Socialt (mer om oss)

Kom i form med skogsforum..💪🙂

86 inlägg 11297 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kom i form med skogsforum..💪🙂

anersimyra  
#804478
Som rubriken anger så tänkte jag att det kan vara intressant för oss lite äldre ”slitna” medlemmar att väsentligt och med mycket enkla medel förbättra den allmänna fysiken.
För ca tre månader sedan vägde jag drygt 98 kilo och led av besvärande ryggont, smärtor och stelhet i armar, nacke men framförallt led jag av smärta i de främre lårmusklerna, att gå nerför trappan till undervåningen var ett långsamt företag där jag behövde ta hjälp av ledstången.
Efter att i hukande position ha sågat ett riktskär så nödgades jag ta hjälp av armarna och stammen för att dra mig upp i stående ställning!!
Att sitta på huk mer än någon halvminut var inte att tänka på på grund av smärtan det orsakade i lårmusklerna.
Min allmänna kondition var ärligt talad tämligen usel trots ett dagligt rörligt arbete.
När tvillingbrorsan åkte på en hjärtinfarkt för drygt tre månader sedan kände jag att det var dags att kontakta vården för en grundlig kontroll vilken inte föll väl ut då det enda jag erbjöds var en koll av blodtryck och blodfetter!!
Jag beslöt då att hänga på min sambo på ”kärringgymnastik” i form av vattengymnastik två gånger i veckan x en timma åt gången.
Samtidigt slutade vi äta processade charkprodukter vilket vi tidigare satt i oss minst fem dagar i veckan, utöver det så frossade jag själv goda feta delikatesskorvar var och varannan dag..🤤🤤🤤.
Hur som helst så hade ”kärringgympan” den effekten att mina kroppsliga smärtor avtog för att inom någon månad helt upphöra och jag kunde åter sitta på huk och ta mig upp utan annan hjälp än benens egna muskler.
En annan helt otrolig effekt av den mängdmässigt begränsade träningen tillsammans med det förändrade matintaget var den snabba och dramatiska viktnedgången..🙂 efter tre månader har jag nu förlorat 9 kilo och ”gubbuken” är numera ett minne blott.
Själv köpte jag mig i dagarna ett hemmagym bestående av fria vikter där man enkelt kan utföra några enkla basövningar vilka har god effekt och då särskilt om man kommit upp i åren.
Har man inte tillgång till lämpliga redskap så kan man enkelt utföra dessa basövningar med hjälp av timmersaxen och lämplig massabit och som Arne Tammer sa så räcker det med en kvart om dagen för att nå en dramatisk effekt på fysiken och då särskilt om man kommit en bit över femtio.
Hur dessa basövningar kan göras under det dagliga arbetet ska jag återkomma till och får under tiden inspirera de hugade med ”före efter” bilder.. 🫣 😀



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

Tralsmo  
#804487 Ja känner igen symtomen.

Faktum är att en av mina närmaste kompisar (64 år har de blivit) å ja diskuterade saken häromdagen.

Han pååbörjade detta redan för något år sen .

Han har nu bestämt att vi 3 barndomskamrater ska på börja detta.
Han säger ochså att de är väldigt lite som behövs.

Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

Stampep  
#804488 Klockrent och bra jobbat 👍
Nu är jag iofs "bara" snart 40 men kände ändå i höstas att det var dags att göra något.
Resulterat i iaf 12-15kg minus bara med hjälp av ändrad kosthållning och promenader då och då.

Känns som det viktiga inte ligger i att "råträna"
Men ta nån promenad i skogen, bär veden i påsar varje/varannan dag istället för en traktorskopa i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

anersimyra  
#804490
Stampep skrev:Klockrent och bra jobbat 👍
Nu är jag iofs "bara" snart 40 men kände ändå i höstas att det var dags att göra något.
Resulterat i iaf 12-15kg minus bara med hjälp av ändrad kosthållning och promenader då och då.

Känns som det viktiga inte ligger i att "råträna"
Men ta nån promenad i skogen, bär veden i påsar varje/varannan dag istället för en traktorskopa i veckan.

12-15 kilo är en ”hel liten människa” att släpa omkring på..🙂 själv hoppas jag på att slippa en infarkt vilket drabbat två av mina bröder och en hel hög släktingar. Huruvida jag kan sluta med blodtryckare och statiner återstå att se med tanke på mina ”värmlandsgener” som kan ställa till det även om man lever sunt och tränar..😨

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

anersimyra  
#804491
Tralsmo skrev:Ja känner igen symtomen.

Faktum är att en av mina närmaste kompisar (64 år har de blivit) å ja diskuterade saken häromdagen.

Han pååbörjade detta redan för något år sen .

Han har nu bestämt att vi 3 barndomskamrater ska på börja detta.
Han säger ochså att de är väldigt lite som behövs.

Då så, då passar det utmärkt att rapportera in resultatet i denna tråd.. 😀 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

anersimyra  
#804492 https://www.styrkelabbet.se/om/ Det här är en informativ sida med gott om tips och råd även om man inte skriver upp sig för nyhetsbrev eller medlemskap..👍🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

Stampep  
#804494
anersimyra skrev:
Stampep skrev:Klockrent och bra jobbat 👍
Nu är jag iofs "bara" snart 40 men kände ändå i höstas att det var dags att göra något.
Resulterat i iaf 12-15kg minus bara med hjälp av ändrad kosthållning och promenader då och då.

Känns som det viktiga inte ligger i att "råträna"
Men ta nån promenad i skogen, bär veden i påsar varje/varannan dag istället för en traktorskopa i veckan.

12-15 kilo är en ”hel liten människa” att släpa omkring på..🙂 själv hoppas jag på att slippa en infarkt vilket drabbat två av mina bröder och en hel hög släktingar. Huruvida jag kan sluta med blodtryckare och statiner återstå att se med tanke på mina ”värmlandsgener” som kan ställa till det även om man lever sunt och tränar..😨


Jotack har 1 som ligger därnånstans som gärna hänger på pappa 🤣 + storebror. Känns ju sådär när man knappt orkar bära båda samtidigt...
Ligger/låg lite högt på trycket med, inte farligt "än" men med 2 små lär man tänka till.

Hoppas det faller väl ut för dig, även om du inte kan sluta med medicin lär det ju knappast vara dåligt att hålla formen.

Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

anersimyra  
#804498
Stampep skrev:
anersimyra skrev:
Stampep skrev:Klockrent och bra jobbat 👍
Nu är jag iofs "bara" snart 40 men kände ändå i höstas att det var dags att göra något.
Resulterat i iaf 12-15kg minus bara med hjälp av ändrad kosthållning och promenader då och då.

Känns som det viktiga inte ligger i att "råträna"
Men ta nån promenad i skogen, bär veden i påsar varje/varannan dag istället för en traktorskopa i veckan.

12-15 kilo är en ”hel liten människa” att släpa omkring på..🙂 själv hoppas jag på att slippa en infarkt vilket drabbat två av mina bröder och en hel hög släktingar. Huruvida jag kan sluta med blodtryckare och statiner återstå att se med tanke på mina ”värmlandsgener” som kan ställa till det även om man lever sunt och tränar..😨


Jotack har 1 som ligger därnånstans som gärna hänger på pappa 🤣 + storebror. Känns ju sådär när man knappt orkar bära båda samtidigt...
Ligger/låg lite högt på trycket med, inte farligt "än" men med 2 små lär man tänka till.

Hoppas det faller väl ut för dig, även om du inte kan sluta med medicin lär det ju knappast vara dåligt att hålla formen.

Jag hade högt/normalt (140/90) men efter medicinering så har jag ibland ett tryck på 117/74 direkt efter att jag kommit från jobbet och dragit i mig en kopp kaffe, uppe på det så har jag snusat upp en halv dosa under dagen så trycket förefaller aningen lågt med tanke på att det faller ytterligare efter träning och matintag..😮

   TS
Avatar Fallback

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

Tralsmo  
#804574 Ja har ju strax över högt normalt tryck på morgonen.
145/95.
På kvällen efter maten så ligger de på 120/75.

Ja har för tillfjället ingen medicin men ja ska ta kontakt me vårdcentralen. Har fått remiss för utredning av blodtryck.

I mitt fall när ja ska operera handleden bör trycket ligga inom normal området.
Dom ska ju tömma armen på blod å då måste dom öka trycket i förhållande till blodtrycket å då är max 135 enligt läkaren.

Angående träning å matvanor så är nog matvanorna inte problemet.
Sen ja började skota heltid och fick större problem med knät så har de accelererat förmodlingen.
Öl konsumtionen förbättrar inte heller saken.

Frågan är hur man ska attackera problemet.
Ölkonsumtionen är ju inte lätt å komma åt. Särskilt inte i detta vädret.
De får nog bli lite träning.

Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

anersimyra  
#804583
Tralsmo skrev:Ja har ju strax över högt normalt tryck på morgonen.
145/95.
På kvällen efter maten så ligger de på 120/75.

Ja har för tillfjället ingen medicin men ja ska ta kontakt me vårdcentralen. Har fått remiss för utredning av blodtryck.

I mitt fall när ja ska operera handleden bör trycket ligga inom normal området.
Dom ska ju tömma armen på blod å då måste dom öka trycket i förhållande till blodtrycket å då är max 135 enligt läkaren.

Angående träning å matvanor så är nog matvanorna inte problemet.
Sen ja började skota heltid och fick större problem med knät så har de accelererat förmodlingen.
Öl konsumtionen förbättrar inte heller saken.

Frågan är hur man ska attackera problemet.
Ölkonsumtionen är ju inte lätt å komma åt. Särskilt inte i detta vädret.
De får nog bli lite träning.

Vad gäller min egen ölkonsumtion så är den oförändrad, eller rättare sagt oförändrat liten då den inskränker sig till sex till åtta 33cl flaskor i veckan. Något fler blir det ibland förstås vid längre ledighet och semester..🥳 Men till syvende och sist så är det kvoten mellan intagen och förbrukad energi som avgör hur mycket fett man lägger på sig, man kan i princip bli överviktig av att äta för mycket av frukt och grönt.
Sant är ju att man efter jobbet oftast är utsvulten som en varg och då lätt drar i sig ett berg som slukas såpass snabbt att man genast hämtar mer som även det försvinner ner i buken som vore det intaget med en sopsug..😋
Den där våldsamma hungern är dock ganska lätt att åtminstone efter någon vecka utnyttja i sin träning. Äter man sig stockmätt så kan man glömma all form av träning den dagen, men eftersom vi nu ska komma i form med skogsforum så är den nya matregimen lätt att följa..😃👍
Nu när vi har bestämt oss för att träna och vi vet att ett för stort matintag före träning hämmar eller omöjliggör denna så äter vi ganska exakt hälften av tilltänkt portion ca 1 timma före träningen. Resten av den tilltänkte portionen har man som mål att sätta i sig efter träningen..🤤
Efter en tid så finner man till sin överraskning att den ”lilla” halva portion man ätit innan träningen mättar både tillräckligt och mer behagligt än det berg man tidigare skyfflat i sig. Det innebär att den halva portion man tänkt äta efter träningen i stället läggs i matlåda.
Någon timma efter träningen så blir i varje fall jag åter tämligen hungrig och börjar sukta efter matlådan som är tänkt för nästkommande arbetsdag.
Den ger jag dock fan i och jag gör mig i stället två hårdmackor som jag först brer med majonnäs och sen toppar med ett tjockt lager hårdost och kaviar..😋
Mackorna går snabbt ner tillsammans med den andra halvan av det stora glas saft som jag glömt att nämna.
Vartefter magen ”ställer in sig” på den mindre totala mängden mat man så lätt sätter i sig så blir man mätt och belåten på drygt hälften av det man tidigare stoppade i sig och suget efter mer upphör helt.
Att sen frossa i mat, godis och öl någon eller ett par gånger i veckan inverkar inte på något sätt menligt på viktnedgången förutsatt att man fortsätter med sin nya mat och träningsregim som efter en tid går lätt som en plätt..🙂💪

   TS
Avatar Fallback

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804641 Innspirerande tråd, sjølv gått ned frå 90 kg til 86-87 (180 cm høg) frå 17 mai. Et kun snop på laurdagar og ete generelt litt mindre. Begynt og sykla og litt svømming no når det er så varmt i sjøen, 20-22 grader.

Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

anersimyra  
#804676
can skrev:Innspirerande tråd, sjølv gått ned frå 90 kg til 86-87 (180 cm høg) frå 17 mai. Et kun snop på laurdagar og ete generelt litt mindre. Begynt og sykla og litt svømming no når det er så varmt i sjøen, 20-22 grader.

Att äta mindre är en god start..🙂👍 midsommarhelgens godsaker är fortfarande orörda då jag inte kände minsta sug att stoppa i mig onyttigheterna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

tallen100  
#804689
anersimyra skrev:
1687804055_img_4836.jpeg
can skrev:Innspirerande tråd, sjølv gått ned frå 90 kg til 86-87 (180 cm høg) frå 17 mai. Et kun snop på laurdagar og ete generelt litt mindre. Begynt og sykla og litt svømming no når det er så varmt i sjøen, 20-22 grader.

Att äta mindre är en god start..🙂👍 midsommarhelgens godsaker är fortfarande orörda då jag inte kände minsta sug att stoppa i mig onyttigheterna.

Menade du att sätta i dej allt där på en helg? 🫣 😂

Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

anersimyra  
#804700
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
1687804055_img_4836.jpeg
can skrev:Innspirerande tråd, sjølv gått ned frå 90 kg til 86-87 (180 cm høg) frå 17 mai. Et kun snop på laurdagar og ete generelt litt mindre. Begynt og sykla og litt svømming no når det er så varmt i sjøen, 20-22 grader.

Att äta mindre är en god start..🙂👍 midsommarhelgens godsaker är fortfarande orörda då jag inte kände minsta sug att stoppa i mig onyttigheterna.

Menade du att sätta i dej allt där på en helg? 🫣 😂

Kunde ha hänt då min ”helg” sträckte sig från onsdag kväll till söndag eftermiddag..🤤🤣🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kom i form med skogsforum..💪🙂

bodaedet  
#805914 Vägde in på 101kg för två veckor sen, tänkte att nu får det vara nog. Stillasittande i skördaren dag efter dag å sambo som är makalös på att laga mat.... Promenader med vovven 3-4 ggr per dag i skogen för planering av stickvägar hjälper tydligen lite.
Har gjort som @annersimyra å halverat portionerna, snabba promenader på en haltimme-45 min med vovven på kvällen. Lite röjning och vedkapning var kväll. Är mycket piggare redan å väger in på 96kg. Bara 16 kg kvar...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).