SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

40 inlägg 17947 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Tralsmo  
#815304
JohannesG skrev:Utifrån Torbjörns beskrivning förstår jag det som att varje hjul styrs individuellt baserat på data från diverse givare. Detta ska då göra att maximal kraft är tillgänglig på alla hjul hela tiden samtidigt som inget hjul skall kunna börja spinna ensamt om det kommer på exempelvis en hal rot. Men till skillnad från en maskin med diffspärr så river den inte i underlaget eftersom innerhjulen tvingas gå långsammare.



Exact så uppfattar ja de ochså.

Men hjulmotor i varje hjul går inte att likna vid vanlig mekanisk drivning.

Diffspärr är nåt helt annat än motorer på varje hjul.

Om de nu funkar så här som vi nu tror (akkaman kan förmodligen reda ) så är den här maskinen "diffad" hela tiden utan dom negativa konsekvenser som en diffad mekanisk drivning skulle ge.
Däremot tror ja att de finns saker som är både positiva å negativa me de här.
Men de är ja inte tillräckligt pedagogisk för å förklara.

Som Svampbob redan nämnt så är ju diff å hänga kran på rätt sida när de börjar bli problematiskt nåt som varje rutinerad maskinförare har koll på.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Amatörhuggare 62  
#815306 Är det som på 2002 Å dylika maskiner. En potensiometer i hytten. Å ju mer diff man vill ha, ju högre procent. På ratten. Har för mig man hade cirka 40 - 50 % på ratten. Och när man va i något stenhie, fick man vrida på mer. Men då gick det tungt, och den blev krum.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Tralsmo  
#815308
Amatörhuggare 62 skrev:Är det som på 2002 Å dylika maskiner. En potensiometer i hytten. Å ju mer diff man vill ha, ju högre procent. På ratten. Har för mig man hade cirka 40 - 50 % på ratten. Och när man va i något stenhie, fick man vrida på mer. Men då gick det tungt, och den blev krum.


Dom där systemen på 2002 å h8 vet ja inget om ska ja säga direkt.
De ja bara kan undra är om dom styr hjulmotorerna på samma sätt som en sån här som tar hänsyn till skjuvningen mellan yttre å inre hjulbanor.
Senast redigerad av Tralsmo lör 21 okt 2023, 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Tralsmo  
#815310 Galet kan de bli. Raderat.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815410 Hoppas att de får till designen och färgsättningen lite innnan den kommer i produktion. Nu liknar den mest något att skota fram artilleriammunition med.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

r93  
#815418 Hur stor är skotarmarknaden?
Först när jag läste om detta så verkade det intressant med en skotare för stora skogsägare, själv skulle jag aldrig ha möjlighet att skaffa någon, men ju fler det säljs ju fler begagnade blir det ju.

Men denna verkar ju både dyr och komplicerad, farma bygger skogsvagnar, och nu bygger dom en skotare, om man ska investera så stora pengar, gör man inte det hos dom etablerade fabrikaten med utbyggd service och liknande?

Varför skulle man köpa en sådan här när det finns malwa, vimek, och flera?

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Tralsmo  
#815437 Fördelarna som ja ser de me den här skotaren är ju marktrycket (bärigheten) å att man slipper skjuvningen mellan hjulen i svängarna.

Den ser ju nogåt militärisk ut som skogsola redan påpekat.
I övrigt ger den ett klumpigt utryck men de tror ja bara är ett synintryck.

I övrigt tror inte ja att 8 hjulmotorer med tillhörande ventilpaket behöver bli dyrare än mekanisk drivning.
Men många fördelar blir de ju om nu allt funkar som de sägs.

Att man till slut bestämde sig för att överge tanken me att göra den attraktiv för enskilda skogsägare är ju att ska man ha en chans på marknaden så blir de ju för dyrt.

Blir mycke intressant att se kundpriset.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Tralsmo  
#815438 De ja glömde å nämna är ju tillgången på service å reservdelar å där kan de ju chita sig ordentligt för en entreprenör om man inte är bekant med nödvändigheten av de.
Särskilt me nya och oprövade grejor.
Samtidigt så har ja svårt å tro att den här skotaren skulle va byggd på annat än standard prylar i hydraulik å elektro nik.
Men farma är väl rätt seriösa i övrigt deras tekniker får väl uppgradera sig å me rätt inställning på företaget så bör dom väl kunna tillhandahålla duktig support.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

AKKAMAAN  
#815455
svampbob skrev:Hydraulik är jag ingen expert på men @AKKAMAAN har garanterat koll på hur väl det går att diffa och hur bränsleekonomin blir med det valet för drivning.

Om det är som Torbjörn beskriver i öppningsinlägget så är ju systemet redan diffat eftersom både flöde (egentligen hjulmotor deplacementet) och tryck är kontrollerat till varje hjulmotor. Hjulmotorernas individuella varvtal kontrolleras av en varvtalsgivare på varje hjulmotor.

Jag sitter här och försöker simulera (i mina tankar) fram svagheter i systemet vid extrema kör förhållanden. Det jag nämner nedan är bara spontana tankar som säkert kan "kritiserar" med motargument.

Kan kontrollsystemet tillräckligt snabbt besvara uppkomna skillnader i mark grepp och rullnings väg? Vad gäller rullnings väg så vet vi ju att ytterhjulen vid horisontell kurvtagning behöver högre varvtal än inner hjulen. Men hur blir det vid snabbt uppkommen "vertikal kurvtagning" dvs när ett av boggi hjulen ska rulla vertikalt uppför mark hinder medan det andra boggi hjulet ska driva horisontellt? För att inte "uppskruvning" ska ske så måste hydraulmotorernas deplacement ändras lika snabbt som varvtal skillnaden uppstår.

Hjulet som slirar minst horisontellt måste vara det som "leder", och då måste väl hjulen som slirar mer ges ett lägre ett hjul varvtal. Att minska en hjul motors varvtal kräver att motor deplacementet måste ökas. Men om deplacementet redan är på max dvs hjulet redan går så långsamt som möjligt med relation till det pump flöde pumpen ger då måste i stället det drivande hjulet varvtal ökas

Det skulle vara intressant med en givare som håller koll på den verkliga maskin hastigheten för att mäta "slirningsgrad" Att mäta hjul varvtalet och via hjulet omkrets beräkna körhastigheten talar ju inte om sanningen om det finns slirning mellan hjul och körunderlag. Slirning kommer alltid att uppstå i olika situationer. Och slirning sliter på både körunderlag och däck.

Ett lästips för ökad förståelse är Terrängmaskinen Del 2 sidorna 82 till 134. Tyvärr har jag den inte skannad och tillgänglig online. En vacker dag kanske...

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

HannuRöj  
#815476 😀 Detta med olika hastighet har mest göra med styrning.
Moderna skogsmaskinerna styrs med drift, inte med cylidrar på midjan. Behövs en program som delar flödet separat på varje fyra boggi.
Fungerar ungefär så här:
Före kurvan kopplar datorn kretserna kors (vf+hb, hf+vb).
När midjan har nåt önskat läge, byts vf+vb och hf+hb på samma krets. Hastighetskillnaden (v-h) håller maskinen i detta läge. När maskinen återigen styrs av spaket, förändras hastighetsskillnad - så länge midjan har nått rakt läge. När den ska vändas, kopplas kretserna återigen kors osv..

Minskar avsevärd markskador men även belastning på midjan, samt sparar bränsle.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815482 Det där kan aldrig funka i verkligheten. Ofta måste man vrida maskinen när den står stilla eller näst intill.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

svampbob  
#815484
Tralsmo skrev:De ja glömde å nämna är ju tillgången på service å reservdelar å där kan de ju chita sig ordentligt för en entreprenör om man inte är bekant med nödvändigheten av de.
Särskilt me nya och oprövade grejor.
Samtidigt så har ja svårt å tro att den här skotaren skulle va byggd på annat än standard prylar i hydraulik å elektro nik.
Men farma är väl rätt seriösa i övrigt deras tekniker får väl uppgradera sig å me rätt inställning på företaget så bör dom väl kunna tillhandahålla duktig support.


Att direkt ge sig in på proffsmarknaden kan bli knepigt. Farma har ingen tidigare vana att arbeta serva det klientelet. En bonde som får vänta en vecka på en reservdel till sin skogsvagn gör ingen sak av det till skillnad mot en proffs användare.

I princip alla andra aktörer har börjat på en låg nivå och jobbat sig upp till mera avancerade maskiner och försiktigt in på proffsmarknaden. Alstor, Malwa, Terri, Vimek osv.

Användarvisningsbild

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

HannuRöj  
#815488
Skogsola skrev:Det där kan aldrig funka i verkligheten. Ofta måste man vrida maskinen när den står stilla eller näst intill.

😀Stämmer bra det. Då vrids midjan som vanligt, med styrcylindrar.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

Tralsmo  
#815559 Har läst akkamans inlägg flera gånger nu.

Ja håller helt med men kan tyvär inte kritisera nånting i hans resonemang.
Har för lite kunskap om hydraulik.

Har däremot googlat på de här å där finns beskrivningar på detta men dom gäller vanliga konventionella system typ skogsjan å h8 å de är nåt helt annat.

Om nu detta funkar å svarstider på hydrauliken i hjulmotorerns verkligen funkar som de påstås så är ju de riktigt mycke bättre än konventionella mekaniska system.
Naturligtvis uppstår dom positiva effekterna när man svänger. De ä ju hela poängen.

Vi höll ju på å bli inblandade i ett av Lennartssons projekt där en av fördelarna va just detta med individuell styrning av varje hjul.

En intressant fråga som uppstår alltid vid såna här betydelsefulla innovationer i skogsbranchen är varför dom i princip alltid rinner ut i sanden.

Avatar Fallback

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

maltex  
#815566 Transmissionen på Prosilvas maskiner är väl uppbyggd på liknande sätt. Men det är ju inte nån dussinmaskin här,så antalet referens objekt blir ju få.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).