Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

99 inlägg 57702 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Järnoxen  
#768923
CJA skrev:Har någon i forumet använt både den äldre bruna modellen och den nyare mer orangea av Husqvarna Tecknical 24 sågskyddskänga och kan jämföra modellerna? På bild ser kängorna helt omgjorda ut.

Själv använder jag den äldre bruna modellen sedan många år. Jag gillar att den:
-har nordisk läst och därmed passar breda fötter
-har mycket bra sidostabilitet (vilket gör att jag kan jobba längre innan jag blir trött i fötterna)
-har bra slitstyrka

Har den nya modellen samma passform? Är den lika kraftig och stabil och hur är slitstyrkan?

Tacksam för synpunkter från alla som använt båda modellerna.

Jag har inte haft den äldre varianten men jag har den nya varianten. Kraftig och stabil är den definitivt, varför jag ej betvivlar slitstyrkan. Dock upplever jag dem som smala men jag kan inte säga hur de är i jämförelse med den äldre varianten.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Williamm  
#768927
Järnoxen skrev:
CJA skrev:Har någon i forumet använt både den äldre bruna modellen och den nyare mer orangea av Husqvarna Tecknical 24 sågskyddskänga och kan jämföra modellerna? På bild ser kängorna helt omgjorda ut.

Själv använder jag den äldre bruna modellen sedan många år. Jag gillar att den:
-har nordisk läst och därmed passar breda fötter
-har mycket bra sidostabilitet (vilket gör att jag kan jobba längre innan jag blir trött i fötterna)
-har bra slitstyrka

Har den nya modellen samma passform? Är den lika kraftig och stabil och hur är slitstyrkan?

Tacksam för synpunkter från alla som använt båda modellerna.

Jag har inte haft den äldre varianten men jag har den nya varianten. Kraftig och stabil är den definitivt, varför jag ej betvivlar slitstyrkan. Dock upplever jag dem som smala men jag kan inte säga hur de är i jämförelse med den äldre varianten.

Jag tycker också de nya är smala. Jämför då med Arbesko mycket rymlig och Sievi extra bred.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

hpskog  
#772923 Åkte upp till Skogma idag för att testa huggarkängor på plats. Trodde på Meindl eller Haix men valet föll på Lupriflex. Efter en stel operation sv fotled så var det omöjligt att få ner foten i mina Stihl kängor. Det enda som har fungerat var en isärsågad huggarstövel. Hoppas kunna slänga den nu.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Joonsered  
#776709 Jaha, då gav mina jalas kängor upp, kvist penetrerat rätt genom lädret när jag idkade underröjning. Höll 2 år i skogen trots dragkedjor. Med litet infettning då och då var det täta.

Fick tag i några stihl dynamik ranger på rea hos granngården.
Iläggssulor och tjockare strumpa gav storlek 47 istället för 45 som på de gamla.
Har fettat upp dem rejält, de får bekänna färg i röjningsskogen i morgon.

Köpte Salomon tygkängor förra året, totalt värdelösa om det nu inte är kruttorrt, ingen impregnering i världen kan få dessa täta ens för morgondaggen. Men lätta och sköna på sommaren och andas mycket bra om det inte regnar.

Hittade även min svärfars läderkängor, märke jämtkängan, 15 år gamla. Hade inte hjärta att slänga bort dem, fettade upp dem och direkt ut i skogen med röjsågen. Höll hur bra som helst och täta t.o.m i regnväder.
Fattar inte att sulorna inte torkat sönder under denna lagringstid, det var kvalitet på grejorna förr.
Men de blev för kalla på hösten trots yllestrumpor, de var väl inte några vinterskor och iläggsulorna fanns det inte plats för.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Williamm  
#809931 Någon som har Pfanners BOA Sågskyddskängor och vet om de är stora eller små i storlekarna? Har 44 i arbesko men lite trångt i 44 hva känga.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

forest.  
#813455 Har använt ett par Stihl Ranger huggarkängor snart ett år och en sömma har börjat gått upp och så har lädret veckat sig så att det gått hål :(
Är hållbarheten generellt inte längre än så på kängor?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Raggarö  
#813466 Mina Stihl Advance GTX fyller snart 4 år, använts "pensionärhårt" i skogen (kanske 50 fyratimmars pass/år.)

Kängorna har varit bekväma och hållit ihop jättebra. Det enda som pajat är de lägsta hakarna på insidan av kängorna som har fläkts bort av stenskravel. Jag har ersatt dessa med öglor så funktionen är densamma. (Den operationen hade Stihl kunnat införa direkt !!!)

Köpte dessa kängor med "pensionärsgåvepengar", hade nog aldrig kostat på mig ca. 4000 spänn idag men då (2019) kunde jag kosta på mig ett "osäkert kort", vilket okända kängor alltid är.

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

64an  
#828593 Någon som testat Pfanners huggarkängor med Boa snörning?
Hur passformen är, vattentäta, om snörningen funkar, ja om det helt enkelt är något att ha. 👍 👎?

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Lindveden  
#828606 Va på g att köpa ett par för ca 1 års sen nu,men hade haft boasnörning på ett par vanliga arbetsskor som krånglade en del med låsning/låsa upp. Så ja blev tveksam o till slut bestämde ja mig för ett par arbotech scafell som ja haft förut som har funkat kanon.
Men fungerar bara boasnörning så slipper man ju hålla på me dessa långa snören hela tiden 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).