Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

834 inlägg 143236 visningar 73 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#828608 Jag har haft otur med flera som jag har öppnat upp mig för. De som inte mått så dåligt, (de flesta) kan inte förstå. Så jag skulle lägga en brasklapp för nära o kollegor. Informera är en sak, men annars är det nog bäst o prata med externa. Byt tills du finner någon du finner bra. Många vårdcentraler erbjuder hjälp. Kämpa på, en dag i taget. Det är tungt o jag själv, ser fortfarande inte ljuset i tunneln.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828613 Köket ser bra ut, och diskmaskinen ser ju nöjd och glad ut!! Så då är allt bra!!


Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Stampep  
#828631
laguma skrev:Tycker din renovering ser förträfflig ut, önskar att jag att jag kunde säga det samma.
Var bor du närmare bestämt?


Tackar👍 bor i norra örebro län

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Stampep  
#828632
Hema skrev:Jag har haft otur med flera som jag har öppnat upp mig för. De som inte mått så dåligt, (de flesta) kan inte förstå. Så jag skulle lägga en brasklapp för nära o kollegor. Informera är en sak, men annars är det nog bäst o prata med externa. Byt tills du finner någon du finner bra. Många vårdcentraler erbjuder hjälp. Kämpa på, en dag i taget. Det är tungt o jag själv, ser fortfarande inte ljuset i tunneln.


Ja det gäller att hitta rätt, har turen att ha en vän som alltid finns där, om så bara för att prata bort nån timme i telefon. Sånt hjälper.

Hoppas du ser ljuset snart, det finns där💪

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

paavo25  
#834519 På jobbet, nu bara vaktat och bra arbetare så de gått, enbart några som fåt mig se rött. Jankat mig ideligen jag vill ha ledigt, nu till slut jag fick. Åck ingenting får man gjort, lätjan tar över. Allt lite för invecklat eller svårt, slår knut på, ändå pynjar man med kontigheter som skogsutruste en hjulastare , men övriga dagliga liksom blir ej. Så nu kollegor skuffat mig att ta kontakt med hälsovården, men såklart nu först almän sjusjöterska, kan dom nu sen nånting, diverse hit och dit....

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#834552 Lycka till. 👍

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

bema  
#834771 Jodå nu åkte man dit igen. Ångest var och är det. Fick prata med psykolog två dagar efter första kontakt med vc. Ny kontakt nästa vecka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

andreashorvath  
#834784 Hej Bema! Om jag får föreslå ett tips som har hjälpt mig, ta en mikrosemester, åk till Stockholm en dag, bara över dagen, parkera svindyrt för 200-300 kr, gå runt på asfalt och betong bland de miserabla storstadsborna i några timmar, sätt dig på ett fik, köp en kaffe i pappersmugg för 69 kr och titta på hur folk stressar, hur de mår. Du kommer att börja längta hem efter några timmar, sätt dig i bilen på eftermiddagen vid rusningstrafiken och börja styr hemåt. Du kommer att känna dig lättad när du har lämnat storstan bakom dig och du kommer att längta hem till gården och skogen och alla dina projekt. Jag har gjort det här några gånger, funkar varje gång. Ett litet miljöbyte för några timmar kan få en att uppskatta livet på landet och man får en påfyllning av motivationen och kan få insikt att livet är kanske inte så dåligt som man tror.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834851 Kanske skulle pröva det, faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

HannuRöj  
#842631 Min pappa tog sista andantaget, och sov bort tidigt i morse.

Det var väntat, och han själv var beredd och förstod sitt läge väldigt bra.
Som han förstod presis allt, och vi kunde prata om allt. Inte sällan - utan ord.
Mamma lever men har alzheimer. Hur mycket hon förstod är svårt att säga, men psalmerna kom från ryggmärgen i allafall.
Släktningar i hans åldern är mest borta. Har varit redan länge.
Vi är fyra sönner och tolv barnbarn. Vi alla är nära och så var han med sina syskonen också. Tror det bär honom genom alla tunga åren, och kommer förhoppningsvis bära mig också.

Känner mig sorglig men samtidigt lättnad. Pappa får nu vila i Himmlens hem.
Konstigt hur jag nu plötsligt ser hur lika vi var. Jag och pappa.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

jannee  
#842632 Beklagar
Men vi ska alla den vägen vandra
Kanske bäst det som sker, bara det händer innan man far allt för illa.
Alzheimer är en elak sjukdom, tror att personer med alzheimer uppfattar betydligt mer än vad man kan ana, däremot kan de inte visa att de uppfattat.
Din mor är säkert medveten om att hennes man gått bort, men har ej förmågan att visa vad hon vet och känner.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Bax  
#842633 Beklagar. Det var först när min far gick bort som jag också insåg hur lika jag blivit honom.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#842637 Sorgligt, men tack för vacker berättelse, @HannuRöj!

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Älgfoderodlare  
#842644
HannuRöj skrev:Min pappa tog sista andantaget, och sov bort tidigt i morse.

Det var väntat, och han själv var beredd och förstod sitt läge väldigt bra.
Som han förstod presis allt, och vi kunde prata om allt. Inte sällan - utan ord.
Mamma lever men har alzheimer. Hur mycket hon förstod är svårt att säga, men psalmerna kom från ryggmärgen i allafall.
Släktningar i hans åldern är mest borta. Har varit redan länge.
Vi är fyra sönner och tolv barnbarn. Vi alla är nära och så var han med sina syskonen också. Tror det bär honom genom alla tunga åren, och kommer förhoppningsvis bära mig också.

Känner mig sorglig men samtidigt lättnad. Pappa får nu vila i Himmlens hem.
Konstigt hur jag nu plötsligt ser hur lika vi var. Jag och pappa.


Som jag uppfattat dig "HannuRöj", så är du någon som bryr dig om det som finns runtomkring dig. Om det är något du delade med din far, så kommer nog fler generationer efter dig att ha samma inställning o vara omtänksamma med vad ni gör av det ni har ansvar för o förvaltar o det ni gör av livet !
Fortsätt ta hand om er !

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

bodaedet  
#842697 Beklagar. Ta hand om dig

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).