Traktorn i skogen

Minsta traktor med vändbar stol

77 inlägg 17926 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828880 Försvinner trepunkten så finns plats att förlänga hyttens nederdel.
Både Fiat och Valmet behöver en alternativ tank om man rensar bakdelen på hytten och trepunkten. Valmet behöver hydraultank, Fiat en bränsletank.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829501 I Sverige skogsbyggda Fiat hade originaltanken ersatt med två små tankar under golvet vad jag kommer ihåg.

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829699 Stämmer, åtminstone en tank men det kan ha varit två också.

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

nils346xpg  
#834104
1708773963_img_4272.jpeg
Hei! Er det noe her inne som har New Holland TL med bakrutekil og fotlåda? Jeg er interesert i å komme i kontakt med dere . Har et spørsmål om hvordan dere har monterat spak for utløser til trekk-krok , eller har dere den fortsatt montert på gulvet. Jeg syns den blir i veien.

Mvh Nils Lien
Norge

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834124
1708787753_20240224_161350.jpg
Jag flyttade in spaken i reglage panelen. Det fanns ett ledigt spår där som jag använde. Det var lite trixigt, men det blev bra.

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

nils346xpg  
#834147 Takk for tips ! Det så jo veldig bra ut

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834197 Den spakplaceringen var snygg. Jag har den närma växelspaken till handbromsen och det brukar sluta med att man klämmer fingrarna mot stolen.

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Badger  
#838083 Klev in i hytten på en Kubota, med vändbarstol häromdagen. Fy tusan så poänglöst. Hytten var så liten att det bara gick att rotera stolen ett kvarts varv i taget, sen fick man flytta sitsen framåt eller bakåt för att kunna vrida ett hack till. Det mest värdelöst opraktiska jag någonsin upplevt. Så nu har jag sett den minsta traktorn med vändbar stol och den vill jag absolut inte ha!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Fredi  
#838151 Tror att ganska många traktorer med vändbar stol är såna att du måste knuffa sitsen bakåt/framåt för att vända. I min 6550 Valtra går det precis att vända utan att flytta stolen om den är i rätt läge när du vänder. Är den några hack fel i längsled går det ej. Tycker inte det är något problem att knuffa stolen lite samtidigt man svänger runt

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Badger  
#838164
Fredi skrev:Tror att ganska många traktorer med vändbar stol är såna att du måste knuffa sitsen bakåt/framåt för att vända. I min 6550 Valtra går det precis att vända utan att flytta stolen om den är i rätt läge när du vänder. Är den några hack fel i längsled går det ej. Tycker inte det är något problem att knuffa stolen lite samtidigt man svänger runt


Har även testat en Valtra (75) tror jag det var och där gick det att svänga runt stolen utan att slå i någonting. Vet inte om du förstod det att i Kubotan fick du först flytta fram lite, sen vrida ett par decimeter, sen flytta bak igen, sen vrida ett par dec, sen flytta fram igen, sen vrida och sen var du nog runt. Helt hopplös process. Sen kan tilläggas att min 8åring hade svårt att få plats med fötterna. Om du får plats med fötterna i Valtra 6550 så är den i en helt annat värld en liten Kubota.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Fredi  
#838190 Då är det allt annat än bra om man behöver slita hit och dit på stolen för att få svängt 😢 Jo, i varje fall mina små (44) ryms mycket bra i Valtran. Efter att jag installerade twintrac samt fixade så ratten tiltar mer framåt så är det nästan lyxigt
mycket utrymme att sitta bakvänt

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

jsn  
#838191 Valtra är en klass för sig men när jag provsuttit nyare skogshytter i traktorer runt 110-130hk rankar jag faktiskt Kubota som näst bäst där!
Ska jag sätta poäng 1-10 hamnar väl Valtra på typ 8, Kubota på 5 och NH, Case, MF, JD på 4 och neråt...

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Fredi  
#838195 Jo nyare Valtror är också krångligare att svänga runt i jämfört med äldre. I varje fall de som har stort armstöd med display. Går dock att beställa med displayen på sidan och inte i armstödet har jag förstått? Men det stora armstödet är dock rejält ivägen när man skall svänga runt. I en sådan är det väl nästan obligatoriskt med twintrac så man inte behöver snurra runt så ofta.

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Badger  
#838217
jsn skrev:Valtra är en klass för sig men när jag provsuttit nyare skogshytter i traktorer runt 110-130hk rankar jag faktiskt Kubota som näst bäst där!
Ska jag sätta poäng 1-10 hamnar väl Valtra på typ 8, Kubota på 5 och NH, Case, MF, JD på 4 och neråt...


Vet inte exakt vad det var för storlek på Kubotan på den här skogsdagen, men det var en liten rackare så kanske 50-70 hästar. Jag förstår inte varför man ens gör en så kass konstruktion. När det är så trångt är det fan bättre att ligga på knä i stolen eller köpa någon trådlös styrning och stå utanför hytten. Just denna modellen får 1 av 10 av mig. Valtra (75an?) jag sett tidigare får nog typ 9, kan inte se att den kunde gjorts bättre. Den hade förövrigt inga stora armstöd.

Modeller med en massa displayer är nog inget man ska ha i skogen. Det är nog rena åkerbrukstraktorer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

jsn  
#838282
Badger skrev:Vet inte exakt vad det var för storlek på Kubotan på den här skogsdagen, men det var en liten rackare så kanske 50-70 hästar.


Aha... De mindre Kubotamodellerna har jag lite sämre koll på, den de haft ute på mässorna var en M5 på 90hk, finns samma skogsombyggnad till M4 på 74hk (samma hytt men mindre i övrigt) så det är ju helt klart en annan traktor du tittat på!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).