Traktorn i skogen

Vätskefyllda däck 50km/h

21 inlägg 4016 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vätskefyllda däck 50km/h

volvo_per  
#806429 Hej!

Har en ny valtra 50km/h med kran på Jake fäste. Jag skulle vilja få den stabilare när jag kör kranen och är inne på att prova vätskefyllda hjul. Är det någon som har det på en modern traktor? Hur blir komforten om man ligger strax över 50km?kör mestadels på vägen. Har bara läst en artikel från BKT att dom avråder från det men hittar ingen mer information från några som provat. Tacksam för svar och tips.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

Bert1  
#806435 Vad säger LM eller en gummiverkstad som kan utföra vätskefyllning?

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806446 På vår Valtra A75 sitter det hjulvikter bak (4x80 kg). Det är väl mer för lastaren men skulle inte det fungera?

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806452 De hänger även på vilka däck du har, radialer har veka sidor för att flyta ut bättre och de gör kran på traktorn mer gungig.
Kör inte så mkt väg med en drygt 20 årig traktor men har 4x80kg i hjulvikter bak o vätskefyllda framhjul, ca 2x200kg+ytterligare 400kg vikter för att balansera en kran på 8,7m i Jakefäste
Komfort och stabilitet vid lastning kan nog motarbeta varandra.
Är stödben ett allternativ så har väl Jake de med i sitt sortiment.

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

volvo_per  
#806496
lm skrev:På vår Valtra A75 sitter det hjulvikter bak (4x80 kg). Det är väl mer för lastaren men skulle inte det fungera?


Lite nytta blir det säkert men det blir ju inte lika många kg på långa vägar som vätskefyllda och vikten blir ju även på ett sämre ställe tänker jag mig. Funkar säkert bättre än vätskefyllda med obalans osv

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

volvo_per  
#806497
gnisten83 skrev:De hänger även på vilka däck du har, radialer har veka sidor för att flyta ut bättre och de gör kran på traktorn mer gungig.
Kör inte så mkt väg med en drygt 20 årig traktor men har 4x80kg i hjulvikter bak o vätskefyllda framhjul, ca 2x200kg+ytterligare 400kg vikter för att balansera en kran på 8,7m i Jakefäste
Komfort och stabilitet vid lastning kan nog motarbeta varandra.
Är stödben ett allternativ så har väl Jake de med i sitt sortiment.



Okej, det sitter traktor king på som är stålförstärka så sidorna är nog hårda nog. Skulle vara så kul att prova vätskefyllda både fram och bak och se skillnaden både vid lastning och väg körning. Synd att det kostar flera tusen och är mycket jobb bara för att prova.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806522 Antar du har slanglöst nu så de blir till att lägga slang i för att ha i saltlösning utan att fälgarna rostar upp.
Tog mej ett par timmar per framdäck att blanda lösningen o pumpa i med en borrmaskinspump.
Lånade en anslutning så de gick att ansluta pumpen o sen fick låta övertrycket komma ut imellanåt

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806526 Jag har vätskefyllda bakdäck på min A95 och tycker inte det påverkar vid vägtransport. Men den gör ju bara 40km/h.

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806529 Antar att du reda har pendellåsning på framaxeln?

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

volvo_per  
#806539 Japp det sitter framaxellås på den redan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

Bert1  
#806542 Har du problem med att den är lite lätt (vill lyfta på ett hjul när du kör med kranen) eller är det bara gungigt?

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

volvo_per  
#806552 Både och skulle jag säga, kanske inte att den välter men gungar en del samt att ett hjul lättar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806554 Du skrev för länge sen detta inköp men har nog missat vad det blev för traktor o kran?

Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

volvo_per  
#806748 Det blev en T215 Versu med en gripto1010 kran från kronos

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda däck 50km/h

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807099 Det ska inte vara något problem vätskefyllning och 50km/h.
Har bekanta som kör med det och just balansmässigt är det inga problem. Det som har varit problem är att en del radialer inte fungerar bra ihop med slang så däckstommen nöter ner slangarna.
Har du slang eller slanglöst nu?

Ser i Nokians datablad att de har rekommendationer för hur de ska vätskefyllas så då kan det knappast vara något problem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).