Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

99 inlägg 57691 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Williamm  
#744109 Är det någon som vet vilket vem som tillverkar Husqvarna ny känga technical 24 (den orange)

Jag tycker dem liknar några modeller från Andrev, men lite högre.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

4x4  
#748511
1644852636_kaenga.jpg


Någon som testat Stabilus Woodland/SEPP?

För en liten hemmansägare är 895:- (1345:-) attraktivt

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

simon.johansson  
#752520 Är det rymlig tåbox på harz kängorna eller är dom smala i fram?

Vilka kängor rekommenderar ni om man vill ha gott om plats för tårna?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Erre  
#752521 Varit nöjd med mina Stihl Dynamic Ranger (2 par på 8 år) många år men ska nu testa Stihl Dynamic GTX efter omdömen härifrån.
Ska bli spännande.
Husqvarnas grejer köper jag inte längre.

Edit
Var nog inte i denna tråden det tipsades om dom.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

JensSkoog  
#752522
simon.johansson skrev:Är det rymlig tåbox på harz kängorna eller är dom smala i fram?

Vilka kängor rekommenderar ni om man vill ha gott om plats för tårna?

Jag har föter som är otäckt breda vid tårna, och Stihl Dynamic Ranger funkar bra.
Köpte mig ett par Oregon Waipoua som reservkängor, och de är OK, men
ger inte alls samma stöd och känns slaskiga efter några få dagar i blötsnö.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

alias  
#752526 Håller med om att Stihl Dynamic GTX är jäkligt sköna kängor. Jag har också breda fötter.

Jag är dock besviken på kvaliteten på framförallt sömmarna (hoppas att detta har förbättras de senaste åren) och även materialvalet vid hälarna - något glatt syntetmaterial strax ovan sulan och sedan ett tygmaterial en bit upp, svårt att veta hur dessa ytor med avvikande materialval ska behandlas för att förbli vattenavvisande.

1647378266_20211015_212632.jpg


1647378260_20211015_212643.jpg


1647378263_20211015_212650.jpg


1647378268_20211015_212751.jpg


1647378267_20211015_212806.jpg


Kängorna är införskaffade 2019-10-18 och fotona är tagna 2021-10-15. De har använts vid skogsarbete på helger och lediga stunder.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Klyv Bixby  
#752532 Ja Hartz kängorna är breda i tåboxen. Dom är dock lite svåra att snöra tajt om man inte drar ur snöret ur skinflikarna som sitter innan hakarna. Ska knäppa kort å lägga in under dagen 😉

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Klyv Bixby  
#752535 Lite bilder på flärpen å tåboxen, referensskon är en sievi viper.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

simon.johansson  
#752537 Tack för svar. Verkar vara en uppgraderad modell på harz nu? https://www.engelbert-strauss.se/skydds ... e=SEpla26a

Inte samma flikar på dessa?

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Klyv Bixby  
#752565
simon.johansson skrev:Tack för svar. Verkar vara en uppgraderad modell på harz nu? https://www.engelbert-strauss.se/skydds ... e=SEpla26a

Inte samma flikar på dessa?


Nä dom ser ut att vara borta 👍
En trevlig känga men jag kör en annan sula i mina.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bdulf  
#753896 Mina nyinköpta Meindl gick inte att använda pga hård knöl mot framsida av vrist. Lösningen är att sprätta upp plös och ta bort gummibitar. Skomakaren fixar sömmarna i veckan. Skorna ska huvudsakligen anv i plantering och röjning.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

alias  
#768327
alias skrev:Håller med om att Stihl Dynamic GTX är jäkligt sköna kängor. Jag har också breda fötter.

Jag är dock besviken på kvaliteten på framförallt sömmarna (hoppas att detta har förbättras de senaste åren) och även materialvalet vid hälarna - något glatt syntetmaterial strax ovan sulan och sedan ett tygmaterial en bit upp, svårt att veta hur dessa ytor med avvikande materialval ska behandlas för att förbli vattenavvisande.

$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


Kängorna är införskaffade 2019-10-18 och fotona är tagna 2021-10-15. De har använts vid skogsarbete på helger och lediga stunder.

MVH
Alias


Tvingas nog hitta ett par nya kängor inför vintersäsongen.

Otäta har de varit ett bra tag, men nu börjar de även att bli obekväma. Har bokstavligen "gått igenom" innersulan i sommar:
1661446803_20220821_213650.jpg


Nu är den stora frågan vilken sorts huggarkängor som ska införskaffas härnäst?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

T Landström  
#768329 Jag kan varmt rekommendera Crispi forst gtx.
Betydligt mycket lättare än mina tidigare huggarekängor.

Kan vara svåra att få tag på i Sverige men importören av Crispi kan ta hem dom.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

anersimyra  
#768371
T Landström skrev:Jag kan varmt rekommendera Crispi forst gtx.
Betydligt mycket lättare än mina tidigare huggarekängor.

Kan vara svåra att få tag på i Sverige men importören av Crispi kan ta hem dom.

Aha..😃 Crispi har alltså huggarkängor i sortimentet!! Att Crispi håller en mycket bra kvalitet skriver jag under på men jag trampar vidare i mina Haix som är de ojämförligt bästa kängor som jag ägt.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

CJA  
#768905 Har någon i forumet använt både den äldre bruna modellen och den nyare mer orangea av Husqvarna Tecknical 24 sågskyddskänga och kan jämföra modellerna? På bild ser kängorna helt omgjorda ut.

Själv använder jag den äldre bruna modellen sedan många år. Jag gillar att den:
-har nordisk läst och därmed passar breda fötter
-har mycket bra sidostabilitet (vilket gör att jag kan jobba längre innan jag blir trött i fötterna)
-har bra slitstyrka

Har den nya modellen samma passform? Är den lika kraftig och stabil och hur är slitstyrkan?

Tacksam för synpunkter från alla som använt båda modellerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).