Traktorn i skogen

Zetor 6340

6 inlägg 713 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Zetor 6340

Glänfält  
#834099 Hej!

Har en Zetor 6340 som jag haft isär lådan på och svetsat en växelförare. Gjort det tidigare och det har gått bra.
Funkade denna gången också men när jag bakade emot huggarvagnen och skulle krypa fram en bit så går den varken framåt eller bakåt längre!? 🚜

Någon som kan ha en idé vad felet är?

Mvh Fredrik



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340

rokon  
#834110 Hej, har själv en 4340 det är ju samma serie.
Men min traktorn mekanik håller än så länge iaf. Men man kan bli lite svettig i sådana lägen och lätt att tänka det värsta.
Har du en liten spak till höger på golvet för lågväxel, se till att du inte har kommit åt den så den hamnat i ett "friläge"
Har du en speciell spak för fram back, eller regleras det med växelspaken, fram- back växeln har ju också ett slags friläge.
Hoppas det är något enkelt som löser sig för dig!

Avatar Fallback

Re: Zetor 6340

alias  
#834166
Glänfält skrev:Hej!

Har en Zetor 6340 som jag haft isär lådan på och svetsat en växelförare. Gjort det tidigare och det har gått bra.
Funkade denna gången också men när jag bakade emot huggarvagnen och skulle krypa fram en bit så går den varken framåt eller bakåt längre!? 🚜

Någon som kan ha en idé vad felet är?

Mvh Fredrik


Utöver rokons förslag nedan om att hög-lågväxelspaken ev. kan ha hamnat i något mellanläge så låter problemet lite likt det som avhandlats i länkad tråd:

växellådshaveri zetor 5245

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340

Glänfält  
#834221 Hej!

Ja jag har en spak för hög och låg till höger på golvet men det kvittar hur jag har den ställd. Precis lika även om hög/låg eller friläge ligger i.
Händer inget.

Kikade på det igår igen men får inte till det. Öppnat locket i lådan men kan inte se något fel. 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Zetor 6340

BloM 230  
#834260 Har för mej att jag hört att det kan uppstå ett dödläge i lådan om du skiftar mellan hög/låg när fyrhjulsdriften är ikopplad. Om jag minns rätt.
Lösningen var då att lyfta bakändan och snurra på hjulen för att hitta rätt igen. OBS inga garantier men i brist på annat botemedel...:)

Avatar Fallback

Re: Zetor 6340

hfab  
#834268 Jag hade tidigare en 5245.
På den gick det att frilägga drivningen om spaken till PTO hamnade i fel läge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).