Traktorn i skogen

Lovol 254

28 inlägg 2345 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lovol 254

Sture Andersson  
#828615 Har funderat på skaffa en fyrhjuling , men har på sista tiden fått en annan ide ,en Lovol 254 . Enligt kompis som har koll på dessa så ska det tydligen vara bra grejjer ,dessutom lämnar dom tre års garanti . Min tanke med denna är att ha den till köra snö,köra fram huggen ved till huset , använda den i skogen till första gallring ,där man kan handlassa ,dessutom blir det mindre vägar än med den store valmeten ,mindre transporter , köra betesputsen 1,90 . Det ska vara lastare på den.
Va tror ni, nån som har en ,eller har koll.
Ska lägga till att jag är en frusen pensionär .Är tydligen bra värme i dom ,är ju sämre på fyrhjuling .



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

anersimyra  
#828698 Kamraten som sitter här bredvid mig vid fikastunden sålde just en sådan till en kund som tidigare kört gårdsarbeten med fyrhjuling. Kunden är efter att ha använt maskinen under drygt fem år riktigt nöjd med köpet då det enda som gått sönder är en dörr som kunden själv körde sönder…🙂👍

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Sture Andersson  
#828709 Nått jag funderar på hur man får till nått bra att ploga snö med , ett bla i lastaren ,är väl inte bra för lastaren,eller vad tror ni.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

Dövan  
#828716 Kanske ett "stativ" till lastaren i nedersta läget så den inte kan vrida sig sidledes?

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Sture Andersson  
#828884 Nån här som har en Lovol 254

   TS
Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Sture Andersson  
#829510 Jag försöker igen ,är det bara ja som fått iden om att köpa en Lovol 254 istället för en fyrhjuling .

   TS
Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829514 Mycket tal och skrivet om Jinma för några (10?) år sedan, motsvarande storlek.

Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829519
Sture Andersson skrev:Jag försöker igen ,är det bara ja som fått iden om att köpa en Lovol 254 istället för en fyrhjuling .

Som Mangan skriver så ägde jag en Jinma 254 i cirka 10 år och den köpte jag istället för en fyrhjuling, körde i skogen med en driven 2 tons vagn från Kranman samt att det blev en hel del betesputsning med slagklippare.

Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829643 En bild på pärlan, saknar den faktiskt ibland.
1706463155_jinma4.jpg

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Sture Andersson  
#829646 Ser på bilden att du hade en hasplåt på den, tillverka du den på egen hand , i så fall var det svårt hitta fästpunkter .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

toker72  
#829683 Inte min på bilden men har nyligen haft en Jimna 254 med egen tillverkad hasplåt och det var enkelt tillverka hasplåt till den. Körde en driven Kranman 1710 vagn efter den och även efter ATV men sen jag köpte Jinman ville jag inte ha den på ATV längre har faktiskt reglaget till drivningen kvar på hyllan. Sålde traktorn på grund av att jag ville ha lite kraftigare kran så kör numera med Branson 6225C och driven kranman T5000 vagn och det ger ju även högre komfort vid vägkörning.

Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Sture Andersson  
#829691 Ja har en Valmet 605 och en Patu 122T , så om den skulle bli en Foton 254 ,så är ju den tänkt att användas till arbete på gården köra snö ,köra fram huggen ved till huset, kanske betesputsen , sen finns det ju en tanke på första gallring lite klent som man kan hand lassa ,och att det blir mindre vägar .
Men är det en bra ide det är det jag funderar på ,den kostar ju en hel del så den måste ju användas .

   TS
Avatar Fallback

Re: Lovol 254

Sture Andersson  
#829692 Ja döpte vist om traktorn den heter Lovol och inger annat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829695
Sture Andersson skrev:Ser på bilden att du hade en hasplåt på den, tillverka du den på egen hand , i så fall var det svårt hitta fästpunkter .

Jag köpte traktorn färdig hos Traktorimport när de sålde Jinma. På bilden har traktorn gått ca 1000 timmar och det mesta i skogen vet inte hur en fyrhjuling sett ut efter samma timmar 😀

Användarvisningsbild

Re: Lovol 254

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829697
Sture Andersson skrev:Ja har en Valmet 605 och en Patu 122T , så om den skulle bli en Foton 254 ,så är ju den tänkt att användas till arbete på gården köra snö ,köra fram huggen ved till huset, kanske betesputsen , sen finns det ju en tanke på första gallring lite klent som man kan hand lassa ,och att det blir mindre vägar .
Men är det en bra ide det är det jag funderar på ,den kostar ju en hel del så den måste ju användas .

Det som är nackdelen med små traktorer är att det är omöjligt att sitta bekvämt om man kör kran inifrån hytten men handlastar du så är det inget problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar