Traktorn i skogen

Minsta traktor med vändbar stol

76 inlägg 17891 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825693 När vi tills för något år sedan hade Valmet på gården så var delar sällan ett problem. Visst börjar en del saker bli dyra men det är fortfarande möjligt att få tag på.
Motorer är sällan problem, det är grejer som renoveras och omsätts reservdelar till löpande. Riktigt tråkigt är växellåda som snart kan kosta 50000 att få ordning på om man inte skruvar själv.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Siggetass  
#825785
Badger skrev:
Siggetass skrev:- Den lilla rutan bak är bytt mot formsågat plexi runt spakarna, så kan du sitta i T-shirt även på vintern, plus att det stänger damm och ljud ute.
- Jag har kapat lite på konsolen till stolen för att få ännu mer utrymme, men original funkar med huggarstövlar stl 44.



Tack för massor av info. Skulle vara intressant att se hur de här ändringarna ser ut.

Prisläget på de här Valmetarna verkar rimligt, men hur många 1000 timmar vågar man satsa på? Är det fortfarande möjligt att få tag i reservdelar till 80talare? Vet att den 70talare Ford som vi har nu är nästan omöjlig att få tag i delar till styrarmar och liknande.


Jag har bara kapat lite på golvkonsolen för att få runt fötterna enklare. Sen har man fötterna grensle om konsolen där mattan har rutmönster. Det funkar att snurra stolen i original, men man får lyfta på benet o greja lite. Min stol har luftfjädring, så jag tror att det är svårt att få till nåt bättre om man ska behålla hela fjädringsvägen. Är man beredd att kompromissa och minska fjädringen kan man bygga en centrumpelare istället. Då lär det bli rymligt! Nån kanske kan lägga upp en sån bild, jag funderar lite på ett sånt bygge. Originalhålet till hitchlåset syns nere vid golvet. Plexit kommer från bygghandeln i stan. Olsson i Ellös listar inget överdrag till den stolen. Jag mätte på en Valmet 455 och såg att det passade, dock behöver man klippa lite för att få till det.

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825802 Som nämndes tidigare i tråden så behöver alla jordbrukstraktorer justeras lite för att bli helt rätt
när man kör mer professionellt i skogen, det är därför jag hellre rekommenderar en traktor av
årsmodell så ny som möjligt tex 2005-2015 dom är redan 19 till 9 år gamla men har framtiden för sig.
Börjar man bygga om och kosta på en traktor från början av åttiotalet, ja då börjar den vara över 40år!
gammal och har den mesta framtiden bakom sig.
Tänker man lite strategiskt och ska ha traktorn länge så blir den saken mer viktig än vid en första anblick.
För min egen del så om jag kör till 70 års ålder då är min traktor 28 år gammal när jag avvecklar.
Ska man då börja med en traktor som redan är 40+ och ha den i närmare trettio år, det låter tufft.
En Lottovinst förändrar hela kalkylen förstås men så tänker jag faktiskt fastän jag har många år kvar till pension.

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Badger  
#825810 Helt rimligt Slurfi. Dock har jag inte så många hektar att det kan bära så stora kostnader. Hoppas att den gamla antikviteten håller ihop några säsonger till, men efter att jag fick jaga reservdelar på ebay i fjol när inga demonteringsfirmor hade delarna i landet så kände jag att jag måste fundera över en plan B till nästa gång något går sönder eller om jag eventuellt ska förekomma nästa ras. Så nu ska jag hålla koll om jag ser något lämpligt med få timmar som dyker upp till bra pris i närheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Badger  
#825811 Ser ut som ett rent och fint bygge du fick till där @Siggetass. Satt och fantiserade ihop en låda som stack ut bakåt innan :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Siggetass  
#826010
Badger skrev:Ser ut som ett rent och fint bygge du fick till där @Siggetass. Satt och fantiserade ihop en låda som stack ut bakåt innan :)

"Bygge" är väl att ta i. 🙂 Men jag hade en liknande situation och kravspec för tre år sen och ville ha en körklar traktor till måttlig kostnad, utan att lägga massa tid och kostnad för anpassningar. Enda insatsen blev ett par hundralappar och ett par kvällar för att fixa till lite.

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Fendt04  
#827154 Någon som vet om de går och sätta vändbar stol i en tl 90. Tycker de skulle bli trångt att komma runt samt att spakarna är i vägen. Vilken stolplatta kör ni med. Kollat på Olsson i Ellös men vet inte om dom håller i längden? Tänkte även på att golvet lutar uppåt i dessa traktorer och vill ju inte ha knäna över axlarna. Vet att de finns folk som har någon slags fotlåda istället för de lilla fönstret men förstår inte riktigt man ska kunna bygga ut något där då de är ledningar å grejer ivägen

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827256 TL90 funkar toppen som ombyggd. Det behövs en fotlåda för att kunna sitta bakåt. Stolen ställer man in i högsta läget och skruvar åt fjädringen lite extra. Vändplatta eller stolspelare gör att stolen hamnar något högre så det hjälper också till.
Den hemma på gården har stolspelare med luftstol, fotlåda, bakrutekil, bukplåtar och grenavvisare.
De med kopplingsfri fram och back är rätt rena till vänster om stolen och går bra att snurra även för mig som är 190cm lång.

Hittade lite bilder här på en annan TL90 som är skogsombyggd.
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/traktor-new-holland-tl90a-5/

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Fendt04  
#827370 Men bygger man om utanför fotlådan då eller hur funkar det där. Kan man behålla skärmar inne i traktorn, tänker den på vänster sida med mugghållare. Vissa sätter väl nån plåt där istället för att få mer plats. Du nämnde även att man behövde skriva åt fjädringen. Känner att jag helst sluppit de då de ändå sparar ryggen att de fjädrar. Kanske går å bygga distanser eller går den å höja på nått annat vis typ nån annan mekanik i stolen?

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827485 Den på gården köptes ny och var skogsombyggd vid leverans och har inte kollat så noga på icke ombyggda traktorer. Tror inte det är speciellt mycket som behöver byggas om utvändigt. Påfyllningen till växellådan vet jag är flyttad men annars är det måttligt med arbete.
Vänsterskärmen är inte i vägen på TL, det är först på senare modeller det blev ett problem. Det hänger ihop med att TL hade all ventilation i taket medan senare modeller hade fläktpaketet bakom stolen som på de större traktorerna. Jag har 46 i skor och tar mig runt med huggarstövlar även om det är smidigare att vända med huggarkängor.
När jag skriver skruva åt fjädringen så menar jag inte stumt men stolen bör vara i den övre halvan av fjädringsvägen. Vändplatta eller stolspelare bygger på höjden och bidrar till att höjden blir rätt.

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827610 Jag har en T5030 som är efterträdaren till TL-serien, jag har satt en vridplatta under stolen och det funkar bra.
Sedan snäppte jag lös nedre bakrutan och lade dit en hemgjord fotlåda så jag har inte modifierat något
på traktorn, det sparar jag till senare då jag har tänkt fixa till bakruta mm och då flyttar jag hitchspak
och hydraulpåfyllning/retur och lite smått och gott.
Det går lättare att svänga runt om man har stolen lite högre än man kanske annars hade haft, men
det är ju en smaksak och jag har luftfjädrad stol så det går snabbt att justera om man så önskar.
New Holland TL90 och liknande är mkt bra som kombitraktor både för skog/vägunderhåll/jordbruk/gårdssysslor.

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Torleif  
#828797 Det finns minst en MF35 och minst en Valmet 361 med vändbart säte i regelbunden drift i skogen så vad som är minsta traktorn med vändbart säte är väl mest en fråga om vad man bygger åt sig.
Någotsånär plant hyttgolv att bygga från underlättar men sedan handlar det om arbete och tankemöda.

Jag kör med en traktor som med 53 år på nacken börjar bli smått antik men det är en vanlig modell med god tillgång på delar och så har jag helrenoverat motorn. På ett litet skogsbruk passar den fullkomligt perfekt både med storleken och kostnadsnivån men för en storskogsägare skulle den vara helt omöjlig. Man skall välja utrustning enligt behovet.

Användarvisningsbild

Re: Minsta traktor med vändbar stol

Badger  
#828798 Ja, man får välja efter behov och budget. Gårdens 50 år gamla lilla Ford har egentligen bara två nackdelar. Hytten är för liten och ojämn för vändbar stol och så är det svårt att få tag på delar när något går sönder. Annars klättrar den fram mellan stubbarna smidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828803 Är man inte främmande för jobb och kan leva utan trepunktslyft så finns en del modeller där man kan få bort trepunktslyften och därmed sänka golvet så att man får helt plant golv.
Valmet från första halvan 70-tal och framåt är gångbara till sådant. Fiat av X80 och XX-90 serierna skulle troligen också funka.

Avatar Fallback

Re: Minsta traktor med vändbar stol

maltex  
#828856 Största problemet med Valmet 502 och liknande är nog inte golvet utan att hytten blir kort bakåt, man bör flytta bakstammen en bit bakåt om det ska bli bra. Men nöjer man sej med att bara vrida stolen 90grader ca går det bra,man kan flytta ventilpaketet åt den sida man sitter.Har en 604 som jag sitter på tvärs i vid krankörning funkar ok,finns vridplatta som ska monteras när tid,lust och lämplig stol infinner sej.På Fiaterna måste man väl flytta tanken för att få plats,eller tänker jag fel då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).