att få tag på skogsfolk har jag märkt.
Men när du vill köra maskin så får du inte problem med försäkringar i alla fall, som det blev när jag ville hugga manuellt.

Det måste finnas någon med lita äldre maskiner som har jobb upp över öronen som gärna vill ha hjälp, men då måste man ner under stubbarna och i gamla saab:ar och leta...

Kolla med verkstäderna som reparerar maskinerna, de kan nog ge dig några nummer att ringa.

Avatar Fallback

Re: Praktik/lärling

hfab  
#826629
Anders95 skrev:Hej! Tack för tipset men har vart I Kontakt med Stora tidigare utan framgång :/ Och tyvärr har ingen entreprenör nappat eller hört av sig 😔

Vad som varit tidigare spela ingen roll idag.

Dom söker en förare nu.

Jag kanske har missuppfattat något.

Vill du jobba med skogsmaskiner, eller vill du bara åka med och lära dig?

Användarvisningsbild

Re: Praktik/lärling

Anders95  
#826631 Farsan jobbar på renseriet på stora Enso och försökte hjälpa mig att få kontakt med dom som hade hand om gallringar och avverkningar och utan utbildning så fanns det inte möjlighet till något där. Jag vill ju jobba som skogsmaskinförare men tänkte ju om det hade gått att gå en annan väg än att flytta långt och gå utbildning då jag har en sex åring hemma så blir det svårt att flytta och tänkte därför att det var värt att testa att se om man kunde bli lärling och börja med praktik tex eller vad entreprenören nu kan tänka sig 🙂 men var tydligen svårt att få napp verkar det som,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Praktik/lärling

Williamm  
#826632
Anders95 skrev:Farsan jobbar på renseriet på stora Enso och försökte hjälpa mig att få kontakt med dom som hade hand om gallringar och avverkningar och utan utbildning så fanns det inte möjlighet till något där. Jag vill ju jobba som skogsmaskinförare men tänkte ju om det hade gått att gå en annan väg än att flytta långt och gå utbildning då jag har en sex åring hemma så blir det svårt att flytta och tänkte därför att det var värt att testa att se om man kunde bli lärling och börja med praktik tex eller vad entreprenören nu kan tänka sig 🙂 men var tydligen svårt att få napp verkar det som,

Det måste gå, är ingen raketforskning de sysslar med precis.
Jag lyckades på Gotland där det inte finns något skogsbruksgymnasium och tycker det gått ganska bra. Jag ringde runt och tjatade i två år.
Nu kör jag som F-skattare åt några olika entrepenörer, mest manuell-huggning och en del skotning. Men jag är inte fullärd än.
Men det går.

Användarvisningsbild

Re: Praktik/lärling

Anders95  
#826634 Ja som manuellhuggare är det nog lättare :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Praktik/lärling

hfab  
#826635 @bodaedet
@skogsjan695xl och
@Fredrik Reuter kanske kan tipsa om någon bra entreprenör.

I annonsen jag länkade till finns ett telefonnummer till en Mikael på stora.
Ring och fråga om dom kan ta in en lärling/praktikant.
Fråga också om du kan få tips på entreprenörer som kan hjälpa dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).