Traktorn i skogen

Vilken lastare passar traktorn?

17 inlägg 3129 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken lastare passar traktorn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806991 Hur mycket skiljer sig mellan Victor och T31?

https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /110367460

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilken lastare passar traktorn?

Torleif  
#807927 T31 börjar bli på äldre sidan men jag skulle fortfarande betrakta den som en gångbar traktor.
Jag har själv kört ett par veckor på förtjänst med Massey-Ferguson 165 i sommar så nog duger då Volvo T31 som hushållstraktor.

Fast jag tror att en bakskopa/baklastare typ Renki eller Normet att hänga i trepunktslyften är betydligt mer användbar än en frontlastare på en så pass liten traktor utan servostyrning och med relativt små framhjul.
Jag har frontlastare på 165an (62 hk) och jag har kört en hel del med frontlastare på en Leyland 245 (48-50 hk) men där går gränsen om du frågar mig. En traktor betydligt under 50 hästar är för liten för att få en vettig bärkraft på en frontlastare.

Det är ganska mycket svetsarbete att bygga om frontlastarfästjärn så de passar på en annan traktormodell. Dessutom bör en frontlastare på en mindre traktor gå enkelt att koppla loss och lämna hemma när man inte behöver den. Alla gamla frontlastare har inte den funktionen och då blir det ännu mer ombyggnadsarbete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).