Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14516 inlägg 3620811 visningar 221 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#823089 Har gått ett par dagar i klengallring/röjning och hämtat ut båda björk och gran till ved.

Använde den här lillsågen från Echo som jag har utrustat med 10" svärd och 3/8", 1,3 mm kedja
och är förvånad över hur effektiv den är.
Blir dock lite extra kaffesupning eftersom man får fylla tanken ofta, och jag
har för vana att ta fem minuters rast vid fyllning. 😉

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

64an  
#823254 Hej Jens Skoog, har för mig att jag läst någonstans att du även har kört stihl 201, är skillnaden mycket stor mellan stihlen och echon i kraft och tid/tank.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#823258
64an skrev:Hej Jens Skoog, har för mig att jag läst någonstans att du även har kört stihl 201, är skillnaden mycket stor mellan stihlen och echon i kraft och tid/tank.

Min Stihl 201 har jag pensionerat, tyvärr. Det var en skicklig proff slitvarg.
Eftersom en ny kostar skjortan och lite till, köpte jag mig en MS193 och senn
en MS194 som jag har användt mycket båda i kvistning och klengallring. och
som lånesågar när jag bjuder på såguppläring.
MS201 är självklart hacket snabbare och starkare än 193/194, men för en
gammal gubbe som mig spelar inte det så stor roll, men det gör skilnaden i vikt.
Den där lilla Echoen blev jag förtjust i när den låg där i hyllan hos Husqvarnahandlaren.
Det var som den ropade till mig att jag skulle köpa den, så det gjorde jag 😍
Den är i klass med MS193/194, men den väger mindre, och nu griper jag ofta till den
när jag ska gallra i klenskog.
Nackdelen är ju självklart att en full tank varar ned emot halva tiden av vad tanken
på MS201 gjorde, men för mig spelar det ingen roll.
Edit: Finns väl en tråd här där Fredrik och Torbjörn gjorde en samanlikning
mellan MS201 och den lilla Echoen samt en HVAsåg om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Torbjörn Johnsen  
#823279 Menar du den här Jens?
Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#823289
Torbjörn Johnsen skrev:Menar du den här Jens?
Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Stämmer 👍

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#823487 Det var inte bara julfirande som hanns med idag...

Före:



... ett dygns blötläggning i varmvatten och tvättmedel...



Efter en tur i tvättmaskinen:



Konstaterade att jag kanske bör försöka tvätta huggarkläderna lite oftare framledes! 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823488 Ingen ide, de blir skitiga igen. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823498
alias skrev:Det var inte bara julfirande som hanns med idag...

Före:

1703456533_20231223_183240.jpg


... ett dygns blötläggning i varmvatten och tvättmedel...

1703456534_20231224_110153.jpg


Efter en tur i tvättmaskinen:

1703456534_20231224_224422.jpg


Konstaterade att jag kanske bör försöka tvätta huggarkläderna lite oftare framledes! 😉

MVH
Alias


Då är det bara å ut o skita ner dom igen.😀

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823499
Mangan skrev:Ingen ide, de blir skitiga igen. 🙃


Kan vara bra å byta skit ibland. 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#823589
Vedmaskin skrev:
Mangan skrev:Ingen ide, de blir skitiga igen. 🙃


Kan vara bra å byta skit ibland. 😉


Visst fasen är det bara en kort stund som de brukar se rena ut, men nog åldras kläderna bättre om man blir av med ingrodd svett, kåda och olja m.m. lite då och då.

Det känns allt lite konstigt när det luktar nytvättat från arbetskläderna i pannrummet. 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#823605 Men jösses vad skogskläderna hux flux blir slitna efter en tvätt.
M.a.o. tvätta kläder är inget annat än en kapitalförstörelse 😁

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

machonisti  
#825415 Julmagen växer ännu en helg 😤
Kvicksilvret visar 30 below så inte blir det nån skogsdag imorgon heller.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#828800
Pannben skrev:Är ni tokiga i Skåne?? Elda rapshalm!?! Jättesmaskigt tycker iaf våra köttkor att det är. Bästa foderhalmen som jag erfarit är ärthalm. Därefter kommer raps- och havrehalm hack i häl.
Jag har aldrig förstått varför det inte utfodras med mer halm till sinkor och dräktiga dikor. Näringsmässigt behöver inte dikorna vallfoder före sista dräktighetsmånaden.
Jag ser som veterinär fram emot kommande kalvningssäsong. Förhoppningsvis blir det inte så många svåra kalvningar orsakade av att korna är för feta. Vilket tyvärr är allt för vanligt. Det är ju med kor som prästen sa om fattighjonen. "De skola födas men icke gödas."


@Pannben:
Hur gick det?
Fick du rätt när du förutspådde att 2019 års kalvningar borde bli enklare än föregående års dito?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Pannben  
#828979
alias skrev:
Pannben skrev:Är ni tokiga i Skåne?? Elda rapshalm!?! Jättesmaskigt tycker iaf våra köttkor att det är. Bästa foderhalmen som jag erfarit är ärthalm. Därefter kommer raps- och havrehalm hack i häl.
Jag har aldrig förstått varför det inte utfodras med mer halm till sinkor och dräktiga dikor. Näringsmässigt behöver inte dikorna vallfoder före sista dräktighetsmånaden.
Jag ser som veterinär fram emot kommande kalvningssäsong. Förhoppningsvis blir det inte så många svåra kalvningar orsakade av att korna är för feta. Vilket tyvärr är allt för vanligt. Det är ju med kor som prästen sa om fattighjonen. "De skola födas men icke gödas."


@Pannben:
Hur gick det?
Fick du rätt när du förutspådde att 2019 års kalvningar borde bli enklare än föregående års dito?

MVH
Alias


Då minnet är kort och inte längre ens gott så behövde jag kika i den statistik som finns avseende kalvningar. Tyvärr är den ganska grovhuggen i bedömningskriterierna. Och frågan är hur tillförlitliga uppgifterna är. Svår kalvning klassas det som om djurägaren rapporterar in att kon inte bedöms ha kunnat kalva utan draghjälp. Det är dock så att en hög andel svåra kalvningar i en besättning tyder på ett djurskyddsproblem och hur många vill rapportera in att de har det? Dessutom är det bara kontrollanslutna besättningar som rapporterar kalvningsproblem och det är framförallt avelsbesättningar som är anslutna till kontrollen och ingen vill väl skylta med att de har svåra kalvningar. Vad som är en svår kalvning är inte tydligt att definiera. En ko som kalvat utan assistans kan ha märkbara problem under en period orsakat av kalvningen som klassas komplikationsfri.
Avseende dödfödda kalvar finns risken att de inte födelserapporteras utan att det i systemet ser ut som att kon inte kalvat.

Den statistik som finns visar på att kalvningarna 2019 resulterade i färre dödfödda kalvar än 2018. Dock är det mycket låga nivåer och det har varit lägre tidigare och fortsatt nedåt senare. Andelen svåra kalvningar inrapporterade i köttkontrollen är under en procent och 2019 avviker inte från nivåerna andra år.


Slutsatsen blir väl att framtiden inte blir så bra som man hoppas på men brukar heller inte bli så illa som man kan befara. Ibland sker dock oförutsedda händelser som kullkastar tillvaron men då är det bara att bita ihop och gå vidare.

/Pannben

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#835766
Avverkade fanertimmer åt samma kund som jag skotade mossgallring åt ganska exakt ett år sedan.
Vänster på bilden är en bredd kanal, i ändan av mosset.
Björkarna växer i dikesjorden, hälften går lätt att fälla åt mosset, men den andra hälften kommer att kräva mer arbete. Banka kilor och veva fällriktare.. Som tur är, är trän inte särskild stora, 16" svärd räcket bra.
Tunna torrkvistar accepteras 5st/timmer, mest är stammarna tyvärr för kvistiga att göra två timmer, så det blir vanligtvis bara en 67 dm.
Men prestation verkligen var detta. Mina arm- och handled har blivit för gammla att bära 50 kubikaren.
15 lättaste gjort, och 40+ kvar. 😮 Får se nu..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).