sön 22 okt 2023, 18:38#815455
svampbob skrev:Hydraulik är jag ingen expert på men @AKKAMAAN har garanterat koll på hur väl det går att diffa och hur bränsleekonomin blir med det valet för drivning.
Om det är som Torbjörn beskriver i öppningsinlägget så är ju systemet redan diffat eftersom både flöde (egentligen hjulmotor deplacementet) och tryck är kontrollerat till varje hjulmotor. Hjulmotorernas individuella varvtal kontrolleras av en varvtalsgivare på varje hjulmotor.
Jag sitter här och försöker simulera (i mina tankar) fram svagheter i systemet vid extrema kör förhållanden. Det jag nämner nedan är bara spontana tankar som säkert kan "kritiserar" med motargument.
Kan kontrollsystemet tillräckligt snabbt besvara uppkomna skillnader i mark grepp och rullnings väg? Vad gäller rullnings väg så vet vi ju att ytterhjulen vid horisontell kurvtagning behöver högre varvtal än inner hjulen. Men hur blir det vid snabbt uppkommen "vertikal kurvtagning" dvs när ett av boggi hjulen ska rulla vertikalt uppför mark hinder medan det andra boggi hjulet ska driva horisontellt? För att inte "uppskruvning" ska ske så måste hydraulmotorernas deplacement ändras lika snabbt som varvtal skillnaden uppstår.
Hjulet som slirar minst horisontellt måste vara det som "leder", och då måste väl hjulen som slirar mer ges ett lägre ett hjul varvtal. Att minska en hjul motors varvtal kräver att motor deplacementet måste ökas. Men om deplacementet redan är på max dvs hjulet redan går så långsamt som möjligt med relation till det pump flöde pumpen ger då måste i stället det drivande hjulet varvtal ökas
Det skulle vara intressant med en givare som håller koll på den verkliga maskin hastigheten för att mäta "slirningsgrad" Att mäta hjul varvtalet och via hjulet omkrets beräkna körhastigheten talar ju inte om sanningen om det finns slirning mellan hjul och körunderlag. Slirning kommer alltid att uppstå i olika situationer. Och slirning sliter på både körunderlag och däck.
Ett lästips för ökad förståelse är Terrängmaskinen Del 2 sidorna 82 till 134. Tyvärr har jag den inte skannad och tillgänglig online. En vacker dag kanske...
Man lär så länge man undervisar...
//Per A