Traktorn i skogen

Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

21 inlägg 3233 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Svenevald  
#807681 Köpte häromdagen en Väsekran som ska bli min nya hjälpreda i skogen. Jag har aldrig använt någon vajerkran förut och har inte heller kört med traktorn i skogen, söker därför lite grundläggande tips.

Jag ska även köpa en liten vagn, vad bör man leta efter för nåt?

De kommer användas ganska mycket så vill att de ska funka så bra som möjligt.

Tack på förhand!
// sven



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Nyborg  
#807684 Vad gäller skogskärra så är boggi att föredra! Enormt mycket följsammare över stock och sten! Satsa på en med "riktiga" hjul, de med bildäck håller inte. Fällbara stakar är också bra, lättare att lasta av. Tänk på att även skaffa en länk (kätting) samt "spännbjörn" för att säkra lasten och lättare kunna fälla stakarna vid lass. /Johan

Avatar Fallback

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

djkj  
#807702 Gisebo boggi rekomenderas
tror det är 6 tonnare som är vanligast.

Avatar Fallback

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Ingoberra  
#807706 Ha lite fantasi när du står å drar i spaken. Krokar du stocken på balanspunkten kan den om du har otur komma emot dig med en skaplig fart. Jag klarade mig oskadd men det var sista gången jag använde den. Nuförtin är bommen bortplockad å den används bara som Vinch.

Avatar Fallback

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Amatörhuggare 62  
#807708 Ett lagom rep, i spaken. Så du står en bit ifrån. Så du inte blir i mellan. Å som föregående, lära sig hur d väger, beronde var man sätter tången. Å så en "Enepinne" som han som Hypro , här på forumet. Att sätta i mellan, å styra undan stockarna från hinder. Å alltid ett öga på traktorn, så du inte drar ikull alltihop. Å så spänn inte slirbromsen, så trumman inte frikopplar, kan bli tokigt då. Se till fästpunkterna bommen, så det inte är nött. På vår Starkran, släppte en kedja. Och bommen kom med faslig fart 🫣
Va lite å tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

JAndersson  
#807713 Nu är jag ännu mera nybörjare då jag inte ens skaffat traktor och vagn med vajerkran än 🙂 Men försökt läsa på lite och tyckte denna tråd innehöll en del bra info, Vagn till vajerkran

Användarvisningsbild

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807719 Brytblock är bra om man inte kan få ett rakt drag.😀
Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Även pulkan är använbar när man jobbar med klenare dimensioner.
https://youtu.be/CDxsyDgU6ME?si=VxsGHYHoxVUCa8TF

Användarvisningsbild

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

toker72  
#807721 Finns ombyggnads satser till radiostyrning grymt smidigt men kostar en del. Rekommenderar en släpsax om du ska hugga lite grövre och tvingas dra dom i rotänden.

Avatar Fallback

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807769 Om du orkar läsa igenom min blog så hittar du många exempel på hur man INTE skall göra... 🙃 men en del som funkar.

blog/Mangan/

Lite mer tips och tricks kanske du kan lära dig här:

https://www.youtube.com/@SkogsMangan/videos

Avatar Fallback

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

jannee  
#807771 När det gäller skogskörning med vajerkran är Mangan ett verkligt proffs, finns inget att förbättra eller göra annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Svenevald  
#807781 https://www.facebook.com/marketplace/it ... =top_picks skulle de kunna va en bra vagn ?:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Svenevald  
#807785 Tack för alla tips! :) har kollat en hel del av dina videos mangan, mycket bra filmer.

Det är teleskopisk bom på min kran, när vill man ha lång respektive kort?

Jag provkörde lite idag och jag knöt fast ett snöre i spaken ganska omgående, kändes väldigt olustigt utan tycker jag men annars gick de riktigt bra och kul va det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

SkogsBasse  
#807790 Kan rekommendera att snöret i spaken ska kunna gå av lätt..... räddade mig när jag som en idiot snurret repet runt handen för det inte skulle glida och det fastnade i drivaxeln.

Avatar Fallback

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

dejvi  
#807792 Ett rejält hundkoppel är inte så dumt som rep. Ganska lång räckvidd o inget snurrande runt hand o ben med en massa extra rep... Tänker alltså på ett sånt koppel som snurrar in sig själv.

Avatar Fallback

Re: Blev med vajerkran, tips till nybörjare sökes!

Sture Andersson  
#807794 Om du kan hitta nån som visar dig i början skulle jag rekomendera det ,när du aldrig har varit med om detta förut ,vajerkran är lurigt,inte svårt råka illa ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).