SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

40 inlägg 17941 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

AKKAMAAN  
#815578
Tralsmo skrev:En intressant fråga som uppstår alltid vid såna här betydelsefulla innovationer i skogsbranchen är varför dom i princip alltid rinner ut i sanden.

$$$$ kontra nyttan

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818930 Ni undrar hur försäljnings- och serviceorganisation kommer byggas upp.
Det finns ju redan en sådan organisation.
Tittar man i värmland så säljer ju Maskin Väst farma och de har ju erfarenhet av Rottne skogsmaskiner. Så det blir nog inget problem när det gäller försäljning och service.
Samma gäller för Sundahls i Växjö.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Torbjörn Johnsen  
#818939 Jag förstod på Farma att inte alla deras svenska ÅF ska sälja skotaren. Vilka det blir kommer att meddelas i början av 2024 och de du nämner är nog inga högoddsare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818955
samuel skrev:Ni undrar hur försäljnings- och serviceorganisation kommer byggas upp.
Det finns ju redan en sådan organisation.
Tittar man i värmland så säljer ju Maskin Väst farma och de har ju erfarenhet av Rottne skogsmaskiner. Så det blir nog inget problem när det gäller försäljning och service.
Samma gäller för Sundahls i Växjö.

Frågan är väl lite om Rottne vill att deras återförsäljare ska sälja ett annat märke som ev konkurrerar med deras minsta modell

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819121 Jag tror inte att Rottne vill stöta sig med deras två största ÅF. De ihop säljer ju på ett stort område. Hela Västsverige och Sydsverige.
Men vi får väl se hur det blir snart.....

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

FARMA NORDEN AB  
#842174 Nu ska äntligen maskinen visas upp för publik.
På Emmaboda Skog och traktor samt Skogsmaskinsdagarna i Karlskoga kommer den dom vill att kunna stifta närmare bekantskap med FARMA LF8

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

AntonD  
#843052 Emmaboda är lite för långt bort för mig. Någon som ska dit får gärna svara vad det är för flöde från pumpen.
Jag ser ju den perfekta kombimaskinen för den självverksamme. Bara på med typ logmax 2000 och log mate 510 ifall pumpen ger nog med flöde (vilket jag tror).

Snabbfäste på grind å mankar så har terri 3cw seriös konkurrens, där farma har mer effekt och kanske flöde men samma kompakta storlek

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

maltex  
Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

AntonD  
#843079 Missat den, men samma info står ju även i första inlägget 🙃 men jag tror aldrig jag uppfattade att det bara är en pump som sköter både hydrostat och kran/funktioner.

Det är alltså väldigt likt prosilva som också bara har en stor pump för all hydraulik.

260L, kan de va en 160cc pump kanske?

Vilket räcker gott och väl för ett skördaraggegat!

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Wrangler  
#843083 Dom verka ha tänkt till att man vill göra kombimaskin av den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).