Traktorn i skogen

Lovol 254

28 inlägg 2337 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

toker72  
#829701 Det är nog ett mindre problem en liten traktor har en liten vagn visst får man sitta vriden i stolen men tar inte lång tid att fylla vagnen.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

increasing  
#830480 Ser flott ut Lovol M254 🙂

1706786221_img_0328.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

toker72  
#830492 Gissar att den inte har synkad låda vilket är en stor nackdel vid landsvägstransport men se till att provköra före köpet

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830577 Hur stor driven vagn kan man ha efter en 254? Får man på 4 fub?

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

maltex  
#830587 Verkar som man bara får dra 2ton.
https://www.kellfri.se/traktorer-hjulla ... ytt-steg-v

Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830591
Mangan skrev:Hur stor driven vagn kan man ha efter en 254? Får man på 4 fub?

Jag var mest rädd för att slita sönder vagnen när jag körde med min 2 tonnare, för traktorn var det inga problem förutom vid transport när det var uppför 😀

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Sture Andersson  
#830604
Mangan skrev:Hur stor driven vagn kan man ha efter en 254? Får man på 4 fub?


4 Fub Får jag knappt på min Patu 122t .
Detta är ju ingen traktor för att dra tunga lass med , min tanke med att eventuellt köpa en är ju att ha liten traktor som jag kan ha till köra snö med ,köra fram huggen ved till huset med lastaren ,köra i skogen vid klena gallringar där man plockar till sig klen ved utan att hugga breda gator i skogen ,betesputsen , mindre transporter med liten kärra efter .typ i trädgården .Transport ut till skogen vid arbete med typ röjsåg ,motorsåg .
Istället för en kall, ATV.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lovol 254

maltex  
#830646 Ska man ha griplastarvagn efter den traktortypen/storleken blir man nog valet begränsat till ATV vagnar. Vilken lastförmåga en sån har i praktiken är väl lite oklart,förmodligen får man på ungefär lika mycket lass fast dom heter olika. En MF135 med skogsboggi efter får nog räknas som en slutavverkningsskotare kapacitetsmässigt jämförelsevis.

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830655 Jag får på 3 fub drygt med timmerlass efter min mf135. Boggie med vajerkran. Den väger ju ungefär som dessa, och ungefär samma antal pållar under huven.

Försöker hitta någon ungefär lika stor modem lösning som inte kostar en bra bit över halvmiljonen... :)

Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

toker72  
#830661
maltex skrev:Ska man ha griplastarvagn efter den traktortypen/storleken blir man nog valet begränsat till ATV vagnar. Vilken lastförmåga en sån har i praktiken är väl lite oklart,förmodligen får man på ungefär lika mycket lass fast dom heter olika. En MF135 med skogsboggi efter får nog räknas som en slutavverkningsskotare kapacitetsmässigt jämförelsevis.

Kramnan har vagn T3500 för mindre traktor men tyvärr med ATV kranen så styrkan är densamma. https://kranman.com/produkt/griplastarv ... 0-50-kran/

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

maltex  
#830664 Lastar man 3.5ton på en sån i praktiken, hur mycket virke kan man få på vikt/volym?

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

maltex  
#830665
Mangan skrev:Jag får på 3 fub drygt med timmerlass efter min mf135. Boggie med vajerkran. Den väger ju ungefär som dessa, och ungefär samma antal pållar under huven.

Försöker hitta någon ungefär lika stor modem lösning som inte kostar en bra bit över halvmiljonen... :)

En 135a är väl både större och starkare än en mordern 25hästars minitraktor eller vad man ska kalla dom. Det går nog inte att jämföra rakt över mellan nya och äldre traktorer.

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Sture Andersson  
#832008 En fin film med en Lovol 354

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar